Homeopati - båg eller vetenskap? Del 2

Inlägg #1: Postat: 2002-12-20 17:07:00
elisabeth
det värsta med alternativmedicin är att de ofta hävdar att det handlar om ett val. Du väljer att bli sjuk. Du kan låta din egen kropp läka sig själv, och så vidare. Och det är där jag ser problemet. Genom att erkänna att man inte vet allt, inte kan bota allt vilket skolmedicinen nog så ofta gör så lägger man inte hela skuldbördan på den sjuke. Det är mycket new age i det hela och new age är skrämmande i sin elitism.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-20 23:46:00
Priftis - naturvetare?
"varför skulle förväntningarna vara högre på ett bluffpreparat..." -- vissa människor är funtade så att dom reagerar starkt mot allt som är vetenskapligt kallt. Sagor varmt låter ju så mycket snällare för öronen. Förvånad?
Inlägg #3: Postat: 2002-12-21 00:23:00
homeopati - suck
"...Inte krampaktigt hålla i kartorna och avfärda allt som inte passar in i deras bild..." - Oj. Du syftar på skolmedicinens metod här, d v s det som kallas för vetenskapligt förhållningssätt. Viilket alternativ tänker du dig till att "krampaktigt" hålla fast vid denna metod? Jag skulle aldrig gå till ett sjukhus där man är så "fritänkande" att man övergett vetenskapen. Skulle du?
Inlägg #4: Postat: 2002-12-21 02:16:00
Andreas
Placeboeffektens bias bör nog inte underskattas. Den kan nog i många fall vara så stor att den överskuggar skillnaden mellan homeopati och skolmedicin när det gäller att bota vissa åkommor.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-21 23:02:00
flemens
Misstron mot vetenskapen kan väl också bero på dess pompösa inställning till sig själv? Hur många av medicinerna kommer inte ursprungligen från naturfolk som såg sin medicin som andlig, snarare än vetenskaplig? och den funkade fast dom var vilseledda av fantasier...sicken tur att dom gissade rätt, eller provade sig fram i blindo.
Inlägg #6: Postat: 2002-12-28 20:56:00
JPA
Homeopati obligatoriskt i Tyskland. Alla lakare far utbildning i det och alla apotek saljer "vanliga" och homeopatiska mediciner. Och de funkade for oss i alla fall. T o m ischias forsvann efter en halvtimme fem drageer pa tungan gjorde att den nerven som varit i klam forlorade kanseln. Gissa om jag kopte medicin med mig till Sverige...!
Inlägg #7: Postat: 2002-12-28 20:58:00
JPA
Det bygger EJ pa placeboeffekten som man tror ofta, utan pa en kunskap om hur man istallet for att direkt paverka som med vanlig medicin den onda punkten, paverkar via omvagar och genom att starka kroppens egna funktioner som i sin tur paverkar den onda punkten.
Inlägg #8: Postat: 2003-01-31 22:58:00
Hugo Olsson
En läkare är ofta ganska saklig, kortfattad och dessutom skyldig att säga som det är. Jag har ingen egen erfarenhet av homeopati, men vad jag har förstått så har de betydligt mer tid per patient och i själva deras metod ligger att de kan ta sig större friheter med låt oss säga sanningen. Vilket ger dem en större suggestionsförmåga.
Inlägg #9: Postat: 2003-02-08 22:46:00
Waddle
Placeboeffekten borde kunna avskrivas om man inte kan säga att en veterinärs verkan på ett djur ger djuret förhoppning om att denna verkan skall hjälpa. Homeopati tycks fungera lika bra på djur som människor.
Laddar...