Homeopati - båg eller vetenskap? Del 1

Inlägg #1: Postat: 2002-12-20 10:58:00
Jesper N
Bra! Man lyckas med utspädningen genom att spä ut tinkturen 1:100 i omgångar tolv som mest. Det går då inte åt lika mycket vatten som jag räknade ut, men soppan blir lika tunn.
Apropå att homeopati funkar så hittade jag ett exjobb gjort av en blivande apotekare: Länk: hem.passagen.se
Intressant och framför allt ärligt skrivet.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-20 11:32:00
c-c
"Skakningen är viktig, ty det är då man skakar blandningen som det aktiva ämnet tillåts sätta sitt "avtryck" i det omgivande vattnet. "Avtrycket" består i en förändring av det elektrostatiska i vissa fall säger man elektromagnetiska fältet som råder i lösningen. " HAHAHAHAHAHAhahah. *andas* HAHAHAHAHAHAHAHA! Herregud vilket skitsnack.
Inlägg #3: Postat: 2002-12-20 11:52:00
Frederik
Looking forward to part 2...
Inlägg #4: Postat: 2002-12-20 12:02:00
Uno Hansson
Enligt min åsikt är det mycket mera intressant att placebo ibland har effekt i förhållande till ingen behandling alls. Det som troligen gäller är att det finns förtroende för placebopreparatet "placebobäraren". Däremot tror jag inte att man alltid måste tro att placebo är något annat än placebo. Läkaren talar helt enkelt om för patienten att det är placeboeffeten som man vill få till att fungera.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-20 12:08:00
elisabeth
bra. väntar med spänning på fortsättningen. MEN. homeoptai kanske funkar. men inte JÄMT!!
Inlägg #6: Postat: 2002-12-20 12:15:00
Marcus P
Hej, tack för responsen. Men jag svarar inte på några kommentarer innan del 2 kommit ut och lästs. Det är liksom den som är poängen.
Inlägg #7: Postat: 2002-12-20 12:27:00
Donken
Anledningen att homeopati _ibland_ fungerar är placeboeffekten. Homeopaten har gott om tid att visa intresse för patienten, och denne har höga förväntningar på behandlingen. Utmärkt läge för placebo alltså. Att patient - hjälparkontakt samt patientens förväntningar på behandlingen har stor betydelse för behandlingens utfall är väldokumenterat.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-20 12:29:00
inverterad Whilde
GODE GUD måtte Whilde hålla sig ifrån detta kommentarfält!
Inlägg #9: Postat: 2002-12-20 12:50:00
Info
Homeopatin indelar alla sjukdomar i tre grupper: syfilis, gonorré och övriga. Man skryter med att man utövar "traditionell homeopati enligt grundskrifterna" början av 1800-talet. Med den inställningen skulle man på sjukhusen fortfrande bota det mesta med åderlåtning. Homeopati trotsar naturlagarna. Bevisa att homeopati fungerar - enligt samma kriterier man dagligen bevisar den vetenskapliga medicinens effekt - och vinn 10 milj dollar i USA. ingen har lyckats på tre decennier. Lycka till.
Laddar...