Cannabis måste legaliseras

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-12-16 11:04:00
bläh
Mattias: Frihet kommer i andra hand, en ologisk samhällsidyll som ingen vill ha kommer i första hand. Det finns väldigt få bra argument för förbud, därför att tiden har visat att de gör mer skada än nytta.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-16 11:30:00
Jan-Olov
En förbud är en markering från samhällets sida vad vi tycker är Ok och inte. Att det sedan finns de som inte repskterar förbudet är en annan sak. Det är ju ändå de som på ett vis förstör för oss andra. Det är ju de som gör att polisen måste sätta in resurser och på så sätt kostar det pengar och det är egentlgien fel att vi ska behöva lastas för det.
Inlägg #3: Postat: 2002-12-16 11:36:00
Jan-Olov
Vad är det som säger att man skulle repektera andra lagar i samhället då man aktivt bryter mot en lag och man reflekterar inte ens varför man bryter mot lagen ? Man kosntaterar bara att lagen är fel och att lagbrottet inte skadar någonannan och på så sätt rättfärdigar man sitt lagbrott. Tänk om vanliga "Svensson" skulle aggera på detta sätt.
Inlägg #4: Postat: 2002-12-16 11:59:00
bläh
Jan-Olov: Cirkelargument, det är förbjudet därför att det finns ett förbud. Man måste alltid granska lagen, jag agerar inte blint efter lagar och jag hoppas inte att du gör det heller. Var spritförbudet också en markering från samhället? Eller är avsaknaden av spritförbud en markering från samhället? Isåfall är samhället ganska omedvetet och dubbelmoraliskt, i det fallet vill jag inte att samhället ska föra min talan. Så det samhälle du pratar om lever inte jag i.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-16 12:05:00
Jan-Olov
Jag har förstått att du lever i ett annat samhälle, så långt är det klart. Cirkelargumentet skulle vara, vadå ? Att folk bryter mot lagen och sedan påstår att det är någonannan som kostar pengar pga att polisen måste sätta till resurser ? Jag förstår inte.
Inlägg #6: Postat: 2002-12-16 13:05:00
bläh
Jan-Olov: Ja, du förstår inte. En bra lag ska tjäna ett syfte utöver att förhindra folk att göra saker med sig själva. Man skadar inte andra genom att bruka cannabis. Hur skulle det fungera om man förbjöd mat som överskred ett visst procenttal i fett.
Inlägg #7: Postat: 2002-12-16 13:06:00
Jan-Olov
Var finns bevisen på att samhället inte får stå till svars för Cannabisbruk ? Var finns bevisen att en modell som Holland har skulle funka på Sverige ?
Inlägg #8: Postat: 2002-12-16 13:11:00
bläh
Jan-Olov: Det finns faktiskt inget som pekar på att cannabis skulle bli en last. Däremot finns det mycket som pekar på att cannabis inte är den dödsdrog som man ofta försöker påpeka. Problemet är att man här i Sverige direkt motverkar att alternativa drogpolitiker övervägs så det kommer ta lång tid innan en svensk utvärdering görs.

Länk: howstuffworks.com
Inlägg #9: Postat: 2002-12-16 13:20:00
Jan-Olov
Jo, men var finns bevisen på att det inte skulle vara skadligt för det Svenska samhället. Var finns studien som visar på detta. Jag vill inte veta hur det funkar i nått annat land. Jag vill veta hur det kommer att funka här i Sverige baserat på svenska förutsättningar.
Inlägg #10: Postat: 2002-12-16 13:23:00
bläh
Jan-Olov: Människor i Sverige påverkas inte annorlunda av cannabis än människor i Amerika eller Kanada. Som jag sa är det inte lätt att kritisera den nuvarande drogpolitiken i Sverige, det kan nog Ted Goldberg berätta för dig om. Just därför kommer det ta lång tid innan en utvärdering görs. Men frågan är, om en utvärdering görs och pekar på att samhället inte skulle förvandlas till en knarkcirkus. Skulle du fortfarande vara emot en legalisering?
Inlägg #11: Postat: 2002-12-16 13:32:00
Jan-Olov
Så du påstår att t ex sprit är sprit oavsett hur det brukas ?
Inlägg #12: Postat: 2002-12-16 13:38:00
bläh
Jan-Olov: Sprit blir väl inte mindre sprit bara för att du tvättar fönstret med det.
Inlägg #13: Postat: 2002-12-16 13:54:00
Jan-Olov
Vad menar du med det ? Spritens farlighet är kopplat till hur man använder den. Mängden är t ex väldigt avgörande. Det är betydligt farligare som vi dricker är i norden jämfört med hur man dricker i Frankrike. Ändå dricker fransmännen mer alkohol än vad vi gör här i norden.
Inlägg #14: Postat: 2002-12-16 13:57:00
bläh
Jan-Olov: Sprit är väl ändå sprit för det, precis som choklad är choklad. Eller menar du att en banan är en banan tills du sätter den i halsen då det blir en dödsbanan?
Inlägg #15: Postat: 2002-12-16 14:06:00
Jan-Olov
Spriten blir farlig beroende på hur man använder den på samma sätt som Cannabis blir mer eller mindre farligt beroende på hur man använder det. Vi måste ta reda på hur Cannabis används här i Sverige och utgå från det. Finns det t ex någn grupp som kan tänkas bruka Cannabis på ett ohälsosammt sätt ? Sånt måste vi ta reda på och utgå från det.
Inlägg #16: Postat: 2002-12-16 16:22:00
Adde
Instämmer helt med det som skrivs i svar 15.
Inlägg #17: Postat: 2002-12-16 18:10:00
rh
En sån utredning har man försökt göra i sverige men eftersom man vart 5tvungen att ha den nuvarande narkotika politiken i åtanke har det speglat resultatrt och blivit ganska intetsägande.
Inlägg #18: Postat: 2002-12-16 18:36:00
Jan-Olov
Ni som vill legalisera, varför inte gå ihop och anlita en oberoende part som är trovärdig som kan driva forskningen åt er ? Om ni finansierade forskningen så tror jag säkert nått universitet eller högskola skulle kunna bedriva forskningen åt er. Eftersom det är en sådan hjärtefråga för er så skulle ni kunna driva igenom detta.
Inlägg #19: Postat: 2002-12-17 11:19:00
Mikael
J-O: problemet är det att då skulle bara CAN, Hassela o dylika skrika rätt ut om hur den rapporten var vinklad.
Inlägg #20: Postat: 2002-12-17 12:26:00
Jan-Olov
Förmodligen så kommer både CAN och Hassela och andra organisationer ingå i rapporten eftersom dessa organisationer är i kontakt med baksidorna hos droger. att enbart lyfta fram de positiva sidorna ger absolut ingenting. Om dom intervjuar missbrukare hos t ex Hassela så är väl det bara bra. En viktig del är ju hur en missbrukare ser på saken.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...