Vet du mer än du vet hur du vet?

Den här tråden diskuterar artikeln Vet du mer än du vet hur du vet?.
Inlägg #1: Postat: 2002-12-13 17:43:00
Marcus P
Frågan blir då: om jag upphör att existera, upphör då den fysiska världen också?
Inlägg #2: Postat: 2002-12-13 21:02:00
Uno Hansson
Jag är 70 år gammal men har ända sedan tonåren betraktat medvetandet - såsom logisk iaktagande och filosofiskt resonernade - som något som finns utanför den fysiska värld som du kallar "vårt mentala språk". Jag brukar se den fysiska världen såsom vårt gemensamma referenssystem.

Men visst kan vi gemensamnt anse att det finns det en 4-dimensionell rumtid i vilken det finns energi/massa som påverkas av gravitation mm.
Inlägg #3: Postat: 2002-12-13 21:04:00
Uno Hansson
I vissa filosofiska resonemang kan man då placera medvetandet i en femte rumsdimension. Via gravitationen kan via iaktta att massan kröker rumtiden. Fysiska mätdon är fyrdimensionella och osäkerhetsrelationen visar ju att de därför inte kan mäta något i alla dimensionerna "samtidigt".

Medvetandet har kanske "utsträckning" i fem eller flera dimensioner och kan då sannolikt "samordnat" registrera fenomen som inte några mätdon någonsin kan göra.
Inlägg #4: Postat: 2002-12-14 01:55:00
Frederik
Really nice one! And a good complement/comment to the famous koan When a tree falls in the forest and no one is there, does it then make a sound?
Inlägg #5: Postat: 2002-12-14 12:16:00
Lukas H.
Jorden är platt, onödigt att fastslå saker som man inte kan förstå själv enligt dig.

"Kontentan av det hela blir att det garanterat finns sanna utsagor som aldrig går att bevisa!" - Hur vet du det -- När du inte kan bevisa den utsagan?

Att medvetandet är vår egen uppfinning är väl inte så konstigt.
Inlägg #6: Postat: 2002-12-14 19:28:00
Uno Hansson
Du påstår att den röda färgen inte finns om den inte observeras av någon. Det beror väl på hur resonerar i så fall. Visst är det så att den röda ytan reflekterar fler fotoner med 600 nm rörelseenergi än fotoner av andra våglängder. Och detta oberoende om någon observerar detta eller inte. Ytans reflex kan t. ex. registeras av en fotodetektor utan att någon människa observerar detta just då.
Laddar...