Braj-demokrati

Inlägg #1: Postat: 2002-12-11 22:16:00
Indica
forts.
Vilka frågor som man anser vara viktiga nog att engagera sig i är naturligtvis oerhört individuellt, och tur är väl det. Jag tycker att det känns bra att veta att det finns en debatt kring även de frågor som jag varken berörs av eller är intresserad av. En öppen och varierad debatt är kanske en av vårt samhälles absoluta grundvalar, och nu kritiserar du en del av denna för att sakna relevans?!
Inlägg #2: Postat: 2002-12-11 22:16:00
Indica
forts.
Artikeln är ju ganska transparent, vilken ståndpunkt du har i den här frågan är ju ganska klar. Jag tvingas därför att ställa mig själv frågan varför du över huvudtaget skriver artikeln, om nu inte legaliseringsdebatten är en fråga som engagerar dig?
Inlägg #3: Postat: 2002-12-11 22:18:00
Jan-Olov
Det jag säger att det finns frågor långt viktigare i dagens samhälle än rätten att få röka på. Det är nått sekundärt som kan tas upp då vi har resurser till det. Det är inte på nått sätt synd om Cannabisrökare. Om man tycker det är så fruktansvärt med dagens system så är det ju ingen som håller en kvar i rökningen förutom drogen själv då kanske.
Inlägg #4: Postat: 2002-12-11 22:20:00
Jan-Olov
Jag skrev artikeln för att visa på det svaga resonemang som ligger bakom och den egoistiska tanke som ligger bakom. Hur kan man ens anse att det viktigaste idag är arr möjliggöra så människor lagligt kan röka på då Sverige har minst sagt andra problem att tänka på. Det är otroligt egoistiskt.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-12 01:14:00
JSK
Jan-Olov: Du verkar ha missförstått vad en rättighet är och vad den är till för. Det finns som du säger ingen mänsklig rättighet som heter "rätten att röka på", det är mycket större än så. Det handlar om "rätten att leva som man vill" så länge man inte inskränker andras lika rättigheter. Rättigheter som denna är till för individen inte staten och därmed "egoistisk" per definition. Argumentet är både giltigt och sant. Var är dina argument för förbud?
Inlägg #6: Postat: 2002-12-12 01:21:00
JSK
Jag kan dock hålla med om att frihetsargumentet inte är det viktigaste. Att förbudspolitiken skapar fler problem än den löser är mycket viktigare.
Inlägg #7: Postat: 2002-12-24 21:50:00
Jan-Olov
Det är också egoistiskt att inte låta andra människor föra en debatt om det dom tycker är viktigt. Tycker du denna debatt är onödig så är det bara att lämna den.
Laddar...