|
Inlägg #1: Postat: 2002-12-06 22:02:00
|
|
Mike tjänar och äter på McD |
Om ett gäng poliser som t. ex. demonstrerade för höjda löner eller längre batonger börjat gå bärsärkargång och kastat sten på oskyldiga förbipasserande tror jag nog att de både fällts för brott och blivit av med jobben.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-12-06 23:14:00
|
|
Ali Esbati |
Det är just det som Marcus P tar upp som är det absolut mest allvarliga i det jag tar upp. Att fronten mot reaktionära inskränkningar i demokratiska fri- och rättigheter visar sig vara så smal när det verkligen gäller, därför att dussinliberalerna går och gömmer sig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-12-07 16:05:00
|
|
svar till Mike |
ehm Majoriteten av dom som lades på marken på schillerska, Whitfeldskavet inte hur det stavas och andra ställen, var antagligen inte ute å kastade sten, om du tror det så måste jag få lov och klassa dig som dum.
Det är detta det handlar om inte om kravallerna!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-12-07 17:27:00
|
|
Marcus P |
Mike: Du har nämnt i nån kommentar att du inte bor i Sverige. I så fall är det kanske därför du missat att de som befann sig på Schillerska gymnasiet till största delen var vanliga fredliga demonstranter som rest till Göteborg för att demonstrera mot t.ex. Bushadministrationen och Schengenavtalet. Schillerska var en sak, Vasaplatsen en helt annan. Hannes Westberg var tveklöst inte helt oskyldig. Det verkar de som tvingades ta skit på Schillerska ha varit.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-12-07 17:28:00
|
|
Marcus P, forts. |
Det är det som är felet. Polisen utövade i det här fallet otillbörligt våld. Och min poäng är att jag inte vill att polisen ska få göra det. Jag vill kunna lita på polisen. Det är idag väldigt många, framför allt unga, som inte kan det.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-12-09 00:32:00
|
|
MO |
Marcus P, problemet är att avgöra vad som är otillbörligt våld. Med tanke den information batongfarbröderna hade om hotbilden var det befogat att tvinga ner demonstranterrna på marken, för att förhindra dem från att ställa till med någonting. Lite våld för att förhindra mycket våld. En ganska bra deal.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-12-09 00:34:00
|
|
MO |
Polisen har dessutom bemyndigande av samhället att genomdriva de lagar och regler som gäller för medborgarna, och vi vanliga medborgare har faktiskt inte rätt att göra motstånd mot polisen när de griper in. Det är ett lagbrott. Kliver polisen in hos dig och uppmanar dig att lägga dig platt på golvet ska du göra som de säger, så kan du vara säker på att inte råka illa ut.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-12-09 00:36:00
|
|
MO Igen |
Problemet är alla de här tokskallarna som ska hävda sig mot polisen, som ska visa att de gör som de vill. De råkar illa ut, även om det gäller en ren skitsak. I andra länder har medborgarna respekt för sina poliser, och VET att de inte ska käfta emot eller göra motstånd. Det begriper inte dumma svenskar, utan får på truten och sitter sedan och lipar över att de blivit utsatta för polisvåld. Fast de själva är skyldiga till att det gick som det gick.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-12-09 00:39:00
|
|
MO börjar få skrivkramp |
Varför kan inte medborgarna ta första steget och lära sig vad som gäller i umgänget med poliser i tjänst? Måste det vara så förbannat svårt att förstå att det måste fungera på det här sättet för att samhället ska fungera? Poliser har en tendens att behandla folk efter deras uppträdande. Uppträder du som en brottsling eller bråkmakare blir du behandlad därefter. Gör du som du blir tillsagd utan att tjafsa så blir du bättre behandlad. Tänk om alla kunde lära sig det...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-12-09 00:48:00
|
|
MO Avslutar |
Jag har svårt att förstå varför någon frivilligt jobbar som polis i det här landet, med tanke på den sjuka inställning inom media och inom politik som t ex Ali E uppvisar. De lägger sin tid på att riskera liv och lem på att hålla ordning i samhället och skydda oss från kriminella, utan att det sägs någonting positivt om det. Men så fort någon snorunge i palestinasjal tvingas lägga sig platt på marken i mer än tio sekunder är alla poliser våldspsykopater i uniform! I piss on U all... :->
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-12-09 14:19:00
|
|
Mike |
Svar till Marcus P. Jo jag har nog missat många detaljer. Men helhetsbilden är väl att våldsbenägna individer blandade sig med fredliga demonstranter. Uppenbarligen hade polisen anledning att tro att det fanns våldsamma element på de aktuella skolorna. Om du tror att de avsiktligen slösade resurser på att ingripa mot fredliga demonstranter så ska jag ändå inte klassa dig som dum hur frestande det än må vara.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-12-09 14:25:00
|
|
Mike |
Jag håller det inte alls för otroligt att polisen begick misstag och kanske även övergrepp. Att ingen polis fälldes är inte det samma som att inga fel begicks. Vi kan med stor sannolikhet anta att även många demonstranter som begick brott klarade sig ostraffade. Det ska finnas en viss tröskel innan man dömer någon för t.ex. misshandel. Att under tjänsteutövning kalla någon för hora är t.ex. förkastligt och förtjänar en reprimand. Rättslig påföljd är knappast befogad.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-12-09 14:29:00
|
|
Mike, tillägg till svar 11 |
Hoppsan, det var kanske inte Marcus P ? som ville klassa mig som dum. Avsändare framgår inte av svar 3.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-12-12 09:38:00
|
|
Petter L |
MO.
Det var denna sjuka hållning från samhällets/media/folkvalda på sextio- och sjuttiotalet som fick polisen att börja agera laglöst. Baseballigan var en reaktion på den föraktfulla, slapphänta och oförstående hållning som poliserna möttes av i sitt arbete.
|
| |