Feminist... suck

Inlägg #1: Postat: 2002-12-05 14:45:00
Kalle G, forts...
"Näädu, har jag kånkat på ungen och mått dåligt i 9 månader ska du inte komma inglidande! Jag behöver minsann vara hemma och vila upp mig ordentligt, och förresten klarar vi inte ekonomin om du är hemma för du tjänar ju mer än jag!" säger hon till honom. Killen har verkligen sett fram emot att vara hemma och få en bra start tillsammans med barnet. Nu har ni chansen att slå ett slag för jämställdheten! Kom igen och hjälp honom med argument som håller i en diskussion.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-05 17:48:00
Ove Svensson
Kalle G. Det där var väl bara som du hittade på?
Inlägg #3: Postat: 2002-12-05 20:25:00
Anna Li
Som jag förstår dig så var det ursprungliga upplägget att hon skulle vara hemma 8 månader och han 5 först hon 3 sedan delar de på resten, har man råd kan man dessutom smeta ut det så att det blir 15 längre tid.
Inlägg #4: Postat: 2002-12-05 20:26:00
Anna Li
Dilemmat är på ett sätt ganska enkelt. Hälften av dagarna är pappans. Redan idag är det så att för att mamman ska kunna ta ut mer än hälften måste pappan skriva över dagarna. Så om de inte kommer överens så har pappan "rätten" på sin sida.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-05 20:27:00
Anna Li
Nu verkar det ju bättre att komma överens och argumenten har du redan hört. Två vuxna, dubbel trygghet, barn-pappa får eget förhållande. meninte minst viktigt, kanske det argument som biter mest om mamman är egoist är att det blir mkt lättare för henne framöver om barnet känner sig lika hemma med pappan som med mamma
Inlägg #6: Postat: 2002-12-06 14:40:00
Kalle G
Ove, varför skulle jag göra det? Anna, tack :- Ska säga till honom att pröva med det. Ang. fördelningen, som jag fattat det var tanken att hon skulle ha 3 mån i början, sen skulle de ha varannan dag eller varannan vecka resten av tiden. Alltså inte 8 resp. 5 månader i sträck.
Inlägg #7: Postat: 2002-12-06 21:01:00
Anna Li
Varannan dag från 3 månader skulle jag aldrig gå med på. Då vill man helst amma fullt dvs barnet äter inget annat än bröstmjölk. Kan man få till det säger de flesta att det är bäst att hålla på 6-7 månader med helamning och det tror jag på. Det går inte att klämma ut tillräckligt för en heldag, produktion sker hela tiden.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-09 14:50:00
Kalle G
"Varannan dag från 3 månader skulle jag aldrig gå med på." Ja, det kändes ju konstruktivt... Så du menar att det är i princip omöjligt att dela lika, för att mamman har monopol på de första 6-7 månaderna? Du skrev ju själv till Åke att "Allt handlar om motivation". Var det inte mer än käcka slagord för dig, eller gäller det bara när motivationen går åt "rätt" håll?
Laddar...