Feminist... suck

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-12-03 19:31:00
Anna Li
När det gäller din andra punkt; att man inte ska dela föräldraledigheten rakt av så undrar jag först hur länge du själv varit föräldraledig med ensamt ansvar för dina barn? Båda dina argument är fel även om jag håller med dig om att man inte bör dela föräldraledigheten rakt av. I allafall inte förrän den uppgår till nästan 2 år.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-03 19:33:00
Anna Li
Löner har mkt litet med saken att göra. Jag vet högavlönade män med mkt lågavlönade kvinnor som sparat för att kunna vara lediga. Jag vet kvinnor som tjänar 10 000 kr mer än sina män som ändå varit hemma. Allt handlar om motivation.
Inlägg #3: Postat: 2002-12-03 19:39:00
Anna Li
Och amning är inte av avgörande betydelse - även om den spelar in få 11 månaders bebisar är helammade. Däremot tror jag att kvinnor är mycket närmare sina barn i början. I 9 månader har man haft barnet i sin kropp och ungefär lika lång tid tar det innan den mentala navelsträngen är någorlunda uttänjd. Min mkt engagerade make studsade glatt iväg till jobbet efter 2 veckor hemma och då insåg jag att världen utanför fortfarande hade betydelse för honom - det hade den inte för mig.
Inlägg #4: Postat: 2002-12-03 21:09:00
Åke Holm
Att slika påhopp jag talade om inte har med feminism att göra vet jag, min vän. Jag talade om en specifik grupp, de som gör grundlösa påhopp och som dessutom TILLÅTS representera feminismen. Så fort en man uttalar sig "plumpigt" i media får han hela "kåren" emot sig. När en kvinna uttalar sig nedlåtande om männen som grupp reageras det ofta inte alls, eller - i bästa fall - någon ynka notis.
Om MÄNNEN reagerar för dylikt, viftas det bara undan som en "bagatell".
Inlägg #5: Postat: 2002-12-03 21:14:00
Åke holm
1: Jag har för det senaste barnet - 1 år och 4 månader nu - varit hemma i 13 månader. Samtidigt hade jag vår 2 år och 9 månader gamla autistiska dotter hemma, innan båda började på sina resp. förskolor nu i september. OCH tillsåg de 9 resp. 10-åriga döttrarnas skolgång och läxläsning. Jag kände i din fråga att du hade väntat dig ett sämre betingat svar...
Inlägg #6: Postat: 2002-12-03 21:18:00
Åke holm
Vad gäller mitt svar till 1:an:
Du frågade och jag svarade, även om jag inte hade tänkt "skrävla" med min egen motivation til att vara hemma så länge. Det fungerade tack vare att min fru haft oturen att förlora mjölkproduktionen inom bara ett par veckor. Således såg vi något positivt med detta, dvs att jag kunde vara hemma istället.
Inlägg #7: Postat: 2002-12-03 21:22:00
Åke Holm
2: Löner har mycket med saken att göra, särskilt när vi talar om låg-, resp. mellaninkomstfamiljer. Det borde alltid vara valfritt att välja efter inkomst om föräldrarna VILL bestämma detta själva. Det är inte alla som har utrymme att spara, min vän. DET är en alltför sann verklighet, om du följt med i utvecklingen. Motivation behöver inte saknas bara för att en familj ser sig nödsakad att låta den med lägst inkomster vara hemma.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-03 21:25:00
Åke Holm
Jag trodde att löneskillnaderna var en HET fråga för feminister... och också att den förmodat kommande framtida utjämningen skulle vara ett bra argument till att ge männen bättre möjlighet att vara hemma.
Jag gissar att du hör till den högavlönade gruppen där många inte är medvetna om att inta alla har det lika "fett"...
Inlägg #9: Postat: 2002-12-03 21:34:00
Åke Holm
Låt oss leka med tanken att det blir lag på 50/50 föräldraledighet nästa år. Låt oss också utgå ifrån att löneskillnaderna ännu inte reglerats. Kvinnan får ut 8000 efter skatt i lön och mannen 14 000. Ponera att de har fyra barn. Båda VILL att kvinnan är hemma med barnet. När mannan enligt lag tvingas att vara hemma förlorar de runt 2000 varje månad. Förklara "motivationen" för DEM.
Inlägg #10: Postat: 2002-12-03 21:38:00
Åke Holm
3: Så sant, så sant! Det är en viktig tid för både barn och mor. Mina barn har blivit mer "pappiga" nu. Men jag missunnade inte min fru att arbeta, trots att vi gick ner i inkomst. Men det jag pratar om enligt ovan är ju de som inte har RÅD med det. Därför anser jag mig ha rätt i argumentet om valfrihet så länge löneskillnadena inte planats ut. OCH, som du säger, ledigheten förlängts till det dubbla med hänvisning för den viktiga första tiden för barn/mor.
Inlägg #11: Postat: 2002-12-03 23:22:00
Anna Li
Löneskillnader är en viktig samhällsfråga - men jag tror inte alls det är det som styr. Pappan i ditt exempel vill inte vara hemma och skulle inte vilja det mer om lönerna var exakt lika.
Inlägg #12: Postat: 2002-12-03 23:22:00
Anna Li
SEdan tvingar inte staten ngn att vara hemma. Samhället bjuder på en otroligt förmånlig föräldraförsäkring. Man kan ju alltid välja att inte utnyttja den. Det svåra är ju att ta bort ngt som finns - då blir reaktionen lätt som din att man "tvingar till ngn". Idag har mamman möjlighet till 11 månader - lägg till 11 pappamånader så är saken biff! fast det blir ganska dyrt....
Inlägg #13: Postat: 2002-12-03 23:25:00
Anna Li
ps ang svar5 jag hade ingen uppfattning - jag var bara nyfiken. Fast jag fattar inte riktigt ditt svar; har inte din fru varit hemma mer än några månader?
svar 6 och svar 9 Tjänar man 22 000 netto imånade och inte har några barn - då harman möjlighet att spara!!
Inlägg #14: Postat: 2002-12-03 23:45:00
Åke Holm
Vi ponerar att han vill OM länerna hade varit skäligt lika. Hör på dig själv... du UTGÅR ifrån att pappan inte vill bara för att han tjänar mer. Inte för att de inte har råd. I mitt exempel har de fyra barn, förresten.
Inlägg #15: Postat: 2002-12-03 23:46:00
Åke holm
det verkar som om du utgår ifrån att det alltid handlar om att pappan inte VILL vara hemma oavsett anledning. Inte at det faktiskt KAN vara så att även mamma VILL vara hemma för ekonomins skull.
Inlägg #16: Postat: 2002-12-03 23:50:00
Åke Holm
Nej staten tvingar inte någon att vara hemma, det har jag inte påstått. Jag pratar om Schymans förslag om LAG på halva tiden var, att bli tvingad i den presumtiva morgondagen. Den sortens tvång är fel. Jag är inte ensam om att tycka det.
Inlägg #17: Postat: 2002-12-03 23:53:00
Åke Holm
ang 5:
Min fru har bara varit hemma ett halvår för den nästminsta, som jag sedan fortsatte att ha hemma tillsammans med minstingen....som frugan bara var hemma med i några få veckor, ja...
Inlägg #18: Postat: 2002-12-04 09:39:00
Jon B
Det finns också kvinnor som ser föräldraförsäkringen som sin, och inte pappans, förmån.
Inlägg #19: Postat: 2002-12-04 10:54:00
Anna Li
Åke - det var du som skrev att pappan och mamma i ditt exempel ville att kvinnan skulle vara hemma. Om förslaget - som väl för övrigt är Winbergs - om delad föräldraledighet går igenom kommer fortfarande ingen att tvingas vara hemma.
Inlägg #20: Postat: 2002-12-04 12:29:00
Vincent
Ang 12 - Staten "bjuder" inte på någonting! Vi har alla betalt, via skattsedel och sociala avgifter, för den *försäkring* som kan tas ut under föräldraledighet. På så sätt kan man absolut säga att man går miste om något man betalt för om man inte kan ta ut ledigheten. Klart som korvspad.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...