|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-27 10:03:00
|
|
Sebastian Weil |
Uppenbarligen ränner det runt människor som menar att det faktum att Sverige uppfyllt flera av de punkter Marx såg innan fullbordandet av proletariatets diktatur är inte bara dåligt och skrämmande, utan någonting värt att demonstrera emot.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-27 11:57:00
|
|
Kent Davidsson svar på 1 |
Ja, Wfc är uppenbarligen en manifestation av extremister, som tappat kontakten med verklighen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-27 14:59:00
|
|
Mike: |
Sebastian: Fast en sak blir ju inte fel bara för att Marx tyckte det. Jmf "Hitler var djurvän". Om man ska tala om att arvskatt är fel räcker det väl inte med att säga att det är fel för att Marx ville ha det. Fast jag förstår poängen med att om vi finner att vi uppfyllt de flesta "punkterna" skulle det kunna vara oroande i sig.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-27 15:02:00
|
|
Sebastian Weil svar på 2 |
Kent D anser alltså att det är extremt att anse att man skall få stifta avtal utan att någon som inte har med avtalet att göra utövar våld eller tvång. Att anse att människor inte är värda att bestämma över sig själva är om något att förneka verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-27 15:03:00
|
|
Sebastian Weil svar på 3 |
Definitionen av att vara felaktigt är inte direkt länkat till att det är uttryckt av Marx, nej. Men om Marx uttryckt någonting felaktigt så är det fel. Arvskatt är inte fel för att Marx förespråkade det, det är fel för att det kränker människans rätt till egendom. Att Marx uttryckte det däremot, var fel.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-27 15:25:00
|
|
Mike |
Sebastian: bra förtydligande!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-27 15:26:00
|
|
Kent Davidsson svar på 4 |
Om man skriver om "...det mörker som i Marx spår sluter sig kring oss." så anser jag att man tappat kontakten med verkligheten. Att människor skall få bestämma över sig själva håller jag helt med om. Tyvärr är det så att de flesta beslut påverkar fler än dem som är med och fattar det.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-30 13:59:00
|
|
Sebastian Weil svar på 7 |
Liksom alla kollektivister Kent så säger du "Självklart ska man få bestämma över sig själv... MEN...". Tyvärr ser du inte motsägelserna i dina egna resonemang. Men det blir lätt så när man bygger sina resonemang på antaganden utan logisk grund. Att man tappat kontakten med verkligheten för att man har förkärlek för att skriva i metaforer är ett löjligt påstående.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-12-02 11:02:00
|
|
Kent Davidsson svar på 8 |
Jaha det var en metafor! Det framgick inte. Har du diskuterat det med Per B? Om du ser motsägelser i det jag skriver så kan du väl påpeka dessa. Du talar heller inte om vilket antagande du syftar på men antaganden saknar väl alltid logisk grund.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-12-02 12:10:00
|
|
Kent Davidsson svar på 8 |
Jag noterar att du väljer att citera mig falskt och sedan diskutera hur kollektivistisk och motsägelsefull jag är utifrån falskcitatet. Det imponerar inte SW.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-12-04 13:23:00
|
|
Sebastian Weil svar på 9 |
Ha ha.. har DU diskuterat det med Per Bylund!? >>> Frihet är frånvaro av tvång. Det jag menade är att många, liksom du tycks göra, säger att "Självfallet är jag för frihet! MEN...", alltså är man inte för frihet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-12-04 16:19:00
|
|
Kent Davidsson svar på 11 |
1. Nej jag har inte diskuterat det med PB. Jag har läst vad han skrivit. Inget av det får mig att dra slutsatsen att han använde metaforer, vilket du alltså hävdar. 2. Jaha och anser du att ordet "tycks", i detta sammanhang, är till intet förpliktigande, med tanke på att du fortfarande inte presterar några citat från mig som stöder detta ditt tyckande?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-12-05 16:20:00
|
|
Sebastian Weil svar på 12 |
Okej. Låt mig ta tillbaka mitt uttalande om metafor. Låt mig omformulera det till denna fråga: Har man ingen kontakt med verkligheten ifall man beskriver någonting på ett annat än koncist sätt och använder sig av bildspråk?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-12-06 09:45:00
|
|
Kent Davidsson svar på 13 |
Nej, inte med nödvändighet. I övrigt hänvisar jag till svar 7.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-12-06 12:19:00
|
|
Sebastian Weil svar på 14 |
Du skriver alltså att det inte "med nödvändighet" betyder att man tappat all kontakt med verkligheten om man använder sig av bildspråk - det föreligger alltså en stor chans att alla som använder sig av bildspråk är totalt världsfrånvända, intressant. Vad är det då som anger att Per Bylund inte har kontakt med verkligheten när han använder sig av bildspråk?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-12-06 13:42:00
|
|
Kent Davidsson svar på 15 |
Varifrån har du fått den konstiga idén att alla som använder sig av bildspråk med stor chans är totalt världsfrånvända? Det finns naturligtvis inte någonting som anger att PB inte har kontakt med verkligheten när han använder sig av bildspråk.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-12-06 14:47:00
|
|
Sebastian Weil |
Citat Kent Davidsson >>"Om man skriver om "...det mörker som i Marx spår sluter sig kring oss." så anser jag att man tappat kontakten med verkligheten.<< slut citat. Du skrev alltså fel? Bra. Således hävdar du alltså inte att Per Bylund inte har kontakt med verkligheten. Bra. Då är detta utagerat.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-12-09 09:01:00
|
|
Kent Davidsson svar på 17 |
Du håller verkligen dagisnivå på debatten. Att PB inte har kontakt med verkligheten beror på hans beskrivning av Sverige. Huruvida han härvid använder metaforer är ovidkommande.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-12-09 12:06:00
|
|
Sebastian Weil |
Du skrev "Om man skriver om "...det mörker som i Marx spår sluter sig kring oss." så anser jag att man tappat kontakten med verkligheten." Men okej. Du tar tillbaka detta. Vad är det i Bylunds beskrivning som inte har med verkligheten att göra?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-12-09 13:38:00
|
|
Kent Davidsson svar på 19 |
Av någon anledning tror du att JAG tar tillbaka det jag skrivit för att DU påstår att PB använder sig av bildspråk. Jag vet inte om du inser hur snurrig du verkar. Jag tar alltså inte tillbaka någonting ÄVEN om PB använder bildspråk. Jag anser inte att vi lever i något som är tillnärmelsevis en marxistisk stat och vi är definitivt inte på väg dit. PB tycks dock anse det och har alltså tappat verklighetskontakten.
|
| |