Inlägg #1: Postat: 2002-11-26 23:43:00
|
Andreas B |
Linton hånar mig med påståendet att jag tycker synd om mig själv, ungefär. Nå, det är absolut inte synd om mig i dag, jag lever ett intressant liv till fullo, även om jag är utfattig. Däremot var det kanske synd om mig när jag som ung kille, oskuld, intresserad av könsrollsfrågor, satt och lyssnade på föredrag som utpekade mig och alla män som förtryckare, våldtäktsmän etcetera. Jag tror att fenimismen måste inkorporera också mäns erfarenheter, annars kommer den att bli något liknande en sekt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-26 23:47:00
|
Andreas B |
Men eftersom jag tror att feminismen under överskådlig tid inte kommer att vara öppen för att ta in också mäns erfarenheter, så måste vi män själva försöka bygga en positiv mansroll. För det är ingen tvekan om att mansrollen måste justeras framöver. Det låter kanske väl instrumentellt, men jag tror det är mycket viktigt och att alla kommer att tjäna på det. Ett bättre samhälle för alla, tack, men det kommer inte utan arbete. Social och mental revolution, samtidigt, behövs.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-26 23:47:00
|
Andreas B |
...kärlek och respekt för att citera Melinda Wredes texter, som jag dock inte håller med om till punkt och pricka.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-26 23:49:00
|
Andreas B |
Linton och Ehrenberg sitter på chefsnivå, och representerar därmed de som tjänar på patriarkatet. Detta är nog tyvärr ett faktum. Därför ser jag deras artiklar lite grann som läpparnas bekännelse.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-26 23:51:00
|
Andreas B |
Och för att upprepa mig själv en aning, att enbart ta fasta på det negativa hos mannen vilket Ehrenberg och Linton i mina ögon gör leder inte till något gott. Det är hyckleri och bakåtsträvande.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-27 00:00:00
|
Andreas B |
Reaktionerna på min artikel visar nog, för övrigt, att det inte handlar om någon slags privat psyko-patologi, utan att många faktiskt känner igen sig i det jag skriver. Samma argument - att det är dina privata besvikelser i botten - skulle kunna framföras mot många radikalfeminister. Men det görs inte, för det vore ett slag under bältet. Men mot män går det utmärkt att påstå att de är ute och cyklar på grund av sina alltför privata erfarenheter, mellan myt och verklighet för att tala med Linton.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-27 00:01:00
|
Andreas B |
Att våldtäkter är ett högst reellt problem är jag medveten om, jag har många tjejkompisar o dyl som varit utsatta för åtminstone våldtäktsförsök. Men en man som är trygg i sig själv behöver inte våldta, DET ÄR DÄRFÖR ALLA TJÄNAR PÅ EN POSITIV MANLIGHET.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-27 11:16:00
|
Andreas B |
Det där sista blev lite fel: Ingen ska eller behöver våldta. Om någon undrar vad jag menar med en positiv manlighet så hänvisar jag till min egen artikel "Lovsång till mannen" här på Sourze. En artikel som för övrigt refuserades av Aftonbladet jaja, på goda grunder tycker säkert många.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-12-15 15:32:00
|
Ghoulz |
Hur skulle en positiv manlighet se ut? Den kommer ju ändå hävdas över en kvinnlighet. Vad du misslyckas med att inse är oavsett vad du gör som man så ingår du i en manlighet.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-12-15 16:25:00
|
Andreas B |
Vilket betyder? Att män och därmed manlighet inte bör finnas? Det är onekligen en ståndpunkt som en del radikalfeminister verkar inta. Jag menar att manlighet och kvinnlighet kommer att utvecklas sida vid sida, då och då under kärleksbetygelser.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-12-15 16:27:00
|
Andreas B |
Och just det, Ghoulz, jag kommer inte undan det faktum att jag är man. Alltså måste jag bejaka det. Annars kommer jag att behöva gå med nedböjt huvud hela livet, och erkänna att kvinnor på något sätt är "finare" än jag. Vem tjänar på det? Ingen.
|
|