Manliga skitstövlar blir feminister

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-11-24 17:46:00
Katarina
""Vems är egentligen skulden för att allt detta fortfarande lever kvar och orsakar så mycket skada?”. En bra fråga med enkelt svar: vi alla. De av oss är skyldiga som bidrar till fortlevnaden av den norm som säger att det inte är precis lika ok för en tjej att knulla runt som för en kille."
Inlägg #2: Postat: 2002-11-24 17:48:00
Katarina
Inte har jag i alla lägen livet igenom ställt mig upp och sagt ifrån när en tjejs "dåliga rykte" diskuterats.Inte sa jag speciellt mycket när jag var 18 och en arbetskamrat anmälde en kille i samma bruksort för våldtäkt, när opinionen snabbt vände mot henne när åtalet las ner hon flyttade efter detta
Inlägg #3: Postat: 2002-11-24 17:49:00
Katarina
Möjligen sa jag,som bäst, att vi borde tro henne-men inte hade jag sagt något varje gång hon kallats "vandringspokal". Inte ifrågasatte jag då att det fanns "vandringspokaler" i begreppsvärlden öht-det var bara så det var. Och kanske att om det varit en helt annan tjej det gällde så hade jag själv dömt killen hårdare-hemsk tanke,men inte omöjligt."Eftersom vi i vissa av de här fallen med största säkerhet kan säga att flickan aldrig hade blivit
Inlägg #4: Postat: 2002-11-24 17:54:00
Katarina
våldtagen om hon hade betraktats som en ”fin flicka” och eftersom vi vet att den sociala domen mot killar som våldtar en ”hora” är ganska mild – hur stor skuld har då de som stämplade henne som hora?
Stor."Det stämmer väldigt bra, och åtminstone jag hade min lilla del av skulden i det här lilla samhället,på mitt passiva sätt.Jag såg inte/ville inte se inte och begrep inte och gjorde därför inte något för att ifrågasätta.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-24 17:55:00
Katarina
Och inte kan jag med 100 säkerhet säga att det inte finns någon liten blind fläck kvar ännu.Det är en skyldighet att försöka se.Att börja gå i försvarställning-jag tycker nog var och en är skyldig att så gott man kan låta bli det.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-24 22:09:00
Andreas B
Mm, Katarina, det är intressant med ditt personliga exempel. Jag tycker för min del ändå det är magstarkt att säga att _alla_ har skuld till de övergrepp som begås. Men var och en må rannsaka sig själv.
Inlägg #7: Postat: 2002-11-24 23:56:00
d
Jag känner definitivt inte någon skuld. I skolåren skulle aldrig kunnat behandla tjejer på det sättet som beskrevs i artikeln. Jag var t.o.m. väldigt blyg. Jag är absolut inte en sån som sprider rykten om andra etc. Så jag har fortfarande svårt att se vari min skuld skulle ligga.
Inlägg #8: Postat: 2002-11-25 00:02:00
d
Men däremot tycker jag fortfarande att hora vrs madonna argumentationen har brister, oavsett vad man tycker om kvinnor som "knullar runt". För man får inte glömma bort vikten av att fastställa kvinnans trovärdighet i en rättegång om våldtäkt, för det har ju hänt att kvinnor ljugit eller ändrat sig efteråt. Så jag har viss förståelse för att polisen gör allt för att ta reda på hur pass trovärdig tjejen är.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-25 00:04:00
d
Så frågan är i så fall hur man gör för att avgöra om en kvinna är trovärdig eller ej? Knepigt problem va? Jag tycker att det är i så fall en fråga som alla dessa hora/madonna-ivrare har en skyldighet att svara på.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-25 00:07:00
d
Om vi vänder på frågan. Är en man som ligger med många kvinnor mindre trovärdig än en man som håller sig till en? För det första borde man kanske intervjuva de som mannen varit tillsammans med. Skulle man då få en lång historia med brutna löften och svek så är hans trovärdighet såklart mindre. Har jag någon slags skuld för att jag tycker det?
Inlägg #11: Postat: 2002-11-25 00:11:00
d
Eller vem får man egentligen fråga när man avgör hur trovärdig en människa är? Dennes älskare? Chef? Brevbärare? Jag vet inte, men om det gäller ett så pass grovt brott och ord står mot ord så MÅSTE man ha NÅGONTING som avgör trovärdigheten hos tjejen. Annars riskeras rättsäkerheten.
Inlägg #12: Postat: 2002-11-25 00:13:00
d
F.ö. har jag faktiskt bevittnat hur tjejer i en av mina gammla skolklasser anklagade en manlig lärare för sexuella trakasserier, en anklagelse som alla vi andra insåg var en ren och skär lögn. Så jag VET att även tjejer kan ljuga för att sätta dit någon de inte gillar.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-25 00:17:00
d
Ironiskt nog så har nämligen männens sexuella trakasserier faktiskt skapat en möjlighet för kvinnor att sexuellt trakassera män. Hurdå kanske ni undrar? Jo, genom att helt enklet BESKYLLA män för sexuella trakasserier. Smart va? Så jag upprepar återigen. Kolla upp trovärdigheten hos tjejen!!!! Men på ett rättvist sätt såklart!!!!!!!
Inlägg #14: Postat: 2002-11-25 10:38:00
Andreas B
En fundering om detta med personligt ansvar. Om alla män är medansvariga för våldtäkter, kvinnomisshandel etcetera, så kan man fråga sig: Är alla tyskar medansvariga till nazismen, är alla vita västerlänningar inklusive Katarina, antar jag medansvariga till kolonialismen? Svaren kan variera, men var hamnar vi egentligen? Till slut måste vi alla gå med nedåtböjt huvud. Vad är det katolikerna säger, mea culpa, min synd, min synd är stor!
Inlägg #15: Postat: 2002-11-25 12:17:00
Katarina
Kolonialism och nazism-blir konstigt att jämföra eftersom det inte är några normsystem utan snarare ideologier.Ang rasism:att jag är en vit västerlänning har i olika sammanhang betydelse för hur jag bemöts-och det oavsett hur/vad jag gör.Det finns ingen skuld i att vara född till västerlänning.Det jag kan välja är ta ställning för,mot eller vara passiv till normsystemet som gör att det är så.Det är det som är ansvaret.
Inlägg #16: Postat: 2002-11-25 12:36:00
Katarina
d;hur man ska avgöra trovärdighet:som med andra brott tycker jag.Blir man rånad , inte spelar det roll för hur trovärdig ens berättelse är om man brukar gå runt ensam med pengar och mobiltelefon, om man brukar stanna och prata med främlingar osv.Är det relevant om en tjej har rykte om sig att vara lättilgänglig-och det verkar vara det-då säger man i princip att det är mindre fel att våldta en sån tjej än en som inte har det.
Inlägg #17: Postat: 2002-11-25 12:38:00
Katarina
Och grejen är:En kille får inte "dåligt rykte" på det sättet av att ha många partners.För en tjej kan det behövas väldigt lite, ibland ingenting.Tjejer ska inte ta för mycket initiativ - killar ska göra det, en annan press för dom som kanske har den mer försiktiga stilen. Igen, 2 sidor av samma sak.Även dom som inte drabbas direkt,friheten att få vara som det passar en själv minskas,både för tjejer och killar tror jag.
Inlägg #18: Postat: 2002-11-25 12:43:00
Andreas B
Sant, men om en kille som haft det svårt på det här området berättar sina erfarenheter, brukar han bara få höra: Du individualiserar, du måste inse att du tillhör en patriarkal härskarras! Det är därför jag skriver sådana här artiklar, för att bredda bilden.
Inlägg #19: Postat: 2002-11-25 13:52:00
Kalle G
Katarina, som jag ser det så gör du samma fel som Ehrenberg och Linton, som Andreas med rätta kritiserar helt lysande enligt min mening. Du frågar vems skulden är, och svarar själv: Vi alla. Och så drar du upp ett eget exempel. Men vad gör ni egentligen? Ni försöker bara döva era egna samveten genom att skylla på "samhället"! Ni tycker att eftersom alla gör så här så är det inte så farligt att ni också gör så. Problemet för er del är bara att alla GÖR inte på detta vis!
Inlägg #20: Postat: 2002-11-25 14:01:00
Kalle G, forts...
Det finns mängder av killar som inte kallar tjejer för horor, och klämmer dem på brösten utan tillåtelse. Jag är en av dem. Och jag är trött på att klä skott för sådana som du som försöker bortförklara era egna medmänskliga tillkortakommanden genom att skylla på mig och alla andra som råkat födas med en penis.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...