|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-24 19:12:00
|
|
d |
Same but different? Jag får känslan av att artikeln till stor del säger precis raka motsatsen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-24 22:03:00
|
|
Andreas B |
Jag har varit på en av "mansvars" diskussionsaftnar på Kafé 44 artikeln handlade om dem. Och de ser jag just som den typen av rituella självspäkare som jag har väldigt svårt för. Grundinriktningen är god, men de går till överdrift på ett närmast bisarrt sätt. Det har med den autonoma miljöns ibland mycket speciella regler att göra, skulle jag vilja säga.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-24 22:04:00
|
|
Andreas B |
Gästen den kvällen var, vill jag minnas, en tjej som hävdade att det var fel med penetration, att det var ett förkastligt exempel på manlig dominans. Hon menade att gränsen mellan ett vanligt heterosexuellt samlag och våldtäkt var hårfin, ungefär. På detta satt männen i publiken och lyssnade andäktigt! Det är anarkafeminism, och låt det vara det, men det är ingen väg för mannen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-24 22:07:00
|
|
Andreas B |
Jag vill gärna citera en av mina favoritartister just nu, sångerskan Jewel.
"I got this theory, that if youre told your bad / thats the only idea that youll have." Så diskuteras manlighet oftast, endast det negativa lyfts fram. Jag kämpar med en dåres envishet för möjligheten att lyfta fram och formulera en positiv manlighet, något som fortfarande är på prövostadiet, om vi säger så.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-24 22:14:00
|
|
Andreas B |
Ensidigheten i debatten kan exemplifieras med mottagandet av Robert Blys bok "Järn-Hans" som kom för cirka 10 år sedan. Den är på intet sätt min bibel, men jag har läst den en gång med behållning. Så många feministiska böcker som finns och uppmärksammas i media borde man kunna tycka att det finns utrymme för någon enstaka "mansbok"! Men, nej, den boken skulle sågas totalt, och jag vill minnas att samtliga recensenter dessutom var kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-24 22:17:00
|
|
Andreas B |
I skriverierna kring "Järn-Hans" utmålades de som var intresserade av den som någon slags idioter som ville åka på mansläger i skogen, som var intresserade av att hitta tillbaka till någon stenålders-mansroll med trumpartyn och våld. I själva verket är det en intressant djuppsykologisk bok som bör prövas av var och en med seriöst intresse för de här frågorna. Det var åtminstone ett försök att formulera en positiv mansroll, om än naturligtvis med brister.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-24 22:25:00
|
|
Andreas B |
Och jo, jag bejakar penetration, jag tycker det är underbart, och det finns kvinnor som bejakar det minst lika mycket som jag själv. Måste detta verkligen sägas? Tydligen. Av en slump bär jag med mig senaste numret av Arbetaren, där finns en intervju med radikalfeministen Sheila Jeffreys som bland mycket annat hävdar att "penetrationen konstruerar kvinnoförtryck".
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-24 22:26:00
|
|
Andreas B |
Jag tror det finns kvinnor som köper sådana här radikalfeministiska definitioner av strategiska skäl ibland, för att dänga i huvudet på männen i vissa situationer. Ekon av åsikten att penetration är förkastligt dyker upp i debatten ibland, och vad är väl detta om inte ett sätt att skuldbelägga hela den manliga sexualiteten?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-25 00:28:00
|
|
d |
Nu blir jag konfunderad. Penetration? Som i att föra in penis i slida? Skulle det vara kvinnoförtryck? Nu fattar jag ingenting. I så fall kan man undra hur dessa radikalfeminister har tänkt sig att mänskligheten ska fortplanta sig? Kloning?... Nu måste du skoja med oss.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-25 01:32:00
|
|
Andreas B |
Nej, mister d, det finns en ganska högljudd falang inom radikalfeminismen som hävdar att penetration är könsförtryck. Jag tror definitivt inte att de skojar, sorry.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-11-25 20:06:00
|
|
d |
Då är det ju verkligen illa. Alla såna där resonemang är ju egentligen bara baserade på fåniga ordlekar. Man kan lika gärna säga "kvinnan omsluter mannen, så mannen kommer in på kvinnans territorium. Därför är penetrationen helt på kvinnors vilkor och en del av förtrycket mot män". Det är ju bara ordlekar, ren bulshit helt enkelt. Helt otroligt att någon tar det på allvar, menar du att det är en utbredd föreställning?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-11-26 11:13:00
|
|
Hasselbergarn |
"d" läser du debatten och inte bara den aritkeln som jag länkar till så kommer du se just penetration och härskartekniker av handlas. Men du måste hitta debatt-slingan nere till höger på sidan. Då är det samma debatt men annorlunda...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-12-19 15:25:00
|
|
Anarka |
Att leva i ett förhållande med en man som omedvetet förtrycker sin kvinna, det är vad jag upplever just nu. Det är mycket penetration i vårt förhållande och han ser inte hur dåligt jag egentligen mår av vår såkallade kärlek. Att han träffar andra och yngre kvinnor gör ju inte han till en bättre man precis. Jag är nyuppväckt anarkafeminist!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-01-16 03:26:00
|
|
Kim |
Men vafan är du tillsammans med honom för då? Ursäkta att jag är brysk, men hur mycket kan man älska någon egentligen, kan man verkligen överse med sånna saker? Fast det kanske är lönt ett försök att tala lite vett med honom?
|
| |