Manliga skitstövlar blir feminister

Inlägg #1: Postat: 2002-11-22 17:36:00
Andreas B
Avundsjuka? Ja, det får man ju alltid höra om man är relativt oetablerad och angriper någon mer etablerad. Men tyvärr kan jag inte ta på mig munkavle för den skull. Jag gick in i offentlig debatt med Magnus Linton om detta på ABF den 11 november. Han blev rosenrasande och ansåg att jag var ute efter att förlöjliga honom. Frågan var uppenbarligen ytterst känslig.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-22 17:38:00
Andreas B forts
Min huvudpoäng är faktiskt att jag anser att manliga feminister som Ehrenberg och Linton eller vad de nu kallar sig gör saken en otjänst. Genom att ta avstånd från sin egen manlighet och mer eller mindre uppmana andra att också göra det, anser jag att de förhindrar mannen att formulera en positiv, icke förtryckande självbild.
Inlägg #3: Postat: 2002-11-22 23:55:00
d
Mattepers: Är du inte riktigt klok? Har feminismens nedvärdering av mannen verkligen gått så långt att du på fullaste allvar tror att alla män särbehandlar kvinnor negativt? Även om fenomenet är utbrett så är det en självuppfyllande profetsia. Feminismens ständiga demonisering av mannen gör att män fjärmar sig från kvinnor som en naturlig reaktion.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-23 11:58:00
Magnus
Mattepers: Du får säkert massor av beröm från din ägarinna för den kommentaren. ;- Vänd på frågan, har ingen kvinna någonsin betett sig nedvärderande mot en man bara för att han är man? Är inte hela feminismen byggd på avundsjuka, enligt ditt synsätt? Välkommen till verkligheten!
Inlägg #5: Postat: 2002-11-27 09:13:00
mattepers
Andreas: Jag ser inte hur de skulle göra feminismen en otjänst genom att ta avstånd från egna handlingar som de finner negativa. Det ligger en poäng i att påpeka att även sk "schyssta" killar bär med sig en form av "smygsexism" som då och då visar upp att tryne. Ungefär som att det på samma sätt förekommer smygrasism hos de flesta, inte bara hos bulor och sverigepartister. Att haja det ger i alla fall möjligheten att förändra sitt beteende om man vill.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-27 13:08:00
merciless
->mattepers:
genom dig själv bedömer du andra.
Inlägg #7: Postat: 2002-12-04 22:51:00
Peter Isoalo
Rosenrasande var väl lite att ta i. Jag var där, och visst blev han defensiv och uttryckte sig plumpt. Däremot måste jag säga att du själv var ganska hetsk i ditt anförande. I sak håller jag däremot med dig helt och hållet.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-07 22:53:00
Anders
d: Ta en titt på verkligheten, som det hänvisades till tidigare. I länder som Sverige där könsförtryck har diskuterats och motarbetats är det faktiskt mer jämställdhet än i länder utan den traditionen. Om du nu vill ta en anti-feministiskt ståndpunkt kan du ju försöka skaffa vettiga argument för den.
Laddar...