Kommentera Kee Leongs krönika

Den här tråden diskuterar artikeln Kommentera Kee Leongs krönika.
Inlägg #1: Postat: 2002-11-22 19:10:00
Åke Holm
Synnerligen kul - men samtidigt i tiden riktig - reflektion. Du skriver bra! / Åke
Inlägg #2: Postat: 2002-11-23 09:14:00
Carola
Det har slagit mig otaliga gånger när man ser en film som är textad. Ex. "Över huvud taget". Hm, överhuvudtaget. Är särskrivningar inte något som blivit allt vanligare? Korrekturläser en hel del på jobbet, och jag kan inte läsa en tidning utan att samtidigt se efter stavfel. Samtidigt finns det väl även fel som jag gör, inget sagt om det.
Inlägg #3: Postat: 2002-11-23 17:03:00
Kajsa Kallio
skrivihop.nu
Inlägg #4: Postat: 2002-11-24 06:52:00
Hans
"kort hårig sjuk sköterska" och siten skrivihop.nu roade mig med första gången jag stötte på dem...jag log till och med andra gången någon länkade till skrivihop. Jag var lite irriterad 100 gången någon språkfascist påpekade att man skriver ihop ord på svenska. Och nu den 1000 gången man stöter på någon som skiter i innehåll och bara bryr sig om form blir jag sur.

V.g. notera: Innehåll är altid, altid, altid viktigare än form.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-24 15:38:00
Magnus
Jaghållermedtillfulloomattsärskrivningarärettotygsomförstördetsvenskaspråket!!!

Nej, skämt åsido - Det som stör mig mest är inte att ungdomar som ännu inte gått ut gymnasiet hackar upp orden i minsta möjliga beståndsdelar, utan att det är så vanligt bland de som gör anspråk på att vara kunniga inom kommunikation.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-25 10:11:00
suz
oo så svårt, i engelskan ska alt särskivas, i svenskan ihopskrivas, jag ser ibland inte när jag skriver fel, men om jag läser igenom så ser jag vad jag gjort, jag skiter i att läsa iegnom för det mesta,lat :
Inlägg #7: Postat: 2002-11-27 09:11:00
AC Collin - ställ krav på Nokia och Co.
Har du tänkt på de språkliga effekterna av snabbskriftfunktionen i mobilerna? Man har snålat ner på förprogrammerade sammansatta ord. "Korthårig" blir "korthärii", "stoppsmäll" blir "storspock?" och ska du skriva "bakfull" får mobilen spel och undrar försynt "Balet?"... Men "sourze" funkar på första försöket, det är skoj
Inlägg #8: Postat: 2002-11-27 11:22:00
Staffan Huss
Hmmm, vi kanske borde passa bollen vidare till dem som fattar beslut i utbildningsfrågor. Eftersom "sämre svenska" är såpass vanligt, måste det rimligen vara något fel i skolan. Så många elever kan inte ha problem med att skriva, eller hur?
Inlägg #9: Postat: 2002-12-13 23:09:00
Carola
Som vanligt Kee, så gillar jag detta med språk, speciellt när du skriver om det. Är det okej, att idag, tala om att man *ler*, i en text? Eller måste man det för att som vanligt ingen skall missförstå? Hm, Sånsådan, nåtnågot.; *Ler skojsigt* :
Inlägg #10: Postat: 2003-05-17 13:37:00
Mia
Du har så rätt! Jag sitter dagligen med texter som ska publiceras på Internet, som jag måste spendera tid på att korrläsa, och jag börjar bli smått allergisk mot alla särskrivningar och grammatiska fel. Inte för att jag själv är nån språkguru direkt, men jag blir så trött.
Dels engelskan, men jag tror även att Internet- och e-post-eran spelar en stor roll likaså, i o m lättillgängligheten. Det känns som om folk inte tar sig tid att ens bry sig om att de misshandlar det svenska språket.
Laddar...