Krigsförbrytaren och massmördaren

Inlägg #1: Postat: 2002-11-20 20:11:00
Fredrik Jung Abbou
Och jag med dig. Har last om detta svinet i TIME for ngt halvar sedan...
Du ville Inte att USA skulle ga in och ta bort Saddam eller va det tvart om? Jag ser inte hur man inte vill att USA ska ga in om jag vore varesig exil irakier eller irakier boende Irak.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-20 20:11:00
Fredrik Jung Abbou
Om Sverige styrdes av en svensk Saddam som slaktade mitt folk skulle jag va den forsta javeln att rita pilar dar de skulle bomba! Kanske ar jag dum i huvudet men att inte vilja bli av med sin ledare via USA utan naivt tro att det "ordnar sig" skulle inte va min stil. Vad tycker du Naseer?
Inlägg #3: Postat: 2002-11-20 22:40:00
Naseer
USA ville ersätta Saddam med den här... nu har de kanske ändrat sig, jag vet inte. Och nej, jag vill inte att USA ska gå in och störta Saddam, jag vill att irakierna, de inne i landet och oss utanför skall göra det. USA vill sitt eget bästa, de skiter annars i irakierna. Om de störtar Saddam är jag rädd att de kan göra läget ännu mer komplicerat...
Inlägg #4: Postat: 2002-11-20 22:41:00
...forts.
Men, jag vet inte, jag vill av med Saddam till varje pris. Jag skulle till och med offra mitt liv. Men frågan är hur många liv som USA kommer att ta tills de avsätter Saddam?
Inlägg #5: Postat: 2002-11-21 01:15:00
Fredrik Jung Abbou
OK. Vi tänker olika, men vill samma sak, du säkert på ett annat sätt än jag då det är ditt hemland och ditt folk. Jag tror att du överdriver USA´s makt i vissa skeenden. Det finns flera kandidater som USA gillar,
Inlägg #6: Postat: 2002-11-21 01:16:00
Fredrik Jung Abbou
men det kommer i slutet att behöva vara en person som alla interna parter i Irak kan acceptera som ledare. Som Karzai i Afghanistan. Tror du denne kommer att accepteras? Sedan kommer ju antagligen landet Irak att gå mot mer frihet för medborgarna och ngn form av demokrati som i Afghanistan.
Inlägg #7: Postat: 2002-11-21 01:19:00
Fredrik
Detta ger väl ändå det irakiska folket makten att välja ledare i fria val. Precis som Afghanistan kommer att få göra inom snar framtid då allt e klart med loya jirga. När du menar at de skiter i Irak, vad vill du att de ska göra mer än att befria det irakiska folket från Saddam? på vilket sett bryr sig Sverige eller Frankrike mer än USA? Bli inte lurad av den svenska fegheten Naseer. Det är jävligt mycket lättare att vara humanist, klok och å den lilles sida från the sidelines.
Inlägg #8: Postat: 2002-11-21 01:20:00
Fredrik
Hur mkt bryr sig Sverige? Bara för att Gudrun fiskar röster o spelar på USA hat likt Shröder betyder inte att vi gör ett förbannat skit för ditt folk broder. Lätt att beskylla för flygzoner, slapphet när irakier gasas o vapen som givits till Saddam för 30 år sedan osv. Men jag kan inte lyssna på sånt skit från ett land som stått på sidlinjerna genom hela jävla historien och sett hur många folkslag som helst gasas o slaktas o släppte igenom tyskar och skit, så låt dig inte bedras broder.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-21 01:21:00
Fredrik Jung Abbou
USA är nog tyvärr det bästa kortet Irak har för en dräglig framtid vare sig du vill det eller inte. Tror jag.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-21 11:39:00
Naseer
Hade det varit enkelt att komma fram med svar så hade vi inte haft något problem idag. Du säger att ingen bryr sig om Irak, inkl. Sverige och Tyskland, och det är just det jag menar. Det är därför Irak måste få ta hand om sitt.
Sedan nämner du det största problemet, att irakierna skall enas om en ledare efter Saddam. Om den här personen förs fram av USA kommer han inte att accepteras.
Inlägg #11: Postat: 2002-11-21 11:41:00
...forts.
Jag tror att folk utanför Irak inte riktigt förstår hur irakier känner för USA - irakierna känner sig ha blivit svikna så många gånger av USA att man helt har slutat lita på dem. USA är ett monster i folks ögon, ingen räddare i nöden...
Dessutom är oppositionen splittrad, det finns ingen Norra Alliansen i Irak, folk kommer inte bara att komma överens och fira Saddams bortgång, de kommer att slåss om makten är jag rädd.
Inlägg #12: Postat: 2002-11-21 11:44:00
...forts.
De från oppositionen jag kan komma på nu är den London baserade - dessa ses av de flesta irakier som ett skämt allvarligt talat. De flesta av dessa personer flydde Irak endast eftersom de inte erbjöds tillräckligt med makt av Saddam. Dessa personer är endast intresserade av makt och pengar, de har redan lovat bort Iraks olja till USA instället för att säga att de kommer att använda oljan till att bygga upp sitt land.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-21 11:47:00
...forts.
Och sedan finns Shia muslimerna, dessa kommer knappats att accepteras av USA eller av en majoritet av det irakiska folket då de vill upprätta en muslimsk nation.
En tredje grupp är kommunisterna, dessa har bekämpat Baath partiet sedan den dykt upp och de flesta fördrevs från landet med tortyr och mord. Jag tror knappt att USA är intresserade av att se kommunister leda Irak...
Inlägg #14: Postat: 2002-11-21 11:50:00
...forts.
Tillsist har vi kurderna, dessa är ju inte Irakier, de representerar inte en stor majoritet av folket, Irak vill inte styras av kurder, de vill ha en Irakisk president.
Att alla dessa grupper inte kommer överens skapar ännu större problem.
Och nu ska jag inte glömma Saddams parti Baath, de lär inte bara ge upp för att Saddam är borta och de har stöd i form av Syrien - det också ett Baath land.
Irakist politik är mycket mera komplicerad än den afghanska och därmed är lösningen mycket svårare.
Inlägg #15: Postat: 2002-11-21 11:54:00
...forts.
Jag ser en lösning i att en demokratisk, folkkär, hjälteförklarad person dyker upp och ställer upp på ett internationellt övervakat val. En sådan person skulle vara den som ligger bakom Saddams fall och då borde denna person vara irakier och helst oförknippad med USA. En sådan person skulle rädda Irak och dess folk.
En sådan person skulle skapa ett Irak som omvärlden skulle tycka om, precis som det var förr.
Laddar...