|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-18 15:36:00
|
|
Kalle G |
Jo, det sägs ibland att det ligger maktbegär och inte sexdrift bakom våldtäkt. Men om det är så, hur kommer det sig då att man kan "bota" våldtäktsmän genom kemisk kastrering?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-18 18:03:00
|
|
Michael Lundahl |
Kalle G: Extremt bra fråga! Tål att funderas på. :
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-18 18:04:00
|
|
solveig |
Det borde en läkare svara på. Jag vågar mig på en gissning; antagligen en överproduktion på det manliga könshormonet och en brist i det normala förhållningsättet till det motsatta könet. Vid kastr. avtar aggressionen som stimulerats av testosteronet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-18 18:38:00
|
|
flemens svar på 1 |
Att dom blir "botade" kommer sig av att man tar "vapnet" ifrån dom, vilket man borde praktisera mera, tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-18 22:55:00
|
|
nix |
Alltså, enligt flemens förlorar man maktbegäret när man förlorar sexdriften… leve alla dessa maktlösa och impotenta män.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-19 00:25:00
|
|
flemens svar på 5 |
Läs inlägget ett par gånger till, sätt inte på radio energy emellan, titta inte på bingolotto. Gå ut i skogen och fundera. Läs inlägget en gång till, sen kan du skriva en ny kommentar. Tills dess låtsas vi som om du aldrig skrivit den ovan.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-19 08:53:00
|
|
Kalle G |
Menar du att det är så enkelt att maktbegäret försvinner, bara man tar bort den "naturliga" förmågan att utöva den? Men kom igen! Om någon verkligen har en sådan sjuklig drift att visa sin makt över andra människor, tror du verkligen att han skulle låta en slak penis vara ett hinder? Höll på att skriva "stå i vägen", men... ;-
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-19 11:18:00
|
|
Kalle G |
Eller är det verkligen så enkelt att våldtäkt är symptom på en fysisk sjukdom, överproduktion av testosteron? isåfall borde den vara ganska lätt att bota, helt enkelt minska produktionen med mediciner, utan att vara så drastisk att helt snöpa förmågan, eller hur? Har du underrättat läkarvetenskapen om din upptäckt, flemens?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-19 12:16:00
|
|
flemens |
Vetenskapen har redan upptäckt det, anledningen till att man inte använder kastrering är bara etiska.
Jag vet att man gärna lägger in egna, ofta helt orimliga, tolkningar på inlägg för att kunna komma med slagfärdiga kommentarer. Men nån måtta får det vara, hur får man det till att om man tar bort möjligheten att utföra en handling så tar man även bort orsakerna till den?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-19 15:27:00
|
|
Kalle G |
Flemens, förklaring: KastreringMan avlägsnar pungen och dess innehåll. Därmed försvinner produktionen av testosteron, samt förmågan att få erektion. Ingen erektioningen möjlighet att utan "tillhyggen" begå våldtäkt. MEN! Om våldtäkt vore ett maktuttryck och inte en sexuell handling, så skulle väl inte viljan att begå övergrepp påverkas av att den sexuella förmågan tas bort?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-11-19 15:29:00
|
|
Kalle G |
Och återigen, om problemet vore så enkelt som överproduktion av testosteron, så borde det väl gå att minska den genom medicinering? Ingen kastrering, inget etiskt bekymmer?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-11-19 16:58:00
|
|
flemens |
Exakt så har jag menat hela tiden, som du säger i svar 10. Visst om du vill vara drastisk, så av med pungen bara, men i denna tråd pratades det om kemisk sådan. När man använder det så kan man koncentrera sig på dom bakomliggande orsakerna, utan att denna person eller kvinnornabehöver "besväras" av detta sätt att manifistera sitt "maktbegär"
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-11-19 17:02:00
|
|
flemens |
Du förordar ju en form av kemisk kastrering, så där är vi överrens, men problemet är att det är oetiskt läs: olagligt att tvinga nån att avstå från sin "sexualitet" oavsett hur det drabbar omgivningen, så där är du och lagstiftarna helt överrens.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-11-19 17:05:00
|
|
flemens förtydligande i svar 12 |
Det ska vara: .....utan att denna person och _framför allt_ kvinnorna "besväras" av......
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-11-19 17:13:00
|
|
flemens |
Men visst, om världen vore så enkel som du beskriver den, då skulle ju problemt vara löst och inga våldtäkter begås. Vad jag sett i resultaten av olika projekt så har dom flesta normal produktion av testosteron men begår våldtäkter iaf. Sen finns det lika många som har för mycket testosteron och begår inga våldtäkter.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-11-19 17:15:00
|
|
flemens |
Har du meddelat läkarvetenskapen om din upptäckt, Kalle G? ; För att inte tala om rättsväsendet...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-11-19 21:03:00
|
|
d |
Jag känner mig inte så säker på den vanliga förklaringen att det bara skulle vara en maktdemonstration. Det kan ju faktiskt bero på helt vanlig kåthet. Jag tror faktiskt att detta med "maktdemonstration" överdrivits av feminister som strävat efter att hitta bra slagträn mot "patriarkalet".
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-11-19 23:03:00
|
|
flemens |
d:Många nämndemän och domare resonerar som du, det är det som är det sorgliga. Dom vägrar tom att ta del av undersökningar som talar emot denna uppfattning - för att inte vara "partiska"
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-11-20 09:34:00
|
|
Kalle G |
flemens, du lyckas säga emot dig själv ganska duktigt i Svar 15. Jag trodde att din ståndpunkt var: För mycket testosteron ger aggressivitet, maktbegär och våldtäkt, och detta har inget med sexlust att göra. Nu säger du att de flesta som begår våldtäkter har normal produktion, och det finns många som har överproduktion utan att begå våldtäkt. Jag hänger inte med. Eller försöker du argumentera mot något som du tror att du läst, men som jag aldrig skrivit?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-11-20 17:30:00
|
|
flemens |
Jisses, mannen, det är ju du som pratar om att om man minskar testosteronproduktionen så försvinner problemet med våldtäkter. Jag säger bara att det inte är så simpelt, om man tar bort "vapnet" så kan kvinnor vara ifred medan han förhoppningsvisfår hjälp för sin aggresivitet och maktbegär vilka hans psyke har valt att mainifistera i en våldtäkt.
|
| |