|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-17 16:32:00
|
|
Svenskiraniern |
En mycket bra fråga.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-17 18:22:00
|
|
Haleh |
Varför ta det rasistiskt?
Jag flydde inte för att jag var förföljd, men visst finns det dem som flyr p.g.a. att de är förföljda, eller som har politiska åsikter som inte är accepterade. Men jag trodde att folk redan var medvetna om att det även finns andra orsaker; krig, diktatur osv.
Sedan undrar jag vad svenskiraniern har för åsikt om detta...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-17 19:16:00
|
|
ännu en svenskiranier |
Tar man en sådan fråga som exempel på rasism är man nog helt fel ut. Jag kan förstå varför man undar något sådant. Just i detta fall är det ju så att många iranier flydde från kriget mellan Iran och Irak under 80-talet. Nu är kriget över och då är det möjligt att besöka Iran. Kanske har man dock byggt sitt liv här i Sverige, har barn som är födda här m.m., så man vill/kan inte flytta tillbaka, men det är möjligt att göra besök.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-17 19:39:00
|
|
Tony L |
Nä, här i sverige är man inte helt fel ute när man ställer en sån fråga. Det finns "välmenande" storebrorssvenskar som med nästintill fascistisk iver vakar som hökar över sånt som dom tror kan såra invandrares känslor. Välkommen till sverige ;
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-17 20:25:00
|
|
Haleh. |
Tack Tony, känner mig dock ganska så välkommen, antar lika mycket som du känner dig välkommen
Det som förvånade mig var varför du hade en tanke om att jag skulle se det som något rasistiskt? Dock ganska intressant....
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-17 21:43:00
|
|
Tony L |
Mja, det kanske inte var riktat till dig personligen, utan mera till en del kommentatorer som stämmer in i min tidigare beskrivning och som brukar poppa upp i tid och otid. Jag har fått lära mig att här i sverige så ska åsikter eller undringar man har silas genom det svenska låtossrasiststämplaallasomintehållermed-mentaliteten.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-17 21:44:00
|
|
Tony L |
Du kommer märka av nåt liknande så fort du för fram åsikter som strider mot det som åsiktsmaffian bestämt ska vara rätt och fel. Taktiken är enklast möjliga: Fös in meningsmotståndaren i nåt för tillfället allmänt avskytt fack, bemöt aldrig argument. Åsiktsförtrycket må kanske inte vara lika konkret och handfast som i diktaturer, men den som råkar ut för den märker den och fogar sig snabbt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-17 21:45:00
|
|
Tony L |
När det gäller diskussioner om invandring så finns det bara två lägen i sverige; antingen är du rasist och vill utrota och utvisa alla som man stöter på eller så "är du med oss" Därav den lilla ironiska smileyn. Vi är inte så civiliserade som vi inbillar oss, och omvärlden.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-19 13:06:00
|
|
WKA |
Ett svar på ursprungsfrågan är att mänga flyr ett land pga politiska åsikter/aktiviteter och att de kan återvända till sina länder på besök är att de har bytt medborgarskap och oftast att landet har neutraliserat allt politiskt motstånd, bra exempel på detta är Irak och Iran, men om man anses fortfarande utgöra ett hot så blir man haffad ändå och det finns många talande exempel.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-19 23:05:00
|
|
Tony L |
Tackar för informationen. om man inte frågar får man inga svar :
|
| |