Inlägg #21: Postat: 2002-11-20 12:10:00
|
Carro |
David: jag är hyfsat säker på att den tjej som har blivit våldtagen är lika fysiskt och psykiskt skadad oavsett om hon fick en eller två käftsmällar... och en lägre brottsrubricering ger ju lägre straff, hur tror du det känns för tjejen? "Nä, tyvärr, du blev ju bara lite misshandlad, så den våldtäkt du blev utsatt för var inte så allvarlig"
|
|
Inlägg #22: Postat: 2002-11-20 14:31:00
|
Michael Bärlin |
Men Carro, menar du att hela systemet med olika brottsrubriceringar är fel, eller gäller det bara våltäktsmål? Ska vi ha ett enhetligt straff för alla brott?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2002-11-21 18:02:00
|
KrillE |
erik, det jag menar lite dolt i sarkasm erkänner jag naturligtvis är att en person ska få en dom baserad på sitt brott, INTE på sin ålder. En 14-åring som begår ett trippelmord på sin familj med en trasig hammare ska inte bli behandlad som ett offer lika lite som en 16-åring egentligen så blir du inte behandlad som riktigt straffmyndig förrän du är 18 ska få hårdare straff för en våldtäkt.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2002-11-21 18:03:00
|
KrillE |
Båda ska straffas, men inte för att de är olika gamla, utan på grund av deras brott. Och nej, jag inser inte varför "den" finns. Och ja, jag tycker att folk under den åldern ska straffas som jag skrivit, och nej igen, jag tycker inte det är befängt.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2002-11-21 18:05:00
|
KrillE |
Kalla mej gärna kallhjärtad, cynisk eller idiot okej, inte "gärna" kanske men jag har tagit del av tillräckligt med brott där förövaren inte blir straffad. Jag vet att jag låter grym, vilket jag antagligen också är, men jag anser att ett fåtal individer inte ska kunna/få dra nytta av/slippa ta del av rättsystemet och på så sätt göra livet för resten av oss till ett helvete.
|
|