Den stora lögnen om offrets skuld

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-11-16 21:26:00
marko
Har kvinnan något ansvar för en våldtäkt? tänk först, svara seda
Inlägg #2: Postat: 2002-11-16 21:38:00
jenny nilsson
Har en man något ansvar om han får en påle uppstucken i röven? tänk först, svara seda
Inlägg #3: Postat: 2002-11-16 22:39:00
Stella
> marko

Det beror väl på situation. För egen del är jag aldrig full ute, undviker på alla sätt att vara ute själv eller gå ensam hem i mörker, genom parker etc och om jag ändå måste håller jag säkerhetsavstånd till allt mänskligt som rör sig. Den dumme fan som trots allt hoppar på mig får precis vad han förtjänar, då snackar vi urgröpta ögonglober, flygande mae-geri i skrevet, habaneroextrakt i nosen, paraplytrakeotomi eller injektion med luftbubbla modell större.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-16 22:41:00
Stella
Jag kommer inte att ha det minsta dåligt samvete då för jag har fan gjort allt jag kan för att undvika den idioten! Och det borde jag inte behöva göra i ett samhälle av idag, det vore därför jävligt bra om männen slutade kvida och gå i försvar hela tiden och tog lite ansvar för sin fylla och sina våldstendenser.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-17 00:04:00
marko
stella: det var min point lite, även om man inte kan säga det högt riktigt. Om man är ute själv, full, är risken för en våldtäkt större än om man inte är det.
jenny: om han är klädd i läder, går på gay-s&m klubb, flirtar med killarna och följer med 3 av dem hem? Skulle nog svara "ja" på din fråga.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-17 00:12:00
Katarina
Så då håller du marko inte med Michael med andra ord? Lite av ansvaret för våldäkten kan ligga på offret?Beror på hur denne betett sig?
Inlägg #7: Postat: 2002-11-17 11:32:00
Michael Lundahl
Carro: Det finns inte fall där motiveringen för åtalsrubriceringen ändrats enbart för att offret var berusad. Det är en ren djävla lögn att påstå att så har skett. Du har verkligen gått på Aftonblaskans skitsnack. Det har FORFARANDE inte med vad offret gör att göra... utan vad gärningsmannen gjorde. Använde han våldeller hot, då blir det våldtäkt, oavsett om hon sedan var plakat!
Inlägg #8: Postat: 2002-11-17 13:05:00
Lena V
Mja...klipper ned ett exempel nedan: Juni 2000. Det är fest. Det sista Jonna minns är att hon sitter på balkongen och pratar. Med på festen är Kalle, 23, som Jonna är lite kär i. Hon vaknar i nedspydda, blodiga och kiss-stinkande lakan. Kalle och vännen Emil förgriper sig på Jonna, 17, efter att de gjort henne redlöst berusad på GHB. De rakar av hennes könshår, klädde av henne naken och satte på henne skinnstövlar.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-17 13:06:00
Lena - forts
De tryckte in en kapsylöppnare i form av en penis i Jonnas slida och i anus, samtidigt kallar de henne hora och fitta. Efteråt visar Emil stolt upp en krycka med en blodig fot för sina kompisar. Det dröjer ett halvår innan Jonna anmäler.
Så gick det: Tingsrätten dömer Kalle och Emil till grovt sexuellt utnyttjande till fängelse. Hovrätten utökas Kalles straff med 3 månader, övergrepp, efter att ha hotat en av killarna som vittnade.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-17 13:12:00
Lena - forts
Rättan dömer alltså Kalle och Emil till grovt sexuellt utnyttjande. Har dom använt våld? Tja, dom man använt sig av en krycka, en kapsylöppnare i form av en penis som stuckits in i slidan och anus på en hejdlöst berusad tjej. Blodvite har uppstått, lakanen är nedkissade och nerspydda. Jag skulle nog välja att kalla det för våldtäkt, trots att hon varit så packad att hon inte nekat vilket hon kanske gjorde, hon var ju så full att hon inte minns
Inlägg #11: Postat: 2002-11-17 19:22:00
Carro
Just som Lena citerar så finns det gott om fall där åtal väckts för sexuellt utnyttjande istf våldtäkt därför att det ansetts att kvinnan inte gjort tillräckligt med motstånd varit för full eller för rädd etc, och sånt är ju rent skitsnack. Klart han inte behöver hota henne om hon är medvetslös! Men gör det övergreppet till ett mindre grovt brott?
Inlägg #12: Postat: 2002-11-17 19:23:00
Carro
och Marko; nej, jag tycker inte att det finns några förmildrande omständigheter för en våldtäkt, det är alltid förövaren som väljer att begå brottet, och därför är det förövaren som ska ta konsekvenserna för sina handlingar också
Inlägg #13: Postat: 2002-11-18 09:37:00
Michael Lundahl
Carro, Lena: Nej, det handlar itne om att KVINNAN använt för lite motstånd... utan att GÄRNINGSMANNEN använt för lite våld för att det skall kunna kallas VÅLDtäkt. Ni är så fastkörda i aftonpressens skitsnack om "En full tjej kan inte våltas" att det är rent fantastiskt. När kollade ni med RÄTTSVÄSENDET och LAGEN istället för att låta et matas blint från kvällstidningarna?! Har ni det, eller är Aftonbladet er bibel i frågan?
Inlägg #14: Postat: 2002-11-18 09:51:00
My
Lagen säger att om man "försatt sig själv i vanmakt" alltså druckt sig full är det sexuellt utnyttjande inte våldtäkt. Om gärningsmannen däremot supit tjejen full är det han som försatt henne i vanmakt och då är det våldtäkt. Alltså en full tjej förutsatt att hon själv och frivilligt druckit spriten kan inte våldtas enligt lage
Inlägg #15: Postat: 2002-11-18 13:41:00
Carro
Michael, jag ser att vi pratar förbi varandra lite här. Lagen är alldeles åt helvete fel i min mening då jag anser att alla sexuella handlingar som sker mot ens vilja är att jämställa med våldtäkt. Endera lagen bör ändras, antingen lika straff för sexuellt utnyttjande som för våldtäkt, eller en omformulering om vad som ska gälla som våldtäkt
Inlägg #16: Postat: 2002-11-18 15:04:00
Michael Bärlin
Om vi talar om att ändra lagen är diskussionen äntligen på rätt nivå: Problemet i den här diskussionen är annars att så många anser att våldtäkt och sexuellt utnyttjande är likvärdigt, och sedan drar de slutsatsen att domstolarna dömer fel när de dömer för sexuellt utnyttjande. Detta är egentligen inte konstigare än att lagen skiljer på stöld och rån eller förolämpning och misshandel. Att diskutera en lagändring är en sak, att hävda att domstolarna gör fel är en annan.
Inlägg #17: Postat: 2002-11-18 23:27:00
KrillE
Är det bara jag som är för kemisk kastrering för våldtäktsmän, alternativt kemisk kastrering för återfall? När ändå rättssystemet är på tal så skulle jag vilja tilllägga att Sveriges straff är så låga att jag skulle kunna begå mord innan jag blev straffmyndig och på så sätt komma undan med någon typ av psykoanalys och samhällstjänst. Om jag dessutom skyller på att jag spelat våldsamma dator/konsolspel och kollade på våldsamma filmer så är jag nere i ca 3 månader husarrest med betalda måltider.
Inlägg #18: Postat: 2002-11-18 23:27:00
KrillE forts på ovan
Varför inte slänga in lite dålig barndom så är jag fri från straff och om jag någon gång i mitt liv drömt om blod så är jag säkrad en fast månadsinkomst på 15.000 kr som plåster på såren för att jag, stackars varelse, begick ett mord. Tänk vad påfrestande det måste varit för mina nerver.
Jag är för dödsstraff. Det mjuka segrar endast över det hårda när det hårda har tröttnat på att rövknulla det mjuka med grovt salt.
Tack.
Inlägg #19: Postat: 2002-11-19 20:33:00
erik
"När ändå rättssystemet är på tal så skulle jag vilja tilllägga att Sveriges straff är så låga att jag skulle kunna begå mord innan jag blev straffmyndig och på så sätt komma undan med någon typ av psykoanalys och samhällstjänst. "

Vet du ens vad ordet straffmyndig betyder? DET ÄR MENINGEN ATT INGEN SKALL STRAFFAS INNAN DEN GRÄNSEN. Du kan ju hävda att gränsen skall sänkas, men att påstå att folk under den gränsen skall straffas är ju befängt. Då har du ju inte insett varför den finns.
Inlägg #20: Postat: 2002-11-20 10:20:00
David
Skilj på brottsrubricering och verklig händelse. En våldtäkt är fortfarande en våldtäkt även om förövarna döms för sexuellt utnyttjande likväl som ett mord är ett mord även om förövaren döms till dråp. En våldtäkt där förövaren använder mycket våld SKA dömas hårdare än en där lite eller inget våld förekommer.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...