Horan och Madonnan

Inlägg #1: Postat: 2002-11-14 14:52:00
Puppi
Om hon nu hade skador i form av strypmärken etc, så tycker jag det verkar märkligt att åklagaren inte väcker åtal. Då finns ju stödbevisning. Ofta finns ju inte ens det vid t ex övergrepp mot barn. Men det är givetvis svårt att säga när inte hela bilden finns.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-14 15:27:00
Michael Lundahl
Puppi: ATT hon är skadad är det nog ingen - inte ens åklagaren - som betvivlat. Men det räcker inte... man måste kunna visa på vem som gjort det också.
Inlägg #3: Postat: 2002-11-14 15:34:00
Michael Bärlin
Någonting jag stör mig på är den medvetna? ihopblandningen av olika saker. Det hävdas från vissa håll att det ena och det andra är tillåtet enligt lag, när det i själva verket handlar om huruvida människor ska kunna fällas utan bevisning. Är det lagligt att våldta någon så länge man inte lämnar några spår efter sig? Nej. Kan man fällas för brott man inte kan knytas till? Nej. Och tacka gudarna för det.
Det skulle fortfarande vara trevligt med ett svar från Magdalena på min ursprungliga fråga.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-14 16:07:00
Magdalena
Jag tycker att det var åt helvete att det inte ens blev rättegång! En rättegång betyder ju faktist inte att någon fälls eller hur? Det är väl en domares sak att avgöra vem som talar sanning och vem som ljuger.är det inte det. Det jag kritiserar är att saken aldrig gick till åtal övrhuvudtaget.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-14 16:41:00
Michael Bärlin
Jag tolkar svar 4 som att du anser att i vissa fall är det rimligt att människor blir dömda enbart baserat på det eventuella brottsoffrets vittnesmål. Det innebär att antalet oskyldigt dömda skulle skjuta i höjden. Tycker du att det är OK? Och återigen, gäller din inställning endast våldtäktsanklagelser eller anklagelser om alla brott?
Inlägg #6: Postat: 2002-11-14 16:56:00
Michael Lundahl
Men Magdalena, vad fanns det att åtala på?! Ett enda vittnesmål, det räcker inte! Det är inte bevis. Vad fanns det för BEVIS att åtala på?!
Inlägg #7: Postat: 2002-11-14 18:26:00
Magdlaena
Till MB. Du verkar inte fatta ett skit! Jag har inte sagt ett dugg om att döma oskyldiga det jag har säger är ju att en rättegång ska avgöra om man är skyldig eller inte. Det blev ingen rättegång. Du och ML verkar ha gett er fan på att jag vill sätta dit oskyldiga.Som fan läser bibeln....
Din fråga om andra brott håller inte. Har du missat all debatt om att just våldtäktsmål behandlas på ett helt annat sätt en texmisshandelsmål.
Jag börjar undra vadför typ av män ni två är egentligen....
Inlägg #8: Postat: 2002-11-14 18:50:00
Michael Lundahl
Vem som läst likt Fan med en bibel kan diskuteras... speciellt efter det där utbrottet.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-14 18:53:00
Michael Lundahl
Magdalena, det finns ingen här som har betvivlat att den som din vän pekat ut är skyldig. Han är ett svin, en pest, en skitstövel som borde låsas in och hållas inlåst länge och väl. Det finns INGEN som har sagt att du vill låsa in en oskyldig. MEN!... innan samhället låser in någon så måste det finnas bevis. Ett åtal är inget test, inget prov på oskuld. Ett åtal har ett enda syfte: att bevisa skuld.... att BEVISA skuld. Och finns det inga bevis, då FÅR INTE åklagaren åtala.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-14 19:00:00
Michael Lundahl
Det finsn faktiskt något som heter "Falskt Åtal". Det är för att förhindra missbruk av rättsvänsendet. Man får inte släpa någon inför domstol bara så där... man måste ha något att komma med också! Det är DET du inte förstår.
Inlägg #11: Postat: 2002-11-15 10:18:00
Puppi
Men HUR ska man då göra med övergrepp mot barn om nu en målsägandes utsaga inte skulle räcka till fällande dom i de fall den bedöms som mer trovärdig än den tilltalades? I de allra flesta sådana fall finns inga vittnen och ingen teknisk bevisning. Är inte det ett problem? Vilken bevisning ska krävas?
Inlägg #12: Postat: 2002-11-15 10:31:00
Michael Lundahl
Alltså... visst kan ett vittnesmål ha bevisvärde. Man måste göra en bedömning om man kan lita på vittnesmålet eller inte. Där är det lite lättare med barn för de har inte samma kapacitet som vuxna att ljuga. Det är upp till experter att bedöma. Men i ett fall där två uxna personer står med ord mot ord, då finns det inget du kan göra. Då måste du för det mesta fria.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-15 12:40:00
Michael Bärlin
Magdalena, vilken trevlig debatt-ton du lägger dig an med... Du verkar vara en balanserad och klok person... intressant att du dessutom kan tycka att en fråga "inte håller". I vilken sorts samhälle kan man ställa "fel" frågor? Jag blir rädd av din fascistoida hållning.
Inlägg #14: Postat: 2002-11-15 13:14:00
Magdalena
Jaså du.... Du tycker inte att du och ML gjort allt för att provocera? Först brydde jag med inte ens om att svara på era frågor eftersom jag tyckte att det verkade som om ni bara ville mucka gräl. Jag hade tydligen rätt. Dessutom har ju du redan bestämt dig för vad som är rätt och fel så varför diskutera?
Inlägg #15: Postat: 2002-11-15 13:16:00
Magdalena
Och jag är säker på att du minsann är en riktigt "balanserad och klok person" Så varför nedlåta dig till att diskutera med en faschistisk,manshatande,galen och obalanserad person? Står du inte över sånt?
Inlägg #16: Postat: 2002-11-15 16:19:00
Michael Lundahl
Vad sägs om att svara på hans fråga Madgalena istället för att konstant gå till personangrepp? Frågan löd: "Magdalena, om ord står mot ord, tycker du verkligen att man hellre ska fälla än fria? Gäller det i så fall alla misstänkta brott, eller bara våldtäktsmål?"
Inlägg #17: Postat: 2002-11-15 16:27:00
Magdalena
Är det jag som går till personangrepp? Och jag har redan svarat på hans fråga. Jag tycker att det i alla fall skulle blivit rättegång,då hade man se om det blev fria eller fälla. Självklart tycker jag attska man fria hellre än fälla,något annat har jag aldrig sagt. Men en nedlagd förundrsökning betyder väl inte att han är oskyldig?
Inlägg #18: Postat: 2002-11-15 20:59:00
Michael Bärlin
suck... ja varför nedlåta sig... kanske därför att jag försöker skilja på sak och person. Om du anser att en rak fråga är att mucka gräl, ja, då kan jag bara beklaga och be om ursäkt. Jag skulle dock fortfarande vilja höra motiveringen till att det skulle vara rätt att åtala även i fall som enligt åklagarens bedömning saknar bevisning.
Laddar...