|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-13 17:28:00
|
|
Greger |
Nog för att Bush är en ganska inkompetent President. Men hur seriöst är det att kalla Bush för mördare i jämförelse med Saddam...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-13 17:42:00
|
|
Kalle |
Jag försvarar inte Saddam Hussein på något vis. Men om vi ger George W. Bush lite tid så blir han säkert en lika skicklig massmördare som hans ärkerival. Saddam har ju trots allt varit med i leken en längre tid än Bush.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-13 18:28:00
|
|
Greger |
Jag har ingen rosenbild av USA eller världen...men...du tror på fullt allvar att Bush ambition är att mörda så många människor som möjligt?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-13 19:57:00
|
|
Kalle |
Jag tror att Bush är en typisk mccartyist som vill ha väck så många antiamerikaner som möjligt. Tror du att Bush på allvar kan knipa Saddam Hussein i ett framtida krig mot Irak som faktiskt pågår just nu, idag och hela tiden? Snick-snack! Det kommer gå lika bra som det gick i jakten på Usama bin Ladin i Afghanistan. Nämligen inte.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-13 19:57:00
|
|
Kalle |
Jag tror att Bush är en typisk mccartyist som vill ha väck så många antiamerikaner som möjligt. Tror du att Bush på allvar kan knipa Saddam Hussein i ett framtida krig mot Irak som faktiskt pågår just nu, idag och hela tiden? Snick-snack! Det kommer gå lika bra som det gick i jakten på Usama bin Ladin i Afghanistan. Nämligen inte.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-13 20:13:00
|
|
Greger |
Inget rakt svar på min fråga. Svar på din: För det första tror jag inte målet med krig mot Irak är att fånga Saddam utan att tillsätta en västvänlig regim och kanske för att säkra oljetillförseln. Avslutningsvis, ja jag tror att det är lättare att anhålla Saddam än Bin-Laden.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-14 02:39:00
|
|
Joachim |
Greger: Skulle det på något vis kunna kallas oseriöst om man kallar en människa för mördare?
Det låter helt obegripligt.
Jag förstår inte vad du menar faktiskt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-14 02:41:00
|
|
Joachim |
USA installerade Saddam för att han var västvänlig, och Iran utgjorde ett stort hot för USA. Nu är de glada dagarna över, och USA behöver en ny nickedocka. Så enkelt är det. Det handlar inte om några massförstörelsevapen, för då lär USA ha fullt upp om de skall inspektera alla länder som innehar sådana.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-14 02:42:00
|
|
Joachim |
Tror ni att USA ens skulle fundera över att genomföra en inspektion, om Iraks största exportprodukt var broccoli?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-14 10:58:00
|
|
Greger |
Jamen vad skönt. Du vet precis hur allting ligger till.
"Skulle det på något vis kunna kallas oseriöst om man kallar en människa för mördare?"
Godnatt...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-11-14 15:27:00
|
|
Naseer |
Joachim har ju tyvärr rätt, minns ni inte hur USA hyllade Irak och dess ledare i kriget mot Iran? Det visades ju i media, det finns de som minns när Saddam framställdes som en duktig pojke.
Och självklart väljer man Irak för oljans skull, det finns ju minst ett annat land Nord Korea som har erkänt ett kärnvapem program, men dessa gör USA inget åt, trots att man kallade landet en ondskans axelmakt...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-11-14 15:41:00
|
|
Greger |
Joachim har rätt att USA stödde Saddam och där slutar abrupt det som är "rätt". Man får ha en viss förståelse för de missgrepp som skedde under det kalla kriget...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-11-14 18:50:00
|
|
Joachim |
Godnatt Greger.
Jag begriper fortfarande inte varför det skulle vara oseriöst att kalla honom mördare. Han är den ytterst ansvarige för amerikansk utrikes- och militärpolitik, så jag stångar huvudet i väggen och påstar fortfarande att man gott kan kalla honom mördare.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-11-14 18:52:00
|
|
Joachim |
Nu driver jag iväg lite ifrån ämnet, men om USA skall bekämpa all ondska i världen kampen mot terrorismen, varför inte göra en liten mellanstickare till Nord-Irland?
Nej just ja, ingen olja....
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-11-15 09:36:00
|
|
Greger |
J: Du sa "Skulle det på något vis kunna kallas oseriöst om man kallar en människa för mördare?" Inte Bush utan en männsika. Svaret på den frågan är: ja om den männsikan är oskyldig givetvis.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-11-15 09:39:00
|
|
Greger |
J: Vem har sagt att de bekämpar ondska i världen? Det här är inte Sagan Om Ringen. USA tillvaratar västs intressen mao även mina och dina ekonomiska intressen, så som en stabil privatekonomi etc och försvara "våra" värderingar. Tex demokrati, yttrandfihet etc.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-11-15 09:42:00
|
|
Greger |
Givetvis har USA begått fel och brott i sin kamp mot kommunism och andra fiender. Vietnam är ett exempel. Jag förstår att det är svårt att smälta i din svart vita världbild. Men, jag är realist.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-11-15 11:45:00
|
|
Kalle |
Vanligtvis brukar man kalla en person mördare efter att den haft ihjäl sin första människa. George W. Bush har släckt mången mer människoliv än så.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-11-15 13:06:00
|
|
Joachim |
Jag är inte sämre än att jag kan ta till mig Gregers sakliga kritik, och jag ber om ursäkt för min svart-vita världsuppfattning.
|
| |