|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-12 21:21:00
|
|
Åke Holm |
För all del. Men är det verkligen så "flemens"? Vilka säger det? Det finns ju isf paradoxalt nog t.ex. många individer som fostrats av sina föräldrar till kvinnor rep. män i enlighet med sina genitalier, men som ändå funnit sig tillhöra det motsatta könet...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-12 21:25:00
|
|
Åke Holm |
Varken jag eller min fru skulle vilja ha ett könlöst samhälle. Våra fysiska attribut säger åtminstone hur den naturliga fortplantningen tillgår. Vi kommer säkerligen aldrig kunna skilja på kvinnan och mannen när det kommer till de yttre företrädena, ety naturen är orubblig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-12 21:36:00
|
|
Per J |
Jag tror att flemens är ironisk
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-12 21:41:00
|
|
Åke Holm |
*s* Åh, vem är inte det mitt i allt allvar? ;
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-12 21:59:00
|
|
flemens |
Hardcore-feministerna säger det. Dom har ju sett ljuset och försöker sprida vidare det till oss andra. Så det du tror stämmer inte. Vi kan inte se det eftersom vi är präglade av dom patriarkala strukturerna och mönstren. Så ditt prat om humansim är bara en täckmantel för att mönstren ska bestå, om än i annan form på ytan.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-12 23:31:00
|
|
Göran Riesenschwanz |
Hmmm... Jag tycker att det är besvärligt att avgöra om "flemens" är allvarlig eller ironisk... Den sista meningen känns som contradictio in adiecto - åtminstone för mig...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-13 07:11:00
|
|
flemens |
Tyvärr reciterar jag bara hardcorefeministerna, det låter som ett skämt, jag vet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-13 07:16:00
|
|
Åke Holm |
Som sagt... radikal feminism...flemens insinuerar här i svar 5 att jag är ännu en man uti den gamla formen. Här är det egentligen ingen idé att ens försöka diskutera på ett sansat sätt. Jag anar att prat om könlöst samhälle egentligen - och simpelt nog - betyder önskan om enbart individer stöpta i kvinnans inre och yttre form.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-13 07:20:00
|
|
Åke Holm |
Men jag har ändå en liten aning att det är en större dos ironi än allvar här... skämt. Könlöshet i en helhet ser jag som ett skämt, som humor.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-13 09:29:00
|
|
d |
Flemens bara citerar vad feminister säger, jag tror inte att det är riktat mot dig. Det finns s.k. likhetsfeminister, och enligt dessa så kan alla skillnader i beteende mellan män och kvinnor förklaras som "inlärda könsroller". Fanatism när den är som bäst nu var jag ironisk.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-11-13 13:49:00
|
|
fia |
det är så jobbigt allt detta...jag är tjej och jag gillar varken barn eller smink eller matlagning. jag hatar rosa! kan ni inte bara acceptera detta!!! det finns ingen mall, bara individer! att hela tiden tala för "den rosa genen" gör ju en stor del av befolkingen till missfoster. kan inte alla få vara som dom vill, oberoende av vad dom har mellan benen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-11-13 14:37:00
|
|
Åke Holm |
fia: Jag tror faktiskt inte att NÅGON dömer ut dig bara för att du inte gillar rosa, barn och att sminka dig. Det tror jag är en bland kvinnor allmän villfarelse som behöver rättas till. Ingen av mina manliga vänner har någonsin ondgjort sig över en osminkad kvinna som väljer karriären framför barn. De enda jag hört som kommenterat en osminkad kvinna är... kvinnor. Hepp! :
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-11-13 21:06:00
|
|
flemens svar på 11 0 12 |
Jag håller med Åke här. En del kvinnor jämför sig själva alltför ofta med bilden dom tror att alla män har om kvinnor. Man tolkar allt man ser efter den världsbild man har. Undrar om man inte kan jämföra med att vi män ska enligt motsvarande vulgobild vara: Muskulösa, karriärmedvetna, veta vad vi vill, kunna försörja, gråta lagom kunna stimulera kvinnan på alla sätt, vara perfekt pappa, vara oberoende osv.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-11-13 21:08:00
|
|
flemens forts |
Jag skulle kunna räkna upp lika många subtila "krav" på män som kvinnor. Har inte allt och göra med hur man förhåller sig till kraven? Eller går allt att skylla på patriarkal strukturer och mönster?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-11-14 15:04:00
|
|
frida |
flemens och åke: det är ju just dessa "krav", på både män och kvinnor, som feminismen vänder sig mot.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-11-18 12:37:00
|
|
Åke Holm |
... och det och liknande aversioner är alltså förbehållet feminismen? Och du... Förklara varför "ledande" feminister beskriver begreppet feminism som "en kamp för kvinnors lika värde och rättigheter". "Kvinnors"... Inte "kvinnors och mäns".
|
| |