Irakisk roulett

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2002-11-14 15:33:00
Fredrik Jung Abbou
Se på Norge. De fann Nordsjöoljan på 70 talet. Se var de är idag. Hur mkt det norska folket ynas av oljan på alla sätt och vis. Jag orolig för miljön o gillar därför inte olja. Men jag är ingen jävla drömmare som tror att USA suger ut all olja och lämnar länderna fattiga. Irak hade lätt kunnat vara Mellanösterns Norge med gratis skolgång, stark ekonomi, hög levnadsstandars, sjukvård och tusen andra saker. Vi vet alla varför det inte är så och det är inte USA´s fel.
Inlägg #22: Postat: 2002-11-14 22:58:00
Naseer
Kort sag, ja, jag tror att USA kommer att TA oljan, för att sedan sälja den vidare till allt från industri till jag vet inte vad.
Att oljebolagen skulle stå emot kriget är skitsnack, självklart vill de pumpa sin olja och det kan de inte göra i Irak just nu... En annan maktfaktor är vapenindustrin som sätter möjligen ännu större press på USAs regering att gå in i krig mot USA.
Om du tror på ansiktet utåt som de här företagen visar oss så är dit eget val. Personligen gör jag inte det.
Inlägg #23: Postat: 2002-11-15 14:06:00
Zeid
Visst är det så som du säger att Saddam tar en stor del av oljeintäkterna och att han istället för att satsa pengarna mer på välfärd än på vapen kunde ha gjort Irak till en modern och rik stat. Samtidigt anser jag fortfarande att USA har stora oljeintressen i Irak. Idag har de rysska och franska oljebolga de största kontrakter på att bygga upp oljeindustrin och att utvinna ny olja.
Inlägg #24: Postat: 2002-11-15 14:09:00
Zeid
Genom att instalera en pro-amerikans regim i Irak skulle detta gynna de amerikanska oljebolagen där den korrumperade irakiska oppositionen i London har redan lovat att USA:s oljebolag kommer att få de största kontrakten. Så ja Fredrik, jag tror faktiskt att oljan kontrollen över oljan spelar en stor roll i denna konflikt. Både Bush och Cheney har direkta intressen i den amerikanska oljeindustin och att "säkra" Iraks stora oljereserver ses dessutom som strategiskt nationellt intresse.
Inlägg #25: Postat: 2002-11-15 14:12:00
Zeid
Visst vill de ha stabilitet men de anser förmodligen att Saddam kommer att destabilisera regionen och därför vill de blir av med honom för gott. Han tillhör de sk "vägrar" staterna som ses som ett hot mot Israel. Palestinakonflikten anses destabilisera området och därför hoppas man att genom att "omvända" Irak kan man sedan lättare lösa Palestina konflikten till den lösning man vill.
Inlägg #26: Postat: 2002-11-15 14:17:00
Zeid
Med andra ord anser de just att den irakiska regimen kommer att destabilisera området och därför måste bort. Detta är endast mina speklationer precis som du har dina. men tror du verkligen Fredrik att USA kommer att satsa 100-tals miljarder dollar och riskera sina soldaters liv i ett krig som endast avser att ge det irakiska folket frihet och demokrati?? Ojan och Israels säkerhet ska säkras. Tyvärr blir det irakiska folket som, hur det än går, får betala det högsta priset.
Inlägg #27: Postat: 2002-11-16 12:42:00
WKA
Abbou, de flesta juntor och diktatorer du nämner är oftast installerade av USA eller för detta kolonialmakter, Nigeria är ett bra exempel, och jag vill påminna att Saddams övergrepp mot irakiska folket kurder och araber skedde med USAs goda minne
Inlägg #28: Postat: 2002-11-16 12:46:00
WKA
På tal om kostnaderna för det kommande kriget jag är helt övertygad att det kommer att ske så lovar de som kallar sig irakiska oppositionen att betala kostnaden för hela kriget!! Finns det någon bättre deal för USA?? Ett finansierat krig vars resultat att de hovar hem alla olje kontrakt för världens andra stora oljereserv, Jag ser hellre att oljepengarna stannar i Saddams fickor än går till de jävlarna.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...