|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-12 20:38:00
|
|
Abbou |
Araberna hatar skiten ur Irak o ingen stodjer den javeln vad jag vet o hort, bara de ar sa ovilliga saga det ar att de inte gillar for mkt influence av USA men de vet att ingen av de andra arablanderna kan hjalpa det irakiska folket ur sin knipa for ingen vagar mucka med Saddam. Det irakiska folket fortjanar battre! Jag kanner en del folk for den irakiska oppositionen ha i London som jag far lara mig mkt av.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-13 09:19:00
|
|
Danneman |
Berätta lite om den Irakiska oppossitionen, är du sjyst. Intressant att veta lite mer om den. Är den sekulariserad, eller islamistisk antagligen den viktigaste frågan, etc. ?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-13 11:49:00
|
|
WKA |
Abbou, araberna hatar skiten ur Irak? Menar du arbiska folket, eller de arabiska ledarna?För det är en stor skillnad på vad folket vill och vad ledarna vill. Om du menade folket, så är det bara att åka på en turistresa till Jordanien, Egypten, Marocko eller vart fan du vill i Arabvärlden och jag är säker på att du kommer att ändra uppfattning.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-13 11:52:00
|
|
WKA |
Svar till Dannemann. Den finns ingen riktig opposition i Irak, ingen som USA skulle acceptera. Den som USA har nu är en massa lyckosökare som har sålt sig till USA vars främsta syfte kommer att uppfylla USA krav vid maktövertagande, Jag tror inte att folket kommer att acceptera dem.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-13 12:51:00
|
|
Zeid |
Håller med WKA. Måste göra skillnad mellan folket i arabvärlden, som stödjer Irak och folket där och regeringarna, som vill helst få bort Saddam. Efter att jag varit i Tunisien och pratat med människor så anser de att det endast är Irak som står emot den amerikanska och isrealiska dominansen i regionen. Dessa människor får aldrig veta i sina länder vad Saddam har gjort med sitt eget folk och vilken blodig diktator han är.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-13 12:54:00
|
|
Zeid |
Det irakiska folket förtjänar bättre än Saddam, men de förtjänar även bättre än att blir bombade och dödade igen i demokratins namn när det verkar snarare handla om framförallt oljan och Isreals säkerhet. Liv är mer värt än oljan, därför nej till kriget.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-13 14:33:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Zeid, sa du resonerar sa att du ser hellre hela iraks befolkning, svalta, lida o manga av dem pryglas o dodas for att amerikanska bomber inte skall doda militarer o aven civila? De tjanar battre an saddam men sa lange det ar USA som gillar Israel som kan ta bort honom sa kan det vara. Ser du dig som humanist?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-13 18:42:00
|
|
Naseer |
Å andra sidan vill de inte bara ta bort Saddam, amerikanerna vill ta över kontrollen i landet när Saddam väl är borta.
De vill alltså kontrollera ett folk som inte vill ha dem, är det humant?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-13 19:36:00
|
|
Zeid |
Det är en svår fråga Fredrik. Det finns ingen perfekt lösning, det inser jag. Jag vill inte att Saddam sak plåga sitt folk i många år till. Samtidigt anser jag att priset för att avsätta honom skulle blir för hög. Sönderbombat land med tiotusentals döda. I "bästa" fall en amerikansk ockupation, i värst ett blodigt inbördeskrig och delning av landet. Det är val mellan pest eller kollera.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-13 19:43:00
|
|
Zeid |
Det finns de som menar att det är bättre att man offrar några tusen för att sedan blir fria och ha det bättre. Frågan är dock vilka dessa några tusen ska vara. Vilka ska offras? Mina släktningar eller någon annans? Det är omoralisk att resonera så. Att bomba ett folk till fred och sedan ta över deras viktigaste inkomstkälla, oljan, ser jag inte som det bästa för Irak och dess folk för framtiden. Det finns inga klara svar och även irakierna har olika åsikter om kriget.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-11-13 21:13:00
|
|
WKA |
Tilläg till Zeids svar som är mkt bra och det är riktat till Abbous kommentar är att det Irakiska folkets lidande just nu är en direkt konsekvens av FNs inhumana sanktioner, ett löjligt sätt att bestraffa Saddam när alla vet att det endast är folket som lider, och du ställde en fråga om Zeid kallar sig humanist när du borde ha ställt den till andra.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-11-14 10:28:00
|
|
Olle |
Tur att det finns folk som Zeid och WKA med sans och vett i motsats till Fredrik Jung....
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-11-14 15:13:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
WKA, Att FNs Embargo är ett fiasko håller jag med om, borde göras om bums så den prickar rätt saker. Menar du att allt vore topsy turvy för Iraks meborgare om FN embargot skulle tas bort? Hur kan man ens tänka så enkelspårigt och försöka härleda exakt allt till FN eller USA? Menar du att de 300 000 kurderna som Saddam gasat till döds, alla han torterat till döds o alla som är rädda skulle må bra om inte embargot fanns?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-11-14 15:14:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Du kan inte skjuta över all skuld som du gör, snarare fördela den på flera områden. Zeid, det dör inte tiotusentals människor i dagens krig. Bara när de är smutsiga inbördeskrig. Det bär mig emot att skriva detta då jag värderar allt liv högt men det finns planer på presisions attacker somskulle få bort Saddam med extremt få casualties, även om det är för många blir det kanske i paritet med hur många som dör av Saddams hand på ngt år eller mer.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-11-14 15:21:00
|
|
Naseer |
USA dödade över 3000 människor i anfallet mot Afghanistan, och det kriget räknades som lätt.
Alla tror att ett eventuellt krig mot Irak kommer att vara mycket svårare. Hur många kallar du "extremt få casualties"? Ett par tusen? Hur många familjer vill du att de ska fira sin "befrielse" med att begrava sina släktingar?
Saddam går inte bort med bomber, det krävs så mycket mer, antagligen mer än vad USA har. Se bara på Afghanistan, Bin Laden är fortfarande fri...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-11-14 15:25:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Andra idiotier och drömmar är "USA & Oljan" där för få verkligen sätter sig in hur denna bransch fungerar ekonomiskt och politiskt.
1. Oljebranschen puffar just nu MOT ett krig i IRAK. Detta kan skada dem för va de eftersträvar är mest av allt STABILITET! De vill pumpa sin jävla olja i lugn o ro. Visst är de äckliga som gör business med regimer och annat snusk, men stabilitet är mottot. 2. Oljan är INTE USA! Oljan är Lukoil, ELF, SHELL, och många andra. Inte bara USA.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-11-14 15:28:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
HAr du vedpanna hemma? Går din bil på El? Drivs svensk industry på Gasol? Vad fan tror du resten av västvärlden lever på? Tror du USA kommer ÄGA Irak? Tror du USA TAR Oljan? Varför är Saddam RIK tror du? Tror du oljebolagen tar 99 av intäkterna? Irak är en a de länder som är relativt oberoende för de har en hel del installationer som de äger själva vilket gör att de kan pumpa o sälja själva.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-11-14 15:29:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Tror du USA drar långa pipelines direkt till dem eller tror du inte oljan säljs via vanliga marknaden till den som bjuder högst? Get real! ALLA behöver Oljan! Tror du IRAK eller NIGERIA GER BORT koncessionerna till oljebolagen?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-11-14 15:30:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Tror du inte de gör feta dealar där de inte tillför ett skit, där hela investeringen för explorering och framtagning tas av oljebolagen och sen delas kakan upp av intäkterna? Om Irak blir en demokrati kommer då istället dessa pengar kunna användas till folket. Vad som sker nu, och vems jävla fel det är anser jag vara enkelt.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-11-14 15:31:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
De snuskiga regimerna o diktatorerna o juntorna tar alla pengar själva o ger noll till folket! Kolla Nigeria, de har på sina oljekällor tagit in 200 miljarder DOLLAR på 10 år. det är 2000 miljarder kronor nästan dollarn 9kr idag Vad fan tror du det hade kunnat göra för folket i Nigeria? Börja analysera det där jävla apsnacket om att USA ÄGER, USA TAR ÖVER och SKINNAR och portionera ut skuld lite smartare och inte bara som ni vill att det skall vara.
|
| |