|
Inlägg #41: Postat: 2002-11-14 19:45:00
|
|
Anna H |
Kvinnovald ar nagot helt annat an ett krogslagsmal anser jag. Det ar ett vald som ar bade fysiskt och psykiskt, som borjar med att underbygga kvinnans sjalvfortroende, att fa henne att avskarma sig fran sina vanner och overhuvudtaget bryta ner henne psykiskt. Sen kommer slagen. Det foljer sa gott som alltid samma monster.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2002-11-14 19:45:00
|
|
Anna H |
Och jag ar ledsen, men jag bryr mig inte om eventeulla biologiska orsaker - om jag inte minns fel blir var fjarde kvinna nan gang misshandlad i sitt hem och det ar oacceptabelt. Sla pa en sack potatis, om ni nu maste sla.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2002-11-15 00:16:00
|
|
d |
På något sätt har jag råkat göra mig själv till företrädaren för biologism i de här diskussionerna. Vill först bara påpeka att jag inte vet så särskilt mycket om biologism, bara att man måste vara öppen för möjligheten att vissa beteenden kan vara biologiskt styrda.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2002-11-15 00:21:00
|
|
d |
För det andra orkar jag inte upprepa allt jag redan har sagt en gång till. Inte just nu i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2002-11-15 07:31:00
|
|
Åke Holm |
Anna H: Det tycks mig som om du fått för dig att jag går runt och låter något "gå ut över alla kvinnor över alla feminister" var har du fått det ifrån? Jag går inte omkring och gnäller på feminister. De flesta i mina kretsar är feminister i enlighet med den nutida tappningen. Vi diskuterar ofta, men respekterar varandras åsikter, som egentligen drar åt samma håll...
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2002-11-15 07:38:00
|
|
Åke Holm |
Jag strävar inte blott efter kvinnans rätt i samhället. Min grundsträvan handlar om ALLAS rätt i samhället och världen. Och där är ingår jämlikhet på ALLA plan. Jag är inte blott emot våld mot kvinnor. Jag är emot VÅLD, oavsett vem som månne vara offer. Vilket OBS! INTE ska ses som negligering av kvinnovåldet. Våld mot MÄN är långt mer frekvent och förtjänar också uppmärksamhet, trots att det förvisso utövas av män.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2002-11-15 10:17:00
|
|
frida |
åke: jag förstår bara inte varför du inte kan avtraumatisera ordet och våga kalla dig feminist. det är så synd att smutskasta det ordet som står för något bra för både tjejer och killar män i allmänhet måste våga ta til sig femismen istället för att försvara sig i panik. förstå att det inte är männen vi är ute efter!
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2002-11-15 10:20:00
|
|
Åke Holm |
Men det var väl själva... Det börjar bli tröttsamt att lyssna på dina grundlösa påståenden Frida. På vilket sätt har jag SMUTSKASTAT feminismen???? Var vänlig svara på det och svara gärna medels hänvisning till VAR och med vilka ord jag smutskastar feminismen!
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2002-11-15 10:36:00
|
|
Åke Holm |
Panik har jag inte heller. Är det vad du anser om män som inte urskiljningslöst medhåller om alla detaljer? Som inte står med mössan i handen?
Det är ju sådana här överdrivna lösryckta fixa idéer som gör att du tappar lyssnare. Jag STÅR ju för fan för ett jämlikt samhälle, men för ALLA raser och kön...
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2002-11-15 10:37:00
|
|
Åke Holm |
...Är det förärat feminismen att t.ex. inte vara rasist? Eller att vara emot våld även ! mot män? Jag behöver inga "feghets"-insinuationer bara för att jag inte kallar mig feminist. Kan du inte hoppa på dem som VERKLIGEN är emot jämställdhetsprincipen och lika-lön-för-alla och som inte ser något fel i våld mot kvinnor och män?
Du ger dig på fel person, Frida. Föga förvånande... men varför?
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2002-11-15 11:51:00
|
|
Kalle G |
Varför är du så panikslagen, Frida, att alla som är för jämställdhet måsta kalla sig feminister? Måste man kalla sig samma namn bara för att man slåss mot samma motståndare? Var finnarna som försvarade sig mot Sovjet på 40-talet nazister, bara för att Tyskland också slogs mot Sovjet?
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2002-11-15 14:15:00
|
|
frida |
nej vad det här blir missuppfattningar. så jobbigt. åkes artikel gjorde mig ledsen eftersom feminismen är en ideologi som liger mig varmt om hjärtat. jag önskar bra att vi kunde ta tillbaka ordet och göra det fint igen. åkes artikel vände sig ju MOT ordet, han ville ju bara kalla sig humanist trots att han var för jämställdhet. det var det jag menade med att smutskasta ordet. att inte kunna kalla sig feminist, är ju att erkänna att det är ett skällsord. därför blev jag ledsen.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2002-11-15 14:17:00
|
|
frida |
kalle:visst skulle vi väl alla kunna byta namn om det är så noga. men då får vi nog kämpa innan ett annat namn får lika stor genomslagskraft. det väsentliga är ju att man kallar sig samma namn för att visa en enad front. när vi börjar kast skit på varandra inom samma grupp, när vissa helt plötsligt inte vill kalla sig feminister och gör ordet till ett skällsord, då tappar argumenten slagkraft eftersom ingen enad grupp står bakom.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2002-11-15 16:34:00
|
|
Åke Holm |
Det är du som gör det till ett skällsord här Frida. Jag vände mig inte MOT ordet eller begreppet. Jag vände mig MOT det som dess hela begrepp har blivit. Du ser ju själv? Det är inte JAG som skapat kvinnornas kamp som - i många "läger" - alltför mycket blivit en "radikal"-kamp MOT så gott som nästan allt som har med män att göra...
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2002-11-15 16:45:00
|
|
Åke Holm |
Det är ju radikalfeministerna som skapar problem. Eller snarare de ultra-radikala, med gränslösa aversioner mot allt vad män heter. Så länge männen har sådant emot sig... ÄVEN män som är FÖR jämställdhet... är det inte så jädra underligt att det blir såna här onödiga diskusar. Du ondgör dig över de män som inte kan jubla över allting, samtidigt som du helt uppenbart glömmer bort att titta på de inom ditt eget kön; de kvinnor som skyller ALLT på männen.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2002-11-15 16:46:00
|
|
Åke Holm |
... och så länge det är så, förbehåller jag mig rätten att inte kalla mig feminist. Det gör mig inte till motståndare. Basta!
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2002-11-15 19:21:00
|
|
frida |
det här är kanske tionde gången jag ber om detta i sourzes kommentarfält, hittils har jag inte fått något svar förutom dimmiga hänvisningar till skugge. jag är uppriktigt intresserad av VAR och NÄR alla dessa ultraradikala feminister har uttryckts sig så förnedrande mot männen. jag följer med i aktuell feministisk debatt i flera tidskrifter och mailinglistor och har själv inte stött på detta. varifrån kommer dessa radikala ninjafeminister? vilka är de? vad har de sagt? *nyfiken*
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2002-11-16 06:15:00
|
|
Åke Holm |
Ute på stan, Frida! Varit där? Folk man möter... på caféer, krogen, konsum etc.... De som florerar i media väger givetvis sina ord. Ska man hänga med i den verkligt värdefulla debatten, ska man nog lyssna där den är som hetast. Ute i verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2002-11-16 10:10:00
|
|
Åke Holm |
Nu har vi ett purfärskt exempel. Margareta Winberg som ger sig på Evert Taube med påståendet att hans texter är kvinnoförnedrande. "Feministisk tolkning" som hon kallar det. En insinuation om att flickorna som Taube förälskade sig i, och sedermera skrev om, var prostituerade.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2002-11-16 10:13:00
|
|
Åke Holm |
"Flickan i Havanna" också månne? Då är det kanske lika sannolikt - i enlighet med Fru Winbergs synsätt - att resten av Havannas alla flickor var prostituerade? Feministiskt så det förslår, att dra de sannolikt sällsmma flickorna i smutsen...
|
| |