Ickefeminist skithög?

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2002-11-14 07:25:00
Åke Holm
Jepp, av en "radikal" kvinna. Jag var f.t. den som hade ledigt hemifrån och befann mig på lokalpuben medan frugan "fick slita hemma med hem och barn". Att samma kvinna såg min fru på samma pub föregående helg yppade hon inte ett ord om. *s*
Inlägg #22: Postat: 2002-11-14 07:28:00
Åke Holm
Vad säger man om det? Hur värjer man sig emot sådant? Att bli arg på densamma kvinnan hjälpte föga. Det gjorde henne bara än mer övertygad om mitt "kvinnoförakt". Helt omöjligt att ta sig förbi den sortens murar. :
Inlägg #23: Postat: 2002-11-14 11:26:00
Anna H
Tva saker till d: 1. Det patriarkala fortrycket av kvinnan pa arbetsplatser har funnits langt innan det borjade debatteras i media. Man borjade val inte rosta fram varandra till styrelseposter efter att Fittstim kom ut, det har alltid varit sa.
Inlägg #24: Postat: 2002-11-14 11:30:00
Anna H
2: Man har mer testosteron, alltsa slass dom mer, resonerar du, och undrar varfor "feminister" inte vill acceptera dessa fakta. Kanske ar det sa att feminister vill forandra samhallet? Kanske ar det sa att feminister inte tycker att det ar okej att sla kvinnor, oavsett hur mycket testosteron man har? Och personligen ar jag overtygad om att kvinnovald, eller vald overhuvudtaget beror pa mkt annat an testosteronhalten, aven om den sakerligen spelar in.
Inlägg #25: Postat: 2002-11-14 11:33:00
Anna H
Ake H; fint, du verkar vara en jattebra kille, men det finns problem i samhallet idag, och vi kommer inte runt dem genom att beromma killar som diskar hemma. Jattehemskt att den hemska kvinnan forolampade dig som faktiskt hjalper till hemma, men eftersom hon har fel - skit i henne!
Inlägg #26: Postat: 2002-11-14 11:34:00
Anna H
...sa kan vi rikta in oss pa viktigare fragor, som loneskillnader, varfor flickor och pojkar behandlas sa otroligt olika i skolan, vald mot kvinnor i hemmet och sa vidare.
Inlägg #27: Postat: 2002-11-14 12:36:00
d
Anna H. Ditt resonmang förutsätter att det är samma orsak som ligger bakom det kvinnoförakt vi har idag, och kvinnoföraktet för hundra år sen. Har du belägg för det? Jag kan inte svara på varför kvinnor förtrycktes på artonhundratalet, däremot kan jag säga dig varför jag blir irriterad på kvinnor och feminister idag.
Inlägg #28: Postat: 2002-11-14 12:44:00
d
Och till dina viktigare frågor: En ansats till att förklara löneskillnader kan se ut på följande sätt. 1: Många män i styrelser är äldre och utövar därmed en manlig tradition. 2: De unga män som finns i näringslivet gillar inte kvinnor p.g.a. de intoleranta och hänsynslösa signaler som feminister sprider ut. 3: Eventuella biologiska skillnader gör män mer prestigeinriktade. Dessa skulle kunna vara orsaker.
Inlägg #29: Postat: 2002-11-14 12:49:00
Åke Holm
Ah! Skolan! Se där! Redan DÄR alltså... Hmm... en tankeställare någon?
Och du, Anna H... vaffan, tror du jag efterlyser beröm för män som diskar?? Förstod du inte? "Hemska kvinnan"? Pratar du med ett barn? Eller är det månne din värdering av täcka könet som talar? Även om vi säkert drar åt samma håll så lät det där nedlåtande och arrogant, Anna. Och du... "STRUNTA i de kvinnor som har fel???" Är det din inställning? Att strunta i det OMVÄNDA problemet? Jojo...nu växer det fram en bild...
Inlägg #30: Postat: 2002-11-14 12:49:00
d
Varför killar och tjejer behandlas olika i skolan? Jag tycker för det första att man inte kan utesluta att den faktiskt beror på att killar och tjejer ÄR olika. Tjejer kanske har mindre testosteron vilket gör dem tystare och försiktigare? Hur som helst så visar undersökningar på att tjejer klarar sig bättre i skolan och får högre betyg, så vad klagar du på?
Inlägg #31: Postat: 2002-11-14 12:54:00
d
Och sen till våld mot kvinnor. En ett rimligt antagande är att män slår kvinnor av precis samma orsak som att män slår män. Män är helt enkelt våldsammare. Naturligtvis accepterar jag inte våld; de som begår våldshandlingar ska i fängelse. Min invändning är att kvinnovåldet används för att kritisera den manliga kulturen utan att veta om det finns några bakomliggande biologiska orsaker.
Inlägg #32: Postat: 2002-11-14 12:59:00
d
Jag citerar Gudrun Schyman angående HM affisher: "Det är ett synsätt som betraktar kvinnors sexualitet som underordnad mäns och legitimerar mäns övergrepp på kvinnor, ..."
Inlägg #33: Postat: 2002-11-14 13:05:00
d
T.ex. används männens kvinnovåld som argument för porrmotståndare. Män slår kvinnor för att män tittar på porr och får dåliga värderingar heter det. Men eftersom männens våld troligen är ett resultat av testosteron är detta ingenting annat än ett påhopp på mannens ofta visuella sexualitet. Som man får man höra att man är sjuk i huvudet om man tänder på att se bröst. Tala om övergrepp.
Inlägg #34: Postat: 2002-11-14 14:51:00
frida
alla killar verkar tro att feminism är riktad mot män! den riktar sig ju mot kvinnor i många frågor. det är väl klart att dom flesta feminister förstår att BÅDE mammor och pappor ligger bakom könsrollerna. ofta mammor till större del eftersom de oftare är hemma.
Inlägg #35: Postat: 2002-11-14 14:53:00
frida
sen är det underligt att alla män går i taket så fort det pratas om ett patriarkalt system.. ta det lugnt! jag är vit, jag vet att svarta ofta diskrimineras i samhället. bara för det går jag inte till angrepp mot alla som säger det. istället undiviker jag att diskriminera själv och engagerar mig i föreningar som arbetar mot rasismen.
Inlägg #36: Postat: 2002-11-14 14:55:00
frida
jag säger inte att det inte finns något som helst samband mellan testosteron och våldsamhet. men det handlar om ett överkott av testosteron, ex vid bruk av anabola. undersökningar visar att våld mot partnern faktiskt är lika vanligt i lesbiska relationer där den ena parten är i fysiskt överläge. även i relationer där kvinnan är starkare än mannen förekommer våld.
Inlägg #37: Postat: 2002-11-14 14:59:00
frida
i inlägg 12 förklarade jag rätt tydligt varför jag tycker att eventuella biologiska skillnader är ointressanta. de individuella skillnaderna är ju uppenbart större och borde få chansen att utvecklas innan män stoppar människan i en mall och ex "lilla gummar" henne.
Inlägg #38: Postat: 2002-11-14 19:39:00
Anna H
Ake: ja, jag tyckte inte att det var sa farligt att en tydligen inte sarskilt trevlig kvinna forolampade dig. Jag tycker att du borde kunna strunta i det och ga vidare, i stallet for att lata det ga ut over alla kvinnor som kallar sig feminister.
Inlägg #39: Postat: 2002-11-14 19:40:00
Anna H
Att tjejer ar tystare och forsiktigare for att de har mindre testosteron vet jag inget om, jag vet arligt talat inget om biologism. Det erkanner jag. Men jag ar sjalv varken tyst eller forsiktig, och tror sjalv att det snarare beror pa den uppfostran jag fatt och de problem jag stott pa och overvunnit an pa min testosteronhalt.
Inlägg #40: Postat: 2002-11-14 19:42:00
Anna H
Och aven om det ar sa att tjejer ar tystare och forsiktigare och killar hogljuddare och brakigare sa tycker jag inte att det ska uppmuntras i skolan. Jag tycker att skolan ska vara en plats dar alla kan vara sig sjalva, utan att delas in i fack och konsroller.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...