Ickefeminist skithög?

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2002-11-12 19:41:00
Marcus P
Inte "i princip samma sak", men en sund feminism är en del av humanismen. Men lika mycket som en människosyn handlar feminismen om en verklighetstolkning. Det är ett system för att förklara vissa observerade fakta. På så sätt har feminismen också en vetenskaplig dimension. Och om denna går det ju att träta på det vis som akademiker träter - även om båda sidor kanske är överens om det rent humanistiska.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-12 20:41:00
Åke Holm
Men träta är inte mitt syfte. Snarareatt bjuda fram den humoristiska undertonen. SAMT åsyftade jag ju i början att det hela egentligen riktade sig till den överdrivenhet som några av de som kallar sig "radikala" framdriver. D.v.s. ALLT som har med män att göra. I övrigt hyser jag den största respekt för ALLA mina "nästor", oavsett kön. :
Inlägg #3: Postat: 2002-11-12 21:49:00
d
frida: För de som står för den sansade delen av feminismen är detta naturligtvis tråkigt. Men för mig känns det mera som en lättnad att mera ljusskygga delar av feminismen nu öppet ifrågasätts, eftersom radikal feminism innebär smutskastning av mig bara för att jag är man. Din beskrivning av feminism visar att den fokuserar mest på det som är sämre för kvinnan. Just denna snedvridning av världsbilden gör att feminismen blir härbärge för mera radikala och intoleranta krafter.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-12 21:53:00
d
D.v.s. Att bara visa ena sidan av en maktfördelning är inte bara ohederligt, utan skapar också i förlängningen intolerans och hat.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-12 21:54:00
d
Inlärda könsroller verkar tydligen vara en av feminismens huvudfiende. Men istället för att föra en mogen debatt om vad som är medfött och vad som är inlärt, avfärdas alla skillnader mellan könen som inlärda. För ni måste väl veta vad som är inlärt för att kunna veta vad ni ska kritisera? Alla som av biologiska skäl inte passar in i den androgyna mall som feministerna sätter upp kritiseras sumariskt och häcklas ofentligt. Kvinnor som män.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-12 21:59:00
d
För att ta ett exempel. Män har mer testosteron, vilket skulle kunna vara en alldeles utmärkt förklaring till varför män är mer våldsamma alla vet hur våldsamma missbrukare av anabola steroider blir. Men feminister drar genast slusatsen att "patriarket", underförstått männens kultur och värderingar, bär skulden för kvinnovåldet. Varför väljer feminister denna slutsats? För att få en chans att kritisera mäns kultur och värderingar?
Inlägg #7: Postat: 2002-11-12 22:42:00
d
Påståendet att samhället skulle vara fullständigt patriarkalt är även det en lögn avsedd att rättfärdiga feministisk hatpropaganda. Kvinnor har idag juridiskt precis samma rättigheter som män, och alla företag yppar vackra ord om jämnställdhet och feminism. Statestik visar dock på en realitet som skiljer sig ifrån de idéella målsättningarna. Det förs ett rävspel under ytan där könen motarbetar varandra.
Inlägg #8: Postat: 2002-11-12 22:44:00
d
Det påstådda patriarkalet består altså i männens kultur och värderingar, snarare än i strukturer. En illvillig och ständigt närvarande motvilja mot kvinnor. Jag förnekar inte att den finns där. Men kan det inte vara så att denna motvilja mot kvinnor är skapad av feminister själva? Genom deras ständiga massmediala trakasserier av män. Feminister ger unga killar verbala käftsmällar och är sedan förvånade över att kvinnoföraktet gror.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-13 10:23:00
Michael Bärlin
Bra talat, d.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-13 12:47:00
f f
Men blir män mer aggressiva för att de har högre testosteronhalt, eller får de högre testesteronhalt för att de är aggressiva? Undersökningar som hävdar båda sakerna finns, det kan ge en antydning om att även hävdat medfödda saker kan vara inlärda.
Inlägg #11: Postat: 2002-11-13 12:59:00
Kalle G
Jag trodde att testosteron var en förutsättning för bl a spermieproduktion, liksom östrogen för äggproduktion och mens-cykel. Men det kanske också bara är inlärda kulturella beteenden?
Inlägg #12: Postat: 2002-11-13 13:42:00
frida
d: det var en intressant utläggning : men för att kommentara den kort : enligt mig spelar det faktiskt ingen roll vad som ev. är medfött och vad som är inlärt. poängen är att alla ska bemötas på samma sätt, och att det inte ska finnas någon könsnorm för hur en individ ska utvecklas. målet är inte att alla ska bli androgyna, målet är att ingen ska känna omgivningens press att vara på ett visst sätt för att du tillhör ett visst kön. att redan hos småbarn se individen istället för könet.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-13 13:43:00
frida
för att ta ett löjligt exempel : alla som har slida gillar inte att ta hand om barn. vissa människor med snopp gillar att ta hand om barn. det borde alltså inte förutsättas, som det faktiskt gör, att "du frida som är en ung kvinna vill väl hålla lille erik och tänk snart ska du kanske ha ett eget barn det blir väl roligt att sköta bla bla" när min pojkvän inte får liknande kommentarer.
Inlägg #14: Postat: 2002-11-13 13:43:00
frida
andra exempel är alla journalister som bara frågar kvinnliga kändsar hur det går att kombinera mammarollen med att vara artist, när män i samma position inte får frågan. sedan om många tjejer, oberoende av yttre påtryckningar, tycker det är mysigt att sköta barn är det ju inget fel med det.
Inlägg #15: Postat: 2002-11-13 14:32:00
Åke Holm
Det här var ju riktigt lattjo!
Som jag misstänkte är det långt kvar tills debatten om feminismen ebbar ut. Sen tanken på vari man grundar DEN misstanken är ju också en het potatis... *s*
Hej å hå! :
Inlägg #16: Postat: 2002-11-13 16:34:00
Kalle G
VEM är det som försöker pracka på sina ungar på andra tjejer? Jo, mammorna! VEM är det som undrar hur det går att kombinera kändisskap och mammeri? Jo, de kvinnliga journalisterna! Kan ni inte sluta sparka på oss killar och "patriarkatet", öppna ögonen och se vem det är som uppehåller könsrollsmallarna?
Inlägg #17: Postat: 2002-11-13 19:09:00
Åke Holm
Ingen dålig reflektion Kalle G. :
Inlägg #18: Postat: 2002-11-14 00:15:00
Marcus P
Kalle G 16: Det där har jag funderat på flera gånger. Kanske är det så att en av feminismens viktigare uppgifter är att öppna ögonen på kvinnor så att de åtminstone inte motarbetar varann i ett läge där män istället skulle ha byggt nätverk.
Inlägg #19: Postat: 2002-11-14 07:13:00
Åke Holm
Vi ska inte blunda för de faktiska onödiga skillnader som ännu är alltför påtagliga, tex löneskillnader, särskilt med referering till lågavlönade kvinnodominerande yrken, samt många andra könsbaserade orättvisor. Problemet med den brinnande radikal-feminismen är att den slår på ett "patriarkat" som egentligen enbart lever bland vissa styrelser/gubbgäng... inte bland män i allmänhet.
Inlägg #20: Postat: 2002-11-14 07:21:00
Åke Holm
Jag har 5 barn, varit pappaledig i 14 månader senast, är pedant, tycker att jag städer bäst och gör det därför oftast, gillar att sjungande fixa middagen, filosofera över disken och saknar helgen då kidsen är hemma. Jag har t.o.m. påståtts ha en förlegad snedvriden könsbild pga artikeln om feminism. :
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...