Ickefeminist skithög?

Inlägg #1: Postat: 2002-11-12 18:18:00
frida
det är så tråkigt att feminism helt plötsligt är ett så laddat ord!humanist och feminist är ju i princip samma sak, skillnaden tycker jag är att ordet feminist betonar man att man är medveten om de patriarkala strukturerna och de inlärda könsrollerna och vill förändra dessa.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-12 18:18:00
frida
att det heter feminist har ju att göra med att det från början handlade om kvinnans rättigheter, även på ett rent juridiskt plan. idag handlar det istället om att ge män och kvinnor samma möjligheter.
Inlägg #3: Postat: 2002-11-12 21:00:00
flemens
Det finns inga kvinnor och män, bara inlärda roller, vet du väl?
Inlägg #4: Postat: 2002-11-12 23:02:00
d
Märk väl att en sån här artikel aldrig skulle publiceras i en stor tidning som expressen, aftonbladet etc. Varför? Därför att feminismen är massmedias heliga ko som måste skyddas till varje pris. Feminismen ger därmed kvinnor ensamrätt på begreppet jämnställdhet. Mäns åsikt i frågan marginaliseras.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-13 09:38:00
Eva
Svar: Skaffa en kvinna som inte har sådana krav om det inte känns bra. Enkelt va? Så gör vi kvinnor med män som ställer krav på oss att vi ska vara något vi inte är.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-13 09:58:00
Kent Davidsson
En mkt bra artikel. Feminister är ännu idag helt fixerade vid kvinnors rättigheter. Det heter att kvinnan är underordnad mannen etc. Eftersom detta är osant får feminismen slagsida. Feminismen är enbart för kvinnor och kvinnors så kallade rättigheter och inte för jämställdhet.
Inlägg #7: Postat: 2002-11-13 10:18:00
elisabeth
jag kallar mig humanist eftersom jag pluggat humaniora på universitetet. dessutom är jag feminist. men jag klumpar inte ihop de två termerna eftersom det första är en beskrivning på vad jag gjort och det andra mer en ideologi. slår du upp humanist i en ordbok får du ännu ett försklag på tolkning. men termerna är inte utbytbara!
Inlägg #8: Postat: 2002-11-13 11:18:00
Thomas L. Aabo
Jag har följt feministernas angrepp och påståenden sedan sjuttiotalet och aldrig träffat någon man som passar in i deras världsbild
Inlägg #9: Postat: 2002-11-14 10:44:00
Arvid Jurjaks
Det går åt helvete med alltihopa... I själva verket är det så att det fria tänkandet inte existerar. Allt, precis allt, bygger på mönster som byggts upp efter hand. Så när könsrollerna har fallit, vad ger vi oss på då? De inlärda roller som följer med klasstillhörighet? Och sen? Vad blir kvar till slut när alla inlärda och socialt betingade roller är borta? Hela vårt medvetande bygger ju på detta... *ta det med en nypa salt*
Inlägg #10: Postat: 2002-11-14 11:01:00
jma
Det är som om ordet feminist har hamnat i samma fälla som när vi säger: Kör bil som en kärring! Din j-vla f-tta! Vek som en kvinna!osv. Alla dessa begrepp är ju negativa & säkert därför har då hela feministgrejen slagit åt andra hållet! Nu vill många ha ett starkt kvinnligt begrepp där män gärna får vara med, men det ska vara kvinnligt. Fast saker & ting har ju en tendes att slå över innan en balans hittas!
Inlägg #11: Postat: 2002-11-15 09:32:00
AC Collin
Jäklar, porr och feminism är heta debattämnen;- Kastar mig in och följer upp en diskussion som glimtade förbi längre ner. Att det finns alldeles för få män på dagis, fritids och i skolan är en katastrof. Speciellt för de barn, både killar och tjejer, som växer upp med enbart mamma. Men jag tror inte på kvotering, vare sig när det gäller att få in män i skolvärlden eller kvinnor i styrelserna. Kompetens borde premieras. Varför är det lågstatus att arbeta med barn? Vilken framtid vill vi ha?
Inlägg #12: Postat: 2002-11-15 10:20:00
Kalle G
F ö får jag intrycket att feminismen och jämlikheten hittills verkar ha varit ett nerköp både för män och ffa för kvinnor. Ett ex: Folk bränner ut sig och långtidssjukskrivningarna ökar. Feministerna gör som vanligt kvinnor till offer, eftersom ÖKNINGEN är större bland kvinnor ca 70 än bland män CA 40, enligt en artikel i DN? häromdagen. Att ANTALET män fortfarande är större väljer de att blunda för, som vanligt.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-15 14:15:00
Kalle G igen...
Funderade över Ana U:s ledare "Alla som tänker till en smula blir feminister". Bara en smula? Men om man tänker till lite mer än bara en smula, vad blir man då? ;-
Inlägg #14: Postat: 2002-11-16 21:43:00
jenny nilsson
Vad är ditt problem Åke? Vem hindrar dig från att vara den du vill vara? Var finns substansen? Helt konkret vad är problemet. Feminism är kampen för lika rättigheter och lika skyldigheter för män och kvinnor. Ingen kommer att tvinga dig att göra feminina saker.
Inlägg #15: Postat: 2002-11-17 19:21:00
Erik
Kvinnor har likhet inför lagen. Våld är förbjudet. Dom får till och med rösta. Vill de ha mer så får de knega ihop till det själva tycker jag. Och kom inte och säg att det inte går eller att nån sorts abstrakt patriarkat håller er tillbaka, min syrra drar in över en miljon om året, utan utbildning och i det privata näringslivet. Men det kräver en massa initiativ och drive och framåtanda, precis som för alla andra som tjänar bra.
Inlägg #16: Postat: 2002-12-10 20:46:00
Johanna
En fördom som aldrig haft något fäste i verkligheten är att feminister är manshatare, att du överhuvudtaget nämner det tyder på en skrämmande okunnighet. Att du är emot trender är uppenbart men feminism är ingen övergående trend. Alla som vill att kvinnor och män ska ha lika vilkor är feminister, även om just ordet feminism för tankarna till en -ism som bara handlar om kvinnor och inte jämlikhet.
Laddar...