|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-07 19:48:00
|
|
Naseer |
Näpp, skriver alltid under det här namnet, vet faktiskt inte ens vem Rainer är. Micheal, din fråga skall besvaras, dock inte idag då jag måste sticka :
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-08 17:37:00
|
|
Michael Bärlin |
Tack, jag är genuint intresserad.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-08 20:07:00
|
|
Naseer |
OK, makthavarnas kontroll... Jag vet att när man kommer med sådana påståenden så kommer de flesta att slå bort det som konsperationsteorier. Det är så ibland, men jag försöker se på det på ett mer allvarligt sätt...
Låt oss ta ett exempel... Minns du CIAs planer att starta ett propoganda center för att omvända den afghanska opionionen i krigets första skede?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-08 20:07:00
|
|
...forts. |
Där var till och med tal om att använda sig av centret i framtida kampagnier. Planerna lades ner efter häftig kritik från omvärlden. Men idéen var där, jag tror att den är där fortfarande men man talar inte om den högt.
Det där lilla exemplet om något visar att makthavarna mycket gärna vill kontrollera media. Gulfkriget är ett annat exempel, inte för inte kallades det mediakriget...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-08 20:10:00
|
|
...forts. |
Att en ensidig bild uppstår beror på att vi i västvärlden vill tro att vi har rätt i allt. Precis samma sak vill den andra sidan tro. Världsledarna för ju fram sin bild av en konflikt eller en händelse med hjälp av media, och vi vill ju gärna tro på vår sida, då de andra är "onda".
Detta är en av anledningarna till min tro på "Propogandamskinen".
|
| |