|
Inlägg #1: Postat: 2002-11-08 08:58:00
|
|
klas |
Problemet är bara att landet inte var öde, där bodde redan folk.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-11-08 20:19:00
|
|
dani |
det var ett folk som levde i det "öde" landet. palestinierna. fast då krävs det att man anser att palestinierna är människor, det verkar varken du eller sionisterna göra. din syn är rasistisk med andra ord.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-11-09 14:09:00
|
|
Sara |
Håller med Dani!!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-11-09 17:14:00
|
|
jude |
Det har alltid funnits judar i Palestina trots att de flesta har mördats och fördrivits av ockupanterna. Dessa har dock alltid negligerat området. Så här skrev Mark Twain i sin bok ”The Innocents Abroad” efter har besökt Palestina 1867: “A desolate country whose soil is rich enough, but is given over wholly to weeds... hardly a tree or shrub anywhere.”
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-11-09 17:18:00
|
|
jude |
Översatt:
”Ett ödsligt land vars jord är bördigt nog men som totalt överlämnats åt ogräs… knappast ett träd eller buske nånstans.” Alltså, under flera sekler av ockupationer hade inte många brytt sig om att sköta, odla eller göra anspråk på denna jord.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-11-09 17:20:00
|
|
jude |
Efter 1880 började ottomanska turkar senaste ockupanter tillåta judar som då befanns spridda ute i världen att återvända till Palestina i ett försök att återuppbygga landet. När judarna började omvandla den malaria infekterad träsk och ogräsmarken till ett bördigt och vackert område vaknade plötsligt araberna som också vill ha del av kakan. Och till slut vill araberna ha hela kakan.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-11-09 17:27:00
|
|
jude |
Och ni får tolka det som ni vill. Jag är förberedd att kämpa för mitt och min familjens liv tills mitt sista bloddropp. Oavsett om det handlar om araber, nazister eller fega vänsteraktivister.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-11 11:03:00
|
|
Danneman |
Wow, du är verkligen en skamlig ättling till ett folk som suttit i koncentrationsläger och utsatts för det värsta rasism har att erbjuda. Här kan du kika in en sida av judar för fred i palestina - de har iaf inte förlorat sin humanism och fallit åt rasism som du: Länk: gush-shalom.org
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-11 11:58:00
|
|
jude |
de är precis lika lurade som du. Vet du vad jihad betyder? Vet du vad hamas betyder? Arafat har haft tillfälle att få tillbaka 98 av erövrad territorium och sluta fred, men han tyckte tydligen att det var häftigare med fortsatt terrordöd och jihad. Vidare är 22 av Israels medborgare araber. Israels ambassadör i Finland var en arab. De flesta israeler hatar inte araberna men de måste krossa dessa som du som vill utplåna Israel.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-11-11 12:07:00
|
|
jude |
Jag har läst ditt svar till Somos i en annan tråd här. Där du avslöjar din inställning beträffande Israels existens. Ditt illa dolda motiv stinker. Men du får väl förberedda din trädgård för att ta emot judar när alla lämnar Israel för att ge plats åt dina kompisar.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-11-11 12:23:00
|
|
Danneman |
Jag har inget dolt motiv, din fåne. Jag är varken jude eller palestinier och har inga känslomässiga anknytningar till någon av parterna. Åsikterna grundar sig på en humanitär och anti-rasistisk hållning. Men om det är det du menar är min dolda agenda, så visst, ursäkta att jag försöker bevara min mänsklighet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-11-11 12:27:00
|
|
Danneman |
Men för att underhålla mig lite mer med din ignorans så kan jag ju informera dig om att judarna i regionen var ytterst hängivna terrorister innan de fick sin egen stat. Exempelvis mördade de den förra svenska kungens bror när han var nere som diplomat och fredsmäklare. Och vad var deras motiv? Jag antar att de ville ha en egen stat? Förhoppningsvis har du tillräcklig associationsförmåga för att en klocka av igenkännande ska ringa.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-11-11 12:28:00
|
|
jude |
Du har varken känslomässiga motiv eller tillräckligt med kunskap för att ta ställning i denna konflikt. Och nu skulle jag vilja veta varför kallar du mig för rasist?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-11-12 05:14:00
|
|
Danneman |
Nå, innan jag besvarar den uppenbara frågan, vad har du att säga om terrorismen judarna bedrev innan de fick sin stat? Vad TYCKER eftersom din rationalism tydligen är fördunklad av känslor du om att de mördade en fredsmäklande diplomat och vår egen dåtida prins?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-11-12 21:12:00
|
|
jude |
Judarna har alltid levt i palestina trots att de flesta mördats och/eller fördrevs till exil. Judarna har sedan urminnens tid blivit förföljda och mördade i europa p.g.a. ras och religiösa fördomar. Judarna har fått försvara sig mot ockupanternas attacker när de började återvända till palestinskt område, precis som de fortfarande gör det idag. Din prins ansågs tydligen inte vara opartisk då.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-11-12 21:22:00
|
|
jude |
Judarna har alltid haft sin stad fast inte alla har fått lov att leva där. Leker man falsk neutral som du gör bör man förvänta sig obehagligheter. Detta handlar ju om liv eller död och det är bara råttor från hamas, al-qaida och jihad som bestämmer dagordningen. Dessa typer som du har så varmt om hjärtat. Du är tydligen bitter för att din prins dog, men du skiter i alla miljoner som har fått utstå mycket värre sätt att leva och dö.
|
| |