Är "Porr-Linda" en dålig förebild?

Inlägg #1: Postat: 2002-11-07 01:09:00
kvinnor som slår följe med vargarna. jma
cITAT UR OVANSTÅENDE BOK:en livsbejakande kropp el klädsel ökade risken för unga flickor att råka illa ut el bli utsatta för sexuellt våld.inte ens kläderna dom hade på sej kunde dom kalla "sina" Denna text är skriven om 50talet men skulle lika gärna kunna vara skriven för idag. Utveckling, jo tjena. Vi har väl nåt ca 1mm framåt i vissa avseenden. glad för d lilla då el?
Inlägg #2: Postat: 2002-11-07 09:45:00
AC Collin - La Loba
Roligt att du nämner den där boken, JMA. Jag har fått så många aha-upplevelser när jag läst den. Jag rekommenderar ALLA att läsa den! Slog nyss upp den och av 498 sidor och lustigt nog hamnar jag mitt i ditt citat... Här följer ett annat utdrag:
Inlägg #3: Postat: 2002-11-07 09:46:00
AC Collin
Att återfinna en helig sexualitet, sid 307:
Att betrakta sexualiteten som helig och obsceniteten som en aspekt av den heliga sexualiteten är starkt förknippat med den vilda kvinnonaturen. I forntida kvinnokultutrer hade obsceniteten sina gudinnor som utmärktes av en oskyldig men samtidigt fyndig kättja. I dag sätter vi likhetstecken mellan obscen och vulgär men detta låg inte i den ursprungliga betydelsen;...
Inlägg #4: Postat: 2002-11-07 09:46:00
AC Collin
...ordet kommer fårn hebreiskans ob, trollkarl, trollkvinna. Av de fragment av sagor och myter från skilda håll i världen som överlevt alla utrensningsaktioner ser vi att det obscena alls inte är vulgärt – det framstår närmast som någon sorts fantastisk naturvarelse som man mycket gärna skulle vilja träffa och bli riktigt god vän med."
Inlägg #5: Postat: 2002-11-07 09:51:00
jma
har inte hunnit läsa hela boken men nu blir jag definitivt sporrad att göra det! Har du läst Rädda Ofelia?
Inlägg #6: Postat: 2002-11-07 10:09:00
AC Collin
Nej tyvärr, berätta mer. Om du är intresserad av gudinnor och arketyper så ska du läsa "Gudinnorna inom oss" av Jean Shinoda Bolen, jungiansk psykiater och författare. Du kan ha olika gudinnor inom dig i olika skeden av livet, Hera är modern, Afrodite sexualiteten osv. Spännande.
Hon har även skrivit "gudarna inom oss"  Länk: jeanbolen.com
Inlägg #7: Postat: 2002-11-07 10:20:00
jma
Mary Pipher, terap. & förfat. till denna bok har valt att inrikta sig på tonårstjejer, när hon bara fick fler & fler fall på sin klinik av unga kvinnor som skar sig, utsatte sig i konstiga sexuella situationer osv. Hon förstod att en ny värld brtrom sin egen uppväxt tagit form & hon vill förstå den så hon kan hjälpa. En skrämmande men OERHÖRT fångande läsning,med tanke på att det inte är en fiktionbok utan sann.Tack för tipsen. Ska kolla upp!
Inlägg #8: Postat: 2002-11-07 10:46:00
AC Collin
Visst är det svårt att veta hur man ska skydda sina barn, utan att hämma. Jag har två tonårskillar och vill att de ska ha en sund inställning till sexualitet, inte tabubelägga, inte hämma, låta det ta sin tid. Samtidigt ska man känna sig trygg i sig själv. När du läst "Kvinnor som slår följe med vargarna" så tror jag att du kommit ett steg närmare hur du ska skydda din dotter utan att hämma.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-07 11:56:00
jma
jag hoppas det! samtidigt är det så himla viktigt att hitta manliga förebilder för det är lätthör det på vissa i min omkrets att prata om männen som fiender. Det vägrar jag & det har slutot mej ute många gånger. Hon har en underbar pappa & d gör ju enormt mycket!! Skönt att få höra lite vettiga åsikter!!
Inlägg #10: Postat: 2002-11-07 13:24:00
AC Collin
Tyvärr finns det också för få män i miljöer där våra barn tillbringar stor del av sin tid - i skolan, på fritids och dagis. Det har gått så långt att det är lite suspekt att vara kille och vilja arbeta med barn.
Inlägg #11: Postat: 2002-11-07 15:40:00
jma
Fruktansvärt. Dessutom finns det kvinnliga pedofiler. Varför pratas det aldrig om dom?
Inlägg #12: Postat: 2002-11-08 11:24:00
d
Får jag bara komma med en invändning mot det som sas först. "inte ens kläderna dom hade på sej kunde dom kalla "sina"". Jag tycker att kvinnors krav på att bli bemötta lika oavsett hur de klär sig är patetiskt. Isåfall kan ju jag ha rånarluva när jag ska göra bankärenden, och sen bli förbannad när säkerhetsvakterna rycker in. Eller varför inte gå runt naken på stan och bli förbannad på de som tittar.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-08 11:30:00
d
Faktum är att INGEN kan förvänta sig att bli bemött lika oavsett hur de klär sig, så varför skulle kvinnor vänta sig någonting annat? En möjlig förklaring är att vissa feminister är bortskämda snorungar som tror att de kan förändra världen så att allting passar dem. Mitt angrepp riktar sig inte mot er diskussion utan på feminister i allmänhet.
Inlägg #14: Postat: 2002-11-08 13:12:00
jma
d:om du skulle ta & kolla upp citatet så skulle du veta att det handlar inte om att bli lika bemött oavsett vad man har på sej, utan att det får inte på minsta vis finnas en sexuell spegling i ditt sätt el. klädsel. Sen tror jag att vi alla tycker illa om fanatiker i vilken grp d än rör sig om & militanta femi. oavsett kön har ofta stora skygglappar. Läs gärna boken ,jag håller på. Den är om inte annnat ur psyk. syfte intressant!!
Inlägg #15: Postat: 2002-11-08 16:42:00
Jon B
Trots TV och veckopress är föräldrar sina barns främsta förebilder. Men dom är väldigt bra på att läsa undertexterna, dom små, så en hel del självrannsakan är på sin plats.
Inlägg #16: Postat: 2002-11-13 01:21:00
jma
Jon B:Det var en av dom bästa saker jag läst på länge. Fast samtidigt måste nog alla vuxna ta sitt ansvar. Små grytor, stora öron!! & ögon....
Laddar...