Skolan belönar självförtroende

Inlägg #1: Postat: 2002-11-07 22:41:00
Anna Li
Jag tycker det vore bättre om skolan gav ett självförtroende som gjorde att man klarade av det tuffa livet.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-08 01:31:00
Mike
Att bygga upp ett ogrundat självförtroende hjälper inte mycket. Självförtroende skapas bäst genom hårt arbete vilket i längden i princip alltid lönar sig i skolan. Man behöver knappast vara ett geni för att få 4or och femmor i gymnasiet.

That which does not kill you makes you stronger.
— Viktor Frankl.
1905-1997
Inlägg #3: Postat: 2002-11-10 21:32:00
Anna Li
VEm har snackat om att bygga upp ett OGRUNDAT självförtroende? Finns sådant? Varför ta ifrån människor deras möjligheter att växa genom att trycka till dem så tidigt som möjligt i livet. Skolan borde vara till för fler än för de som fått ett gott självförtroende med sig hemifrån. Det tror jag dessutom att hela samhället tjänar på i längden.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-10 21:33:00
Anna Li
För mig låter ditt recept som ett recept för någon som vågar låta, men ändå är osäker på om den egna förmågan verkligen håller om andra också vågade ta för sig.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-11 14:11:00
Mike
Är du kvar än? Om man bortser från t.ex. verbal förmåga när man ger betyg Så skapar man betygsinflation och man invaggar eleverna i en orealistisk föreställning av vad som krävs i "verkligheten. Mao man skapar ett ogrundat sjävförtroede som kan leda till problem senare i livet.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-11 14:15:00
Mike
Det är viktigt att man får reda på var ens svagheter ligger så att man kan kompensera dem och jobba på att bli bättre. Jag vet t.ex. att jag inte har en medfödd talang för muntlig framställning men om jag förbereder mig grundligt kan jag göra bra ifrån mig.
Inlägg #7: Postat: 2002-11-11 14:22:00
Mike
Det som behövs, tror jag, är att man får mycket feedback och att man kan få råd från sina lärare om vad man behöver jobba på. Får man den informationen kan man sen ta ansvar för sin utbildning och sin framtid.
Laddar...