Konsumentmakt?

Inlägg #1: Postat: 2002-11-06 17:08:00
Fredrik Jung Abbou
Om man av ngn anledning har tur och far bra avkastning pa sitt kapital skall man helst skatta bort det, for att man inte statt pa rullbandet o producerat bildack.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-06 17:12:00
Fredrik Jung Abbou
Den mekanism du soker finns ju redan. I marknadsmekanismen. Skillnaden ar dock att konsumentmarknaden ar fragmenterad och ej natverksbaserad utan att vi ar alla en enda individ. Men en trend gor andock att foretag gar under, aven idag. Jag tycker det e snuskigast nar det sker roff inom politiken, o da speciellt inom sossarna da de forfular o tar avstand fran kapitalismen spelregler o den fira marknadens prissattningsstruktur. Det ar hojden av hyckleri.
Inlägg #3: Postat: 2002-11-06 17:19:00
Fredrik Jung Abbou
Vad som behovs ar fler matbara instrument for optioner, bonusar och liknande. Mer regulations om du fragar mig. Jag ar ingen free market snubbe men man far inte bli sosseblind o stirra pa fel saker. Feltriggade bonus som faller ut om man mergar foretag med varandra, aven om man vet att det inte tillfro varde varken for aktieagare eller anstallda eller konsument ar ett vanligt exempel i USA.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-06 17:20:00
Fredrik Jung Abbou
Jav dar man har polare i denomination boards som avgor ens fallskarmar o bonusar sjukt formanligt som Percy Barnevik o Jack Welsh ar ett annat. Det finns tusentals! Konsumenter, aktieagare o arbetare sitter oftast i samma bat faktiskt nar det kommer till att bli knullade av ledningen! Se pa Enron dar alla anstallda blev av med jobb, optioner och pensioner samtidigt som aktieagarna blev av med allt kapital. Alla lurade av svinen i toppen.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-06 18:01:00
Uno Hansson
Det där var för mej en oväntad reaktion. Varför tycker eller kanske du menar andra att ägande är fult? Det verkar vara idéer från länge sedan och långt ut på vänsterkanten. Min avsikt var att belysa ordens och beteckningarnas betydelse. Komsumenterna skulle kunna ha makt att bojkotta sådant som troligen majoriteten inte gillar, med strategisk samverkan. Internet skulle enkelt kunna fungera som djungeltrafik eller som "Rid i natt" när det är befogat. Exempelvis djurtransporter etcetera.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-06 18:10:00
Uno Hansson
Den stora flaskhalsen är ett penningsystem vars funktion logiskt urfånigt. Detta penningsystem borde få konkurrens av regionala valutor som är helt elektroniska, och där offentligsektorn inom varje region är en viktig faktor. Istället för att de anställda får mer betalt av bemanningsföretag så betals extrabonus ut i egen valuta som ges ut varje månad.
Inlägg #7: Postat: 2002-11-06 18:39:00
Uno Hansson
Politiskt reglerade flöden av varor och betalningsmedel är naturligtvis idiotiskt. Det måste vara bättre med optimal samverkan mellan konsumenter, leverantörer och logistik för att konkurrera ut dinosaurierna och imperialisterna.
Inlägg #8: Postat: 2002-11-06 20:19:00
Fredrik Jung Abbou
Icke. I sa fal hanger du inte med eller inte kanner av den politiska atmosfaren pa vansterkanten idag. Miljopartiet, hade med i sin partilinje vad heter det nu igen, du vet huvudpunkterna for framtiden att man ville se over om all mojlighet till profit pa aktier kunde forbjudas.
Inlägg #9: Postat: 2002-11-06 20:20:00
Abbou
Detta var annor 2002 o man strok den punkten fort som fittans nar det kom ut. Du vet mkt val att vanstern o delar av sossarna ser bade kapitalvinster som skurkfasoner pa samma satt som de behandlat smaforetagare senaste 20 aren i Sverige och fortsatter gora det idag aven om deras draglok, tung industrin som de dock hjalpt gar at helvete. Beskriv det urfaniga med penningsystemet vanligen.
Inlägg #10: Postat: 2002-11-06 21:34:00
Uno Hansson
Vi har idag en globalt sluten ekonomi, och det som gäller är: Alla pengar är idag banklånade mot ränta. Ränta är pengar som inte finns med i den totala penningmängen när banklånet tas. Endast med ett nytt banklån kan den gamla räntan betalas men då uppstår ny ränta, och ränta på ränta. Läs också något som jag hittat på Internet: Kommentar till David Woxbergs fråga till "Kommentar till Annas gratismat" 1/11.
Inlägg #11: Postat: 2002-11-06 22:05:00
Uno Hansson
Något som jag inte kan förstå är att inte sossarna gör något åt penningsystemet, istället för att låtsas som om att det inte är ett problem. I regeringsställning borde de försöka finansiera utveckling och datorsimulering av alternativa penningsystem. Det saknas ju inte alternativa förslag.
Laddar...