Girigheten förenar sossar som direktörer

Inlägg #1: Postat: 2002-11-05 11:23:00
sten
Göran Johnsson och ninellenin baklänges känner väl trycket från medlemmarna som för rikets bästa ombeds hålla igen när kompisarna håvar in dubbellönerna.Sen är specialpensionerna specialöverenskommelser som är tveksamma. Alla pensionspoäng kan samordnas och betals ut vid 65!
Inlägg #2: Postat: 2002-11-05 11:42:00
Bertram
Vad spelar det för roll vad man kallar utbetalningarna och när de sker? Pension eller lön, direkt eller efter 65 - man får lika mycket pengar och det kostar arbetsgivarna lika mycket för det. Om statsråden fått ut dessa pengar i en klumpsumma eller fått en mycket högre pension efter 65 i stället innan de börjat sina nya jobb hade antagligen ingen reagerat, nu blir det ett jäkla liv bara för att de har "dubbla" löner. Det måste väl ändå vara mängden pengar som räknas?
Inlägg #3: Postat: 2002-11-05 12:53:00
sten
En makthavare som får pension efter 6-12 års jobb får ofta 65 av lönen fram till 65 eller livet ut. Sen får man pension på allt det andra en eller flera. Det blir skillnad det, jag skulle få räkna 6/30 för en sexårsperiods arbete. Sen fick jag lägga samman med inkomsterna för de övriga 24 åre
Inlägg #4: Postat: 2002-11-05 13:32:00
Uno Hansson
Men varför dessa försök till retroaktiv halshuggning. Väljarnas slapphet och ointresse är ju redan manifestererad. Nej, bättre koll i fortsättningen. Debatten tycks vilja fortsätta... och det verkar ju vara ett tecken på uppvaknande.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-05 13:49:00
Bertram
Uno >> Ja, det kan jag hålla med om. Om man på något sätt motsätter sig att arbetsgivare och arbetstagare själva kan komma överens om löner och pension borde man säga till i förväg.
Sten >> Nu är du inne på missunsamhetsspåret. Varför jämföra med dig själv? Kan inte förstå varför folk hakar upp sig på ordet "pension" i sammanhanget. Kalla det retroaktiv lön i stället så kanske det går bra? Återigen: det är väl mängden pengar som räknas, inte vad de kallas eller när de betalas ut?
Inlägg #6: Postat: 2002-11-05 15:02:00
sten
Jag är inte missunsam, försöker bara förmedla fakta från mina yrkeserfarenheter
Laddar...