Vikariens återkomst

Inlägg #1: Postat: 2002-11-05 11:25:00
Puppi
Med tanke på hur oerhört lata ungar är i nedre tonåren så vore ett helt fritt högstadium att ställa väldigt höga krav på dessa ungdomar. Hur många tror du hade klarat att ta till sig kunskap? Inte många i min klass kan jag säga. Rätt använda blir betyg en morot. Sen håller jag med om att det behövs förändring och resurser i skolan.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-05 11:38:00
Anna Li
Ida, jag tycker mycket om det du skriver och hur du skriver. Jag påminns om när jag som 17-åring ... äsch det är så långt så det får bli en egen artikel.
Inlägg #3: Postat: 2002-11-05 12:55:00
Michael Bärlin
Ida, du förbiser flera saker. Dels verkar du visst anse att betygen korrelerar med verklig kunskap eftersom du drar exempel som "ni som inte kan stava till parallell" etc. Dels blundar du för betygens funktion som urvalskriterium till högskolan.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-05 14:31:00
Uno Hansson
Liksom samhället i övrigt så styrs skolan av att det nuvarande penningsystemet är helt huvudlöst utformat. Läs gärna mina kommentarer till "Kommentarer till Annas gratismat" samt "Alternativ till invandring" 15/10, där jag föreslår alternativ samhällsstruktur.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-05 15:59:00
pUs
Visst vore det fint att avskaffa betyg, och endast ha omdömen. Men vem ska "tolka" dessa subjektiva omdömen? Ett omdöme kan se ut på oändligt många sätt. Det låter minst sagt flummigt att "omdömen" skulle kunna ligga till grund för gymnasie- och högskoleintag. Betyg är det minst dåliga i det avseendet.
Inlägg #6: Postat: 2002-11-05 16:24:00
sten
Först 10 år efter folkskolan upptäckte jag att jag kunde studera och lära mig något när jag började på folkhögskola. Där fanns inga betyg men det hindrade inte att jag klarade proven till Sopis några år senare. Man måste bli sedd
Inlägg #7: Postat: 2002-11-05 16:34:00
c-c
jaaa! vi gör skolan *ännu* flummigare! Mittât! Med stormsteg mot det kunskapslösa samhället...
Inlägg #8: Postat: 2002-11-05 22:43:00
kee
uh alla kommentatorer missar ju poängen... handlar väl inte om att göra skolan mer flummig eller totalt bedömsbefriad.. utan typ om att det är inte bra som det är nu iaf.. hallå.
Laddar...