Svenne-wannabe!

Inlägg #1: Postat: 2002-10-30 10:17:00
Haleh
Värst vad Horal ska ta illa upp. Det gör inget, kan förstå lite av din besvikelse...

Fördomar om svenskar och svenskhet? Nämn några gärna, så blir det lättare att diskutera utifrån det.
Men tack Peter, det värmde.
Riktigt bra och kloka kommentarer du kommer med. *impressed*
Inlägg #2: Postat: 2002-10-30 10:30:00
peter horal
jag tar inte illa upp,varför skulle jag göra det?
Ex. på dina fördomar är en hel del av de uppräkningar o ex på fördomar du anser att svenskar har mot invandrare. Ett av de stora problemen i debatten enligt mig är just de generaliserande formuleringarna om vad svenskar eller invandrare tycker eller säger
Du ägnar dig själv åt dessa generaliseringar i din uppräkning
Inlägg #3: Postat: 2002-10-30 10:36:00
Haleh
Generaliseringar, är det vad det är?
Artikeln handlade inte ens om svenskar Peter. Det handlade om en nära väns syn på hur han/hon ska bli accepterad. Det handlar inte om vad jag anser att alla svenskar kräver. Min kritik är inte mot infödda svenskar eller vad du nu har fått för dig, utan att vi idag i Sverige faktiskt inte är så openminded då det handlar om integration. Nybörjare, det är vad vi är. Inga generaliseringar.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-30 10:38:00
peter horal
Och vem skulle din vän bli accepterad av,om inte av svenskar o sverige. Om det är fel uppfattat av mig och det gäller några andra eller något annat land,ja då har jag missuppfattat texte
Inlägg #5: Postat: 2002-10-30 10:48:00
Haleh
Svenskar och Sverige...
Jag kritiserar hellre att vi, i Sverige, inte har kommit så långt med åtgärder för en bättre integration i samhället. Varför vill du ens, gång på gång, ta upp ordet generalisering. Ordet generalisering används oftast då man vägrar tro på en situation. Det kvittar om jag säger att det är sv. fel eller inte, problemen finns ändå.
Inlägg #6: Postat: 2002-10-30 10:52:00
Haleh
Om jag nu sa att det var svenskars fel,,,sen då Peter? Tyder det på att jag har alldeles fel i min fråga, att Sverige inte är ett helt integrerat land? Vad vill du få ut av diskussionerna? Jag medger, jag är inte fördomsfri...känns det bättre nu?
Inlägg #7: Postat: 2002-10-30 10:59:00
peter horal
vad jag vill få ut; är att debatten skulle må bra av att slippa dessa vi mot dom-uppställningar. jag tycker tyvärr att din artikel förstärker den attityden istället för att minska den. Att det sen finns mycket att "jobba" med för att vårt samhälle skall bli mer "openmindet" är helt klart
Inlägg #8: Postat: 2002-10-30 11:03:00
Haleh
Vi och dem finns. Något du vill undvika?
Men å andra sidan håller jag med dig, otroligt tråkigt att hela tiden snacka om vi och dem. Snart tappar man lusten.
Men hur tycker du att man ska få ett mer öppet samhälle? Eller vill inte du ta den biten, utan enbart kommentera? Svara gärna.
Inlägg #9: Postat: 2002-10-30 11:18:00
peter horal
jo jag har inget emot att ta i den biten, jag lovar att skriva en artikel, inte för att jag har någon "genialisk lösning" på nåt sätt,men ändå
mvh
Laddar...