Narkotika-samhällets fiende nr 1

Inlägg #1: Postat: 2002-10-29 22:39:00
Sebastian Hess
Ett av "samhällets" viktigaste funktioner är att se till att de svaga inte slås ut. Därför ÄR droger förbjudet. Därför ÄR det förbjudet att begå brott. Alla har inte möjligheter som kanske du eller jag har därför har vi ett socialt skyddsnät. Sedan kan vi lägga till den demokratiska aspekten: Folkomrösta om droger; lagligt eller inte och jag tror inte du får så många med dig.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-29 22:39:00
Sebastian Hess
Forts från ovan.

Bara för att samhället inte klarar av att sköta narkotikaproblemet så är det inget skäl att legalisera, det är dock ett skäl att arbeta för att förbättra politiken genom att nya sätt att se på problemen. Nu får du ge mig skäl till varför du tycker att INTE droger ska vara förbjudet.
Inlägg #3: Postat: 2002-10-29 23:00:00
JSK
Hess: Förbjudet för att svaga inte ska slås ut? Lite långsökt. Förklara gärna hur de svaga har tjänat på kriminalisering, tvångsvård, bestraffning, svart narkotikamarknad etc. Eller svara bara på Krilles fråga om du hellre vill det.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-29 23:01:00
Sundberg
Vill du då även förbjuda spel och dobbel, mat, sex, internet och allt annat som går att missbruka? För det är inte i första hand drogerna som slår ut människor i det här fallet, utan förbudet och samhället med dess moraliskt förvrängda syn på berusning.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-29 23:45:00
Mooch
"Folkomrösta om droger; lagligt eller inte och jag tror inte du får så många med dig."

Att folkomrösta i ett ämne som saknar praktisk och kunskapsmässig förankring är alltid meningslöst. Oavsett vad frågan gäller så blir det alltid en majoritet för att ha det som det alltid har varit.
Inlägg #6: Postat: 2002-10-30 01:23:00
ahnberg
sebastian: ditt problem är att du lever i uppfattningen att alla som brukar droger är svaga och i behov av hjälp. Du verkar heller inte förstå skillnaden mellan bruk och missbruk. Du skulle ha fattat alla dessa saker om du hade en aning om vad du snackade om. Men det har du uppenbarligen inte. Du lever i en drömvärld om du tror att man är en pundare för att man röker marijuana.
Inlägg #7: Postat: 2002-10-30 09:12:00
Krillle
Sebastian: Om de "svaga" vill "slå ut" sig själva, varför ska de inte få göra det? Betyder inte ordet myndig att man ska få bestämma över sitt liv? Sen apropå JSKs inlägg så gav jag en kortare redogörelse för orsaken till heroinisternas situation jag tog dem som exempel eftersom de anses vara absolut "svagast" i den här tråden:Länk: sourze.se
Inlägg #8: Postat: 2002-10-30 09:15:00
Krillle
Att det är förbjudet att begå brott är för att det skadar andra människor. Att ta droger skadar inte andra människor, därför borde det inte vara förbjudet. Om man begår ett mord när man är drogpåverkad anser jag att man ska dömas för den brottsliga handlingen, dvs mordet, oavsett vilken drog man är påverkad av. Det skulle ge ett samhälle som bygger på eget omdöme och ansvar, snarare än att staten ska fatta ens privata beslut.
Inlägg #9: Postat: 2002-10-30 13:34:00
kalleku
Jag antar att psykiskt sjuka eller förståndshandikappade oxå ska ha rätten att förgås på gatan. Afterall det är ju deras val.
Inlägg #10: Postat: 2002-10-30 13:56:00
Krillle
Vad har psykisk sjukdom med detta att göra? Det handlar ju trots allt bara om att man väljer något annat i stället för alkohol/tobak. När det gäller psykiskt sjuka vet jag inte vad jag tycker, jag kan alldeles för lite om det ämnet. Jag trodde i och för sig att den här debatten handlade om psykiskt "friska" människor.
Inlägg #11: Postat: 2002-11-01 17:19:00
Tobbe
svar till 8

1. Lille Krille, du kanske inte känner till att så redan är fallet. Har du supit dig full och mördar någon så får du samma straff som om du hade varit nykter.

2. Hur kan man lita på sitt eget omdöme om man är drogpåverkad? Eller ska man lita på sitt omdöme ATT man vill bli drogpåverkad?

Fortsätt blossa på haschpipan, tomte
Inlägg #12: Postat: 2002-11-02 11:48:00
Krillle
Angående nr 2 så förstod du mig rätt vid "Eller ska man...". Angående nr 1: Problemet är ju att detta inte även gäller andra droger. Om man begår något brott när man är påverkad av något annat än de lagliga drogerna så döms man dels för brottet man begått, men sen också för att man var påverkad av en drog och inte en annan. Det är ren fascism att försöka tvinga folk att leva som majoriteten gör.
Laddar...