|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-29 20:58:00
|
|
Naseer |
Förstår att texten var riktad åt Haleh, men här kommer mina åsikter.
Invandrare ska tala svenska om de själva vill, man ska inte tvinga dem. De flesta vill lära sig, men min 80 år gamla mormor vill inte och kan inte, det är inte rätt att tvinga henne. Fundementalism skall bekämpas oavsett var den uppstår, islamistiskt fundementalism inkluderad.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-29 20:59:00
|
|
Naseer |
Ska invandrare vägra ta del av svenska traditioner? Ja, varför ska de ta del av traditionerna, de är inte svenskar, de är utlänningar, precis som jag. Vi firar jul, då jag kommer från en kristen familj, men vi firar inte jul på det svenska sättet, vi firar jul på vårt sätt. Att inte följa svenska traditioner skadar ingen, förstår inte kravet på det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-29 22:44:00
|
|
Man |
Jag anser nog i princip att alla invandrare ska lära sig svenska eftersom ett gemensamt språk är oerhört viktigt för att ett samhälle ska funka. Visst kan man göra undantag för 80-åriga mormor, men jag tycker inte man ska göra undantag för 45-åriga mamma.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-29 22:47:00
|
|
Man |
Vad gäller traditioner: Naturligtvis menar jag inte att man måste fira "svensk jul". Jag menar att invandrare bör förstå och ha grundläggande kunskap om svensk kultur och svenska traditioner för att kunna förstå det svenska samhället, vår historia och vårt kulturarv. Och att förstå samhället o. kulturen börjar med enkla, jordnära saker som t. ex. vad man äter för mat till jul.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-29 22:50:00
|
|
Man |
Jag tycker t. ex. att det är lite upprörande när jag läser om muslimska mammor som inte låter sina barn på dagis delta i dans kring midsommarstången för att de tror att det är en kristen ritual som de som muslimer inte får delta i. Hur ska de kunna fungera i Sverige med så dåliga kunskaper om svensk kultur?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-29 23:09:00
|
|
Haleh |
Hej Man!
Min personliga åsikt är att språket är jätteviktigt. Så viktigt att om man inte klarar av språket, förblir man en oumbärlig skruv i samhället.
Jag vill se en utveckling i Sverige, där invandrare, beroende på deras situation, såmåningom även lär sig svenskan. Ett gemensamt språk är viktigt- och det är upptill samhället hur man stödjer folk. Krav är oftast så när som hopplösa. Stödet är viktigast.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-29 23:21:00
|
|
Haleh |
Forts.
Fundamentalistisk islam, som allt annat fundamentalistiskt som Naseer även anser bör inte accepteras.
Vad är traditioner enligt dig? Att dansa runt en julgran, byta julklappar på julafton? Är det då man ska bli accepterad? Traditionen borde inte vara länken till ett deltagande i samhället, utan ens vilja.
Varför ställa dessa krav när inte ens andra kan så speciellt mycket om svensk kultur och historia? Varför måste man skilja på vad invandrare resp. "svenskar" kan?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-30 07:26:00
|
|
Uno Hansson |
Man< att förstå den svenska kulturen är viktigt. Några i min hemby har lyckats forska till början av 1600-talet. Då var det visst 12 gårdar i byn som sedan spridit sej lite och då blivit några fler. På 1930-talet fanns det visst 80 telefonnummer med samma riktnummer.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-30 10:32:00
|
|
Man |
Till Haleh: Jag tror inte heller att tvång är bra när det gäller att t. ex. lära sig språket. Men ibland måste man kunna ställa krav på människor o. tydligt markera att "det här kräver vi av dig". Och jag vet att det finns många ivandrare som håller med mig om detta.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-30 10:35:00
|
|
Man |
forts. Vad gäller traditioner: Jag struntar totalt i hur folk t. ex. firar jul - det är vars och ens privatsak. Vad jag menar är att man bör ha vissa grundläggande kunskaper om den rådande majoritetskulturen om man ska kunna leva i ett land. Hur skulle jag t. ex. bli bemött i ett muslimskt land om jag inte visste vad Ramadan är?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-30 10:40:00
|
|
Man |
Och vad jag menar i förlängningen är att invandrare genom att lära sig om enkla, jordnära saker - som t. ex. hur svenskar firar jul eller midsommar - på sikt lär sig svårare och viktigare saker, som att förstå de kulturellt och historiskt förankrade värderingar som präglar det svenska samhället.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-30 10:41:00
|
|
Haleh |
Krav kan ställas, då stöd kan ges. Det är inte vad som görs idag.
Sedan kvittar det om det är inv. som håller med dig eller infödda svenskar, det tycker inte jag stärker ditt argument.
F.ö. kommer du inte bli bemött på ett annorlunda sätt om du inte vet vad Ramadan är. Jag klarade mig ganska bra utan större kunskap om ramadan, det du!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-10-30 10:42:00
|
|
Man |
Till Uno H: Jag fattar inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-10-30 16:28:00
|
|
JoeHill |
Varför är "tvång" så dåligt då? Vi har ju skolplikt för grundskolan där vi tvingar barn att lära sig svenska, engelska och matte. Och det fungerar ju bra.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-10-30 20:13:00
|
|
knaaster |
Man: Detalj de flesta högtider som firas i sverige är omarbetade hedniska traditioner som de kristna gjorde om för att minska motståndet när kristendommen skulle spridas. På midsommarafton dansar vi runt en stor penis för att få god fertilitet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-10-30 20:19:00
|
|
knaaster |
JoeHill: Tvång är aldrig bra. Förstår man inte varför man gör någonting så blir det lätt meningslöst. Gissa varför så många har så dåliga betyg. De skiter i skolan eftersom de inte vet vad kunskapen ska användas till. Skolan idag är mest en likriktare som reducerar oliktänkande.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-10-30 20:20:00
|
|
knaaster |
forts-> Istället för att tvinga invandrare att lära sig svenska så borde man förklara fördelarna med att kunna svenska i ett samhälle som bygger på svenska. Förstår de att de inte får något jobb om de inte kan svenska så lär dig sig förmodligen svenska. Sen kan ju ingen tvinga dem att använda svenska jämt. Det vore ju sjukt.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-10-31 00:32:00
|
|
Man |
Knaaster: Jag är väl medveten om den historiska bakgrunden till t. ex. midsommarfirandet. Men det spelar väl ingen roll i detta sammanhang. Oavsett den historiska bakgrunden är ju t. ex. midsommarfirandet en svensk tradition som man bör känna till och förstå om man bor i Sverige.
|
| |