|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-29 11:55:00
|
|
kitano |
det var bara dumt.
hoppas det inte var på allvar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-29 13:22:00
|
|
Helena |
Tycker att vi går mer och mer mot ett samhälle där man tjänar på att hålla tyst om vad man tycker & tänker..skrämmande i en demokrati. Bra skrivet förresten.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-29 15:34:00
|
|
Naseer |
Vet du Haleh, det mest skrämmande med det här är att jag har haft lärare som har gett mig just en del av de råden för att passa in.
Bland annat genom att inte prata något annat än svenska, att helt enkelt glömma mitt modersspråk.
Att äta sill till påsk så att jag passar in...
Det finns mera, men jag får nog ingen plats för det här.
Sjukt...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-29 16:16:00
|
|
Gnurf svar för varje punkt |
Varför inte?
Prata svenska med svenskar.
Acceptera ditt hemland men även Sverige.
Det är ett privilegium och ingen rättighet att bli medborgare i ett annat land så otacksamhet är inte att rekommendera.
Många har koll på vem som har rent mjöl i påsen så undvik dem med orent.
Undvik att gå i burqua.
Detta gör inte svenskar.
Varför inte vara stolt över Sverige?
Varför inte fira nationaldagen?
Detta gör inte svenskar mer än några andra.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-29 17:05:00
|
|
Erkki |
Jättebra! Kunde inte skrivit bättre själv. TExter som den du skrivit gör att man får lite hopp om framtiden. Humor är ändå det bästa vapnet mot all slags rasism inklusive den svenska självgodheten som äcklar åtminstone mig. Men jag är ju bara en finnjävel.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-29 17:26:00
|
|
pekka |
Om allt är så dåligt här i Sverige hur kan du då stå ut ? Varför inte åka hem ? Åker jag till ett annat land och vantrivs där av t.ex de skäl du anför ,så åker jag naturligtvis därifrån. Fattaru ?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-29 19:07:00
|
|
Man |
Haleh, din text är - om jag förstår det rätt - skriven för att provocera och skall tolkas ironiskt. Men, allvarligt talat, hur vill du egentligen ha det? Hur fungerar en "bra" integration? Ska invandrare inte tala svenska? Ska vi acceptera fanatisk, fundamentalistisk islamism? Ska invandrare vägra att ta del i svenska traditioner? etc. Det är lätt att se felen, men svårare att komma på bra lösningar...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-30 00:37:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Tja Haleh, när jag ser ditt namn tänker jag på Hallal. Har för mig det btyder mat på arabiska. Jag äter där när jag är packad på nätterna. Det ligger på Edgware Road. Anyway, man skall alltid vara tacksam för att ett land tar emot en. Det är ett priviliegium anser jag ang gnurf debatten. Jag provar bara få ett ynka 1års visum till Australien och det är fan omöjligt!
En annan fråga jag tänkte kolla med dig var: Hur mkt annorlunda är det i ditt hemland jämfört med Sverige.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-30 00:37:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Tja Haleh, när jag ser ditt namn tänker jag på Hallal. Har för mig det btyder mat på arabiska. Jag äter där när jag är packad på nätterna. Det ligger på Edgware Road. Anyway, man skall alltid vara tacksam för att ett land tar emot en. Det är ett priviliegium anser jag ang gnurf debatten. Jag provar bara få ett ynka 1års visum till Australien och det är fan omöjligt!
En annan fråga jag tänkte kolla med dig var: Hur mkt annorlunda är det i ditt hemland jämfört med Sverige.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-30 10:07:00
|
|
peter horal |
Grattis du är redan integrerad, du sprider här plattityder och fördomar om svenskar o "svenskhet" på samma sätt som fördomar o generalliseringar sprids om invandrare
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-30 10:20:00
|
|
Debattören |
Bra debatt i Sourze för en gångs skull. Här får alla komma till tals utan korkade påpekanden från redaktionen. En invandrare har ju inte rätt bara för att han/hon är invandrare och en svensk har ju inte rätt bara för att han/hon är svensk. Ett tillfrisknande Sourze !
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-30 10:42:00
|
|
elisabeth |
jag tror att man måste komma ihåg att invandring är en relivt "ny" företeelse. England som du jämför med är ett land som tidigare vara imperialistiskt och de har mer "vana". Här började invandingen på 60talet ?. Svenskar är en mkt homogen grupp och accepterandet kommer att ta tid. Det kommer att bli bättre längre fram om vi försöker se till att segregationen minskar ist för att öka. annars - bra provocerande artikel.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-10-30 13:52:00
|
|
Filikoster |
Vettigaste debatten på Sourze på väldigt länge. Debattörernas respekt för varandra till exempel. Händer egentligen aldrig annars.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-10-30 14:19:00
|
|
AKM |
Kanon med lite ironi!
Det viktigaste och mest skrämmande i ditt inlägg är om att vara tyst och inte säga vad man tycker. Våra barn tror det är ok att tillhöra "extremhögern" för ingen talar om för dem vad det står för. Vi vuxna visar att det är ok genom att gnälla på grupper istället för indivder invandrare, svärmödrar, mc-klubbar mm. Lite mer klarspråk skulle hjälpa våra ungdomar att få en bättre etik och moral. Att kunna de mänskliga rättigheterna när man är 12 år borde vara självklart!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-10-30 15:12:00
|
|
Greger |
Svenne-Wannabe ironiska artikel har det goda med sig att den lockar till kommentarer. Hittills både för och emot. Bra,utmärkt. Tänk om vi kunde åstadkomma en frisk debatt i Sourze om invandrarfrågan ,helt fri från redaktionella snedvinklingar i ledarartiklar och illustrationer.
Ett hälsotecken som ger utsikt för Sourze att kanske överleva.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-10-31 21:41:00
|
|
Anka |
Det där om nationaldagen var lite lustigt, eftersom ingen verkar fira den okej, kanske några. Det anses nästan lite "skämmigt". Ganska konstigt egentligen.
Jag tror inte att allt det du säger stämmer. Jag blir åtminstone glad när jag hör någon tala ett annat språk - det är verkligen inget fel i att tala flera språk! Om jag flyttade till ett annat land än Sverige skulle jag också vara mån om att få behålla mitt modersmål.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-16 16:54:00
|
|
Anders Klasson |
Naturligtvis hatar vi islam, vi har
inte bett om att få mångkultur och
massinvandring,vi har fått det därför att politikerna tvingat på oss det
mot vår vilja. Islam och dess
moskeer symboliserar ju därmed
politikernas förakt för det etniskt Svenska folkets vilja.
|
| |