Inlägg #1: Postat: 2002-10-24 18:16:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
OM du läser om artikeln en gång till... tänker över.. sedan läser du mitt inlägg här, två snäpp ned, så får du svar.
JAG ÄR DEMOKRAT. ATT DÖDA BRYTER MOT NATURRÄTTSPRINCIPEN. Alltså... jag väckte en tanke, att som rebell följer du krigslagarna, likaså som ockupant. Men bägge sidor har satt genevkonventionen ur spel. Och har Tjetjenjerna en infratruktur för frihet? Nej. Tack. Fredrik
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-24 18:27:00
|
Christopher |
Att döda är fel, det verkar vi fantastiskt nog vare ense om. Men denna evinnerliga romantisering av rebeller som går ut i krig med förtryckaren. Att i desperation tillgripa vansinnigheter som snubbarna i Moskva när allt annat verkar verkningslöst är ett symptom på galenskapen, inte en förståerlig/rättfärdigad reaktion. Det är som när folk säger "jag skulle aldrig göra det själv, men jag förstår dem som kastar sten på polisen." Skitsnack.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-24 18:33:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
Jasså... en person med ett "förnamn" säger skitsnack om man gör det man säger? Känner du mig herr Förnamn? I övrigt är rebell-lagarna är satt ur spel, för att kunna kläma åt besvärliga motståndare, med grövre metoder, så får nu de accepterade länderna bomba skiten ur den besvärlige rebellen, som enbart dyker upp när den vill. Därmed bör krigslagarna förstärkas så att de värdeläsa terroristlagarna inte tar överhanden och skadar den nuvarande demokratin. mvh Fredrik
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-24 18:51:00
|
Christopher |
Nej. Nej, nej, nej. Läser du vad jag skriver innan du svarar? Var skrev jag att jag stöder Bush-Blairlinjen med upphävd internationell rätt, vill ha hårdare och summariskare terroristlagar? Var? Och var läste du att jag frikostigt benämnde folk terrorister till höger och vänster? forts...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-24 18:52:00
|
Christopher |
forts... Begreppet terrorist är vanskligt att slänga sig med. Mandela var terrorist en gång i tiden, nu svävar han nånstans mellan helgonen och änglarna i världens ögon. Betraktarens öga, du vet. Och vad spelar det för roll om jag känner dig eller om du känner mig? Det är vad vi skriver, ibland i onödig affekt en effekt av detta digitala mediums möjligheter till snabba svar det medges, som räknas?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-24 19:24:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
Nu ska jag ut o rasta hunden Nicky... Men ang liknelse, så skrev du att alla i princip från Tjetjenjen var brottslingar etc. Då tog jag den fina märkningen: terrorist, vilket de snart kommer få som namn. DÄR tar jag ställning, och vill att de skall gå under betäckningen Rebell, och få de rättsliga skydden som motståndsmän/kvinnor. Där är en av de viktiga punkterna... ha det så gött, ut o rasta hund. Fredrik
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-24 19:25:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
wops :
Betäckning... *host* nja.
mvh från en glad Fredrik
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-25 09:57:00
|
anders |
Fast som motståndsman/kvinna ska man ju tydligt visa att man är ett stridande förband på väg till och från striden t ex genom att bära en armbindel. Att göra det är naturligtvis vansinne men meningen är väl att man ska kunna skilja civila från stridande.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-25 09:58:00
|
anders |
Tyvärr vet jag inte om det är rätt sätt att få fred genom att ta ett par hundra personer som gisslan. Ryssarna kommer nog inte att bli mindre våldsbenägna. För ett par år sen när alla dessa höghus sprängdes i Moskva svarade ryssarna med att beskjuta en marknad med artilleri. 120 döda. Detta utan att ha bevis för att det faktiskt var tjetjenska rebeller/terrorister/vad-du-vill som låg bakom dåden.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-28 02:32:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
Som sagt, människan är vidrig oavsett vilken sida man står på. /Fredrik
|
|