|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-24 13:48:00
|
|
Jesper N |
"Så kom inte och sig att...". Det tänker jag visst göra. Hårdare straff kommer inte att minska brottsligheten så länge man inte avrättar alla som begår brott eller spärrar in dem på livstid. Hårda straff ger ingen avskräckningseffekt, oavsett hur hemska saker din moster råkat ut för eller hur många gånger det blivit inbrott i din bil.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-24 13:48:00
|
|
Michael Lundahl |
Och du tror att dessa människor hade låtit bli att göra detta om straffet hade höjts med ett par år? Du tror att de hade tänkt "Njae.... nu när det blivit lite hårdare straff... då får vi nog skita i det hela"? Glöm det.
Mord är det allvarligaste brottet vi har i det här landet, straffmässigt sätt. Det hindarde inte dessa typer. Vad får dig då att tro att höjda straff hade hindrat dem?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-24 14:12:00
|
|
Angelica |
Jag vet att detta är ett känsligt ämne. Hur man än uttrycker sig blir det alltid någon som protesterar. Det är jag beredd på. Läs kommentarerna och svaren där blir det kanske bättre uttryck när man svarar för sitt argument.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-24 17:51:00
|
|
Marcus P |
Det är absolut och fullständigt djävla likgiltigt om din förkärlek för "spärra in och kasta bort nyckeln" beror på en stereostöld eller ett mordförsök. Det som spelar nån roll är att du vill ha strängare straff på grund av ditt hämndbegär. Och den dag vi låter samhällets rättssystem bygga på att Angelica Rundgren vill hämnas - den dagen är vi djävligt illa ute. Den dagen har vi återgått till "öga för öga, tand för tand"-principen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-24 22:45:00
|
|
Krieg |
Din berättelse skulle fungera som ett ganska bra filmmanus. Micke Persbrandt skulle kunna vara gängledare och din moster kunde ju spelas av Ulla Skoog??? Men som inlägg i kriminalvårdsdebatten är din artikel ganska ointressant!!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-25 11:18:00
|
|
Lena V |
En nyfiken fråga: Vilket straff fick dessa män som planerade att mörda din moster och hennes make?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-25 11:20:00
|
|
Mathias |
Dumma brottslingkramare verkar finnas i överflöd.
1. När man sitter i fängelse kan man varken misshandla
eller stjäla från hederligt folk.
2. Mängden brott är inte konstant. Jag kommer inte spontant börja
stjäla bilstereoapparater för att en tjuv hamnar i fängelse.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-26 00:58:00
|
|
Angelica |
Vågar inte fler kvinnor yttra sig eller? Har märkt både i denna och den andra artikeln att det är männen som kommenterar. Varför? Undantaget Lena V.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-26 02:21:00
|
|
Mr Moore |
Värst vad du har stött på tråkiga saker här i livet då. Har du inga roliga saker att berätta ?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-26 15:33:00
|
|
Angelica |
Straffet blev 3 år. Ute efter 1.5 år.
|
| |