En Mans försvarstal

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2002-10-26 17:07:00
frida
att du även om det kanske var rent hpotetiskt skyller kvinnomisshandel på biologi är ju fruktansvärt mansförnedrande. som om män bara var djur och inte kunde tänka själva. det är nog inte så lätt att förklara problemet. jag tror att det handlar om maktstrukturer, psykologiska problem och kontrollbehov.
Inlägg #42: Postat: 2002-10-26 17:08:00
frida
det finns undersökningar som visar att misshandel är lika utbrett i lesbiska förhållanden, där den fysiskt starkare kvinnan misshandlar den svagare. det finns även kvinnor som misshandlar sina fysiskt underlägsna män. så jag tror inte att det handlar om biologi, snarare om fysisk styrka och missbruk av denna.
Inlägg #43: Postat: 2002-10-26 17:10:00
frida
vad synd att du delar upp människor enbart efter kön och är negativt inställd till kvinnor. det finns så otroligt mycket som går över könsgränserna och individuella skillnader är mer viktiga än könstillhörigheten när det gäller att hitta folk man trivs med.
Inlägg #44: Postat: 2002-10-26 19:01:00
nix
frida: jag är beredd att kämpa för att män och kvinnor ska ha samma möjligheter, men jag är fortfarande inte feminist. Bl.a. därför att jag tycker inte att feminismen kämpar för både män och kvinnor. Detta kan man lätt lista ut när man hör eller läser framstående feminister typ: G. Schyman, M. Winberg, Linda Skugge eller Yvonne Hirdman.
Inlägg #45: Postat: 2002-10-26 19:15:00
nix
Felet är att feminismen är en teoribyggnad som förklarar allting ur ett kollektivt perspektiv och förringar den enskilda individens betydelse. Individen existerar endast som gruppmedlem och individens rätt att vara just individ är ointressant. Feminister ser aldrig en samling självständiga individer, utan alltid två grupper som befinner sig i ständig konflikt med varandra.
Inlägg #46: Postat: 2002-10-26 22:25:00
foobar
frida: Din målsättning när det gäller att ändra ideal kan jag hålla med om. Jag bara påpekar att ni måste iakta försiktighet: "jag måste påpeka att jag inte anklagar män som personer för att det gillar bröst", är du verkligen säker på att alla fjortonåriga killar uppfattar det så? Jag vill bara utfärda en stark varning, och uppmana till försiktighet.
Inlägg #47: Postat: 2002-10-26 22:29:00
foobar
frida: Intressant det där du sa om lesbiska par. Jag håller med om att jag generaliserar över män, men när det gäller hormonsubstanser i blodet känns det befogat. Och nej, det är ingen långsökt tanke att biologin kan ha viss inverkan på mäns generellt sett mer våldsamma beteende.
Inlägg #48: Postat: 2002-10-26 22:34:00
foobar
Och om nu detta hypotetiska resonemang skulle stämma så är det väl inte förnedrande alls för männen. Det vore ungefär som att skämmas för ett handikapp. Aggressivitet har ingenting med intelligens att göra. Man kan vara Einstein och begå folkmord. Aggrisivitet kan säkert också vara till nytta i vissa situationer.
Inlägg #49: Postat: 2002-10-26 22:35:00
foobar
håller med nix i svar 44.
Inlägg #50: Postat: 2002-10-26 22:39:00
foobar
Får jag bara tillägga också att när det gäller kritisk granskning av något kön. Det är alltid enklast när kritiken kommer ifrån de egna leden. Det är ungefär som att en vit i USA inte kan säga "nigger", när en svart kan det. På samma sätt kanske det skulle slå fel om en kvinna sa att "män är mer våldsamma p.g.a. biologin". Så frida, du gör nog klokt i att inte spåna vidare på det temat.
Inlägg #51: Postat: 2002-10-27 17:01:00
frida
med den benämningen ni nix och foobarhar på feminist så är ju inte jag det heller. det är ju inte så att jag kämpar För kvinnor, Mot män. anledningen att det heter feminism är ju bara att det från början handlade om att ge kvinnor grundläggande rättigheter. än idag handlar det om att ge kvinnor lika lön, rätten till sin kropp osv. jag tycker ni båda har missuppfattat feminismen och det är synd. vissa som hörs mycket, ex skugge har säkert bidragit till detta. feminismen är inte så enkelspårig.
Inlägg #52: Postat: 2002-11-04 14:23:00
Kalle G
frida 39 "...det finns ett bredare ideal för killar. dregen, håkan hellström, anders svensson och till och med christer sjögren anses ju sexiga. idealet för tjejer är så mycket snävare." Ursäkta mig, men "bredare ideal"? Har du HELT missat vad dessa har för gemensam nämnare som får dem att anses som sexiga? Kändisar med gott om pengar! Är du känd kan du se ut som, tja Dregen, och ändå ha tjejer hängande i klasar.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...