En Mans försvarstal

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2002-10-23 01:13:00
foobar
Vilken bra artikel!!! Helt suverän! Feminister måste tillhöra de största hycklarna genom tiderna. Jag tycker att den här artikeln tydligt visar på vilka svin feminister är även om den kanske inte skrevs i det syftet.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-23 11:27:00
frida
jag förstår inte vad du är ute efter foobar. artikeln var ju bra, den visade ju bara att tjejer kan vara lika mycket svin som killar, att könsrollerna kan påverka båda könen negativt. men som vi alla vet gäller det varken alla tjejer eller alla killar. hur du kan använda den mot feminismen förstår jag inte. jag tycker artikeln var feministisk.
Inlägg #3: Postat: 2002-10-23 14:31:00
foobar
altså, fatta: jag var INTE sarkastisk den här gången, jag tyckte verkligen att den var bra. Däremot förstår jag inte hur du kan tycka att den är feministisk, den är ju snarare anti-feministisk. Feminismen bygger ju på tesen att män förtrycker kvinnor även om många förnekar detta, artikeln visar tydligt att det inte är ett ensidigt förtryck, något som underminerar feminismen. I ljuset av artikeln framstår feministers vanliga resonemang som enögt och enfaldigt.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-23 14:44:00
foobar
frida: Du bidrar ju själv till "myten om den förtryckande mannen" i porrdiskussioner som pågår på andra ställen här på Sourze. En feminist skulle aldrig kunna skriva något så välbalanserat som den här artikeln, en feminist skulle byta ut underrubriken mot något i stil med: "Män är svin som föredrar silikonbröst". Feminism handlar om att skylla alla problem på mannen, försök hitta någon artikel som visar att jag har fel.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-23 14:46:00
foobar
Va? hittade ni ingen sån artikel? Vad förvånad jag blir.
Inlägg #6: Postat: 2002-10-23 14:57:00
Jesper N
Feminism bygger väl ändå på tesen att män och kvinnor är jämlikar?
Inlägg #7: Postat: 2002-10-23 15:22:00
Ylva
Du har fått feminism helt om bakfoten foobar. Feminismen går ut på att könsrollerna är fel för kvinnor - och förstås fel för männen. Feminism handlar om att skylla alla problem på alla människor, kvinnor som män, som håller fast vid ett stelt och omänskligt rolltänkande där ingen är fri utan alla har förutbestämda mönster att tvingas in i. Försök sätt dig in i saker innan du hittar på strunt.
Inlägg #8: Postat: 2002-10-23 15:37:00
foobar
Jesper: Det är väl det som kallas jämnställdhet sist jag kollade?
Inlägg #9: Postat: 2002-10-23 15:38:00
Peter N
Säger som foobar i svar 1: Vilken bra artikel!!!
Inlägg #10: Postat: 2002-10-23 15:43:00
foobar
Ylva: Har jag verkligen? Är du verkligen säker? Visa mig isåfall någon feministisk artikel som inte inehåller ett mer eller mindre uttalat angrepp på mannen, samtidigt som kvinnans roll inte ifrågasätts. Har t.ex. Linda Skugge någonsin sagt nått positivt om mannen? Nä, tänkte väl det.
Inlägg #11: Postat: 2002-10-23 15:49:00
foobar
Ylva: Ni hävdar att ni vill bryta stela och omänskliga roller. Isåfall har ni ett betydande ansvar att berätta vilka de nya rollerna är. Kan alla passa in i mäns och kvinnors nya roller? Vad gör vi med de som inte passar in i mallen? Utfrysning och mobbing? Vilka är egentligen feminismens metoder?
Inlägg #12: Postat: 2002-10-24 12:12:00
frida
foobar: men varför tar du inte reda på fakta innan du klagar på feminism!? de "nya" rollerna som du kallar dom är ju inga roller alls! att behandla folk som människor och inte alltid utgå från kön! att tjejer får vara svin och killar gråta och tvärtom. att inte förutsätta att vissa killar är svin bara för att dom är killar, utan att vi ses strukturen bakom. att vi ser varför många tjejer blir offer.
Inlägg #13: Postat: 2002-10-24 12:17:00
frida
och vill du läsa seriösa artiklar om feminism är väl inte expressen att rekommendera. gå in på seriösa sajter, läs och lär. kolla upp bang och kug. feminism för mig och många andra står inte för att enskilda män förtrycker kvinnor eller att alla män är svin. den står för att könsroller förtrycker människor, och för insikten att vi lever i ett patriarkat som begränsar oss.
Inlägg #14: Postat: 2002-10-24 12:18:00
frida
och jämställdhet och feminism är samma sak. en som kämpar för jämställdhet är en feminist. hur kan man missa det?
Inlägg #15: Postat: 2002-10-24 13:38:00
foobar
frida: "men varför tar du inte reda på fakta innan du klagar på feminism" Du kan ha rätt i att det finns en mer städad variant av feminism som liknar jämnställdhet. Men det jag måste utgå ifrån är den feminism jag möter när jag tittar på TV, när jag läser en tidning eller när jag hör någon yttra sig på nätet. Information som jag ständigt bombarderas av. Varför ska jag behöva bli anklagad för att vara svin om jag öppnar en tidning? Bara för att jag är man? Ska jag behöva tåla det?
Inlägg #16: Postat: 2002-10-24 13:41:00
foobar
frida: Jag är inte heller värde konservativ. Jag tycker inte heller att man ska följa några könsroller. Men hur hanterar du det faktum att kvinnor/män kan ha biologiska skilnader som styr socialt beteende? Alla vet att steroider ger våldsamt beteende, och vi vet samtidigt att män har högre testosteronhalt än kvinnor. Kan man helt bortse ifrån det? Vad gör ni om inte kvinnor och män beter sig olika av biologiska skäl? Ska ni mobba alla som inte är androgyna?
Inlägg #17: Postat: 2002-10-24 13:42:00
foobar
Det är just därför det är så oerhört svårt att säga vad som tillhör könsrollen och vad som är en effekt av att t.ex. män har högre testostesteronhalt i blodet. Vart drar ni gränsen?
Inlägg #18: Postat: 2002-10-24 13:45:00
foobar
Men jag tror givetvis på att det går att minska på könsrollerna. Min huvudinvändning är att jag som man ska få en verbal smäll på käften varje gång jag råkar läsa nått som feminister eller kalla dem vad du vill som Linda Skugge etc. skrivit. Varför ska jag behöva få höra att jag är ett svin bara för att jag är en man? Min huvudpoäng är att feminismen, om den nu företräder någonting gott, måste städa upp i de egna leden.
Inlägg #19: Postat: 2002-10-24 20:12:00
frida
jag är väldigt nyfiken på vilken tidning du slagit upp där du blivit anklagad för att vara ett svin bara för att du är man? och inte för att jag har läst allt av linda skugge men jag tycker hon klagar på kvinnor lika mycket som på män.
Inlägg #20: Postat: 2002-10-24 20:15:00
frida
själv tror jag inte på några avgörande biologiska skillnader mellan män och kvinor. men även om dom finns, tycker jag inte dom hör hemma i debatten. jag vill ju bara att alla ska vara precis som dom vill och inte blir fostrade i några normer. om en tjej då, oberoende av inlärda normer, ändå väljer att sminka sig och killen väljer att köra mc är det ju helt ok. bara man kan göra sina val helt utifrån smak och ingen behöver anses konstig.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...