Inlägg #1: Postat: 2002-10-22 15:36:00
|
Michael Lundahl |
Jag tycker det är rätt nedlåtande att "tycka synd om dem". Det är verkligen att sätta sig över och klappa dem på huvudet... speciellt som de verkar klara sig alledes utmärkt ändå. Jag hade blivit tämligen sur om någon hade gjort så mot mig. Storasyster-syndrom liksom... typ "Åh stackars lilla Britney... det är så syyynd om dig. Men jag vet bättre". Det är ungefär samma sak som dyker upp i sexhandelsdebatten... att folk sätter sig över människorna som det handlar om och talar istället för dem.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-22 15:39:00
|
Michael Lundahl |
För folk som verkligen befinner sig i en utsatt situation är sympati givetvis berättigat... men att börja betrakta människorna som ett hjälplöst offer, det är på gränsen till att förnedra dem. Erbjuda hjälp, ja. Att köra ned "hjälpen" i halsen på dem och tycka "Det här är bäst för dig för det har jag bestämt", nej.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-22 15:49:00
|
Kalle G |
Apropå att trycka ner saker i halsen på folk...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-22 15:54:00
|
Jon B |
Det är ju lite synd om folk som bara ser med ett öga också
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-22 16:11:00
|
Peter N |
Yup, förstår fullständigt varför Marita gjorde som hon gjorde trots att jag är en kille. Stå på dig Marita!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-23 10:34:00
|
Olof Öberg |
Japp! Ungefär som att kalla vuxna kvinnor för flickor eller ge epitet som "söt" - allt för att reducera andra till människor som inte är kapabla att tänka själva. Det är ingen slump att svarta slavar kallades "boy" - barn har en vuxen som tar beslut åt dem. Så fortsätt att tycka synd om "Brittan" du och gnälla om härskartekniker bland feministvännerna.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-23 11:00:00
|
Marita |
Gnälla skulle jag inte vilja kalla det Olof.
Ifrågasätta. Men det är ju som vanligt. Bara för att man är tjej och ifrågasätter skönhestindustrin framställs man som gnällig. Det ORKAR jag inte ens diskutera. Mycket förlegat.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-23 11:12:00
|
Olof Öberg |
Nu var det inte ifrågasättandet av skönhetsindustrin som jag nämde utan härskartekniker. Att jag kallade det för gnäll var medvetet för att det reducerar en kanske substansiell kritik till "gnäll". Min poäng var att du och _många_ andra feminister använder dessa härskartekniker för att i nästa andetag "gnälla" när ni själv drabbas.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-23 11:20:00
|
Marita |
vem har sagt att jag är feminist?
Står för alla människors lika värde. Om det sedan är feminism eller humanism låter jag bli osagt.
Vill inte bli indelad i fack. Det skapar ofta en massa fördomar som t e x du har.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-23 11:49:00
|
Olof Öberg |
Jag skall sluta kalla dig feminist trodde inte att det skulle väcka anstöt. Kanske du kan svara på varför du anser dig ha rätt att racka ner på "Brittan" et al för deras ytlighet när du själv har tagit ett beslut baserat på ytlighet. Jag efterlyser åtminstone konsekvens av de som tar sig rätten att attackera andras livsval. Kasta första stenen och allt det..
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-23 12:39:00
|
Marita |
jag rackar inte ner på henne.
Rackar ner på industrin, och tycker faktiskt synd om henne som "går på den".
Och sedan finns det olika anledningar till varför dessa ingrepp görs.
Jag attackerar branschen som säger att man måste göra så. Jag saknar konsten, det väsentliga enligt mig.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-23 15:44:00
|
oliver |
varför ser alla skönhets industrin som någon sorts konspiration? det är ni själva som bestämmer vad ni tar till er
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-10-23 16:37:00
|
Olof Öberg |
Britney går inte på något utan anpassar sig till det som är "inne" nu på ett framgångsrikt sätt. Så varför tycker du synd om henne? Är hon inte kapabel att själv välja vad hon vill med sitt liv? Skall vi tycka synd om dig för att du valde att operera dina bröst så att de skulle vara mer "normala" fastän det politiskt korrekta hade varit att leva med mindre och ärrade bröst?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-10-23 18:19:00
|
Carin |
kommentar till svar 4 Jon B: Kan det bli mer klart uttryckt än vad du skrev.: Och du, visst är det synd om de som bara har en arm också och de som är överviktiga och underviktiga och har lite hår och en fot.:
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-10-24 14:38:00
|
Marita |
Olof: Nej ni ska inte tycka synd om mig och JAG valde att inte ha inga bröst med ärr. Jag valde den andra möjligheten eftersom JAG ville det.
Och nej. Varför skulle ni tycka synd om mig?
Det var inte det artikeln handlade om, har du läst den riktigt noga?
|
|