Därför finns inte gud

Inlägg #1: Postat: 2002-10-22 01:18:00
Georg Cantor
Det finns faktiskt inget i matematiken som säger att det existerar ett tal som har egenskapen att vara obegränsat, tvärtom. Existensen av ett sådant tal skulle få märkliga konsekvenser, bla att 01 eller n-1n
Alltså:
om det existerar ett "begränsat" tal n sådant att nn, så kan det omöjligt finnas ett tal m sådant att m är oändligt.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-22 01:59:00
Frederik
?!? First of all, why assume that infinity is to be described in one number? And second, correct me if Im wrong but I remember often using towards infinity limes, I believe is the mathematical term for that in mathematical calculations.
Inlägg #3: Postat: 2002-10-22 02:01:00
Frederik
Furthermore, whats the point of games of logic a la if God were all powerful, hed be able to make a stone that he cant lift. To me it all feels like arguing from our own limited perspective. Like this one science-fiction writer who had one of his characters say The problem with people whove lived only on one planet is that they tend to be narrow-minded.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-22 16:56:00
Marcus P
Georg: Med den analogin menar du alltså att en eventuell Gud skulle vara "ett ting"?
Inlägg #5: Postat: 2002-10-23 00:19:00
Georg Cantor
Mitt inlägg var bara ett svar på det första inlägget där Marcus P använde matematiken för att motbevisa att "existensen av begränsade ting utesluter existensen av obegränsade ting".
Inlägg #6: Postat: 2002-10-23 01:20:00
Marcus P
Om du ersätter ordet "ting" med t.ex. "talföljder" och inte med "tal", hur blir det då då?
Inlägg #7: Postat: 2002-10-23 23:05:00
JPA
Marcus, du tog min forsta tanke. Drommar, matematik, rytmkansla etc. Ta paa dem...gaar inte. Men de finns. For ovrigt ar det ju saa att begreppet TRO bygger paa att inte forst ha 100 facit i handen, annars ar det ju kunskap och inte tro. Hur det funkar i matte...jag tror att man maaste forutsatta saker dar ocksaa...
Inlägg #8: Postat: 2002-10-29 17:45:00
David Woxberg
Det aktuella, dvs det faktiska är alltid begränsat till sig självt. Potentiellt sett kan man kanske räkna "hur långt som helst" åtminstone så länge man lever, om man nu orkar med något så dumt. Men så fort man slutar räknar så befinner man sig vid ett visst tal, som är begränsat till sig självt.
Laddar...