Inlägg #1: Postat: 2002-10-22 11:25:00
|
Marita |
enligt min skala.
Och den innebär musikaliteten, rösten. Inte kroppen och pengarna.
Visst många tycker om kommersiell musik, viss musik kan även jag tycka om. Men jag tror också att det behövs fler artister som värdesätter musiken och konsten.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-22 12:50:00
|
Michael Bärlin |
Men hur kan du veta att vilka artister som inte "värdesätter konsten"? Och det är inte så att "många tycker om kommersiell musik". Kommersiell musik är per definition musik som tycks om av många. Därför är alltid, per definition, den musik som når störst publik kommersiell. Menar du då att artiskter ska sträva efter att inte nå ut till en publik?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-22 12:58:00
|
Marita |
nej det menar jag inte.
Menar bara att jag tycker vi ska ta vara på de som sätter konsten i första rum. Vi behöver fler som VÅGAR stå emot det kommersiella trycket som sätter pengarna i första rum
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-22 14:26:00
|
Bertram |
Och du är helt säker på att Britney, Christina och deras olika låtskrivare inte sätter konsten i första rummet?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-22 15:20:00
|
Marita |
Ja.
Kommersiallism innebär att pengarna är det viktigaste.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-22 16:44:00
|
Michael Bärlin |
Hur ska då "vi ta vara på" de artister du gillar? Vad exakt menar du?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-22 19:23:00
|
Wurre |
Verkar på maritas kommentarer som om det våras för en ny progg-era om hon får som hon vill. Kan du ge några konkreta exempel på musik som du gillar som inte är kommersiell. Samtidig får du ha överseende med att sådant som existerar t.ex. Brittan antagligen gör det för att det finns en efterfrågan. Eller tror du att människornas efterfrågan påverkas av utbudet istället? Hur som helst så är det smällar man får ta i en marknadsekonomi.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-23 01:06:00
|
Marcus P |
Självklart påverkas efterfrågan av utbudet. Annars funnes det inte reklam. En ny proggera vore coolt - så länge det inte ballar ur till plakatpolitik, kommunism, mobbning och dålig musik som sist. Men "Alla kan spela", "Gör det själv" och musik med ett budskap och ett hjärta brinnande för konsten vore faan inte fel.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-23 09:44:00
|
Michael Bärlin |
Ett efterfrågan styrs av utbudet är ett högst tveksamt påstående. Jag tror att många människor saknar insikt i hur en bra marknadsföringskampanj går till. Väldiga summor pengar läggs ned på att ta reda på vad som efterfrågas genom marknadsundersökningar. Därefter skapas ett utbud som förhoppningsvis motsvarar efterfrågan, därefter kommuniceras utbudet till utvalda målgrupper.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-23 14:18:00
|
Marcus P |
Jo, det fanns nog en jetestor efterfrågan på Tamagotchi. Och människor kommer nog snart inse att de behöver 3G - även om de av någon mirakulös anledning inte behöver det ännu.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-23 17:38:00
|
Michael Bärlin |
Återigen, detta förakt för människors vilja. Ja, det fanns en jättestor efterfrågan på Tamagotchi. De sålde som smör utan massiv marknadsföring. Du är alltså en stark troende på Myten Om Behovets Skapande... hur många av dina egna behov/egen efterfrågan aser du vara skapad av reklammakare?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-24 20:14:00
|
Marcus P |
Eftersom du kallar mig för "troende på myter" ser jag ingen anledning att tro att du ska fästa minsta lilla uppmärksamhet på vad jag säger i fortsättningen heller. Man argumenterar ju inte med "starkt troende". Så jag vet inte vad jag har för att svara på frågan. Svaret måste bli ganska långt och jag vill inte lägga energi på det bara för att bli avfärdad som "starkt troende på myter". Om du tolkar detta som att jag inte har nåt svar, får du gärna göra det. Men då har du fel.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-10-24 20:46:00
|
Michael Bärlin |
So be it. Kanske har jag ett skapat behov av faktagrundade svar, och nu när jag är medveten om det kan jag ju vänja mig av det.
|
|