Därför finns inte gud

Inlägg #1: Postat: 2002-10-21 18:04:00
David Woxberg
Vad får du det ifrån? Jag har enbart sagt att existensen existerar: att allt som finns finns, och att allt som existerar är vad det är. Jag har inte uttalat mig något om HUR saker och ting är uppbyggda.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-21 18:05:00
David Woxberg
För övrigt: att människan är uppbyggd av atomer säger ingenting om vad atomerna faktiskt kan bilda. Atomer lever ju inte, och med det resonemang som du för så kan människan inte vara levande av den enkla anledningen.
Inlägg #3: Postat: 2002-10-21 18:05:00
David Woxberg
Och: du kan döpa om existensen till "gud" om du vill, men det förändrar ingenting. Gudsbegreppets traditionella betydelse krockar ändå med verklighetens fundamentala natur.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-21 20:25:00
Marcus P
Jag hoppas du inser att det finns andra sätt att tänka på än Ayn Rands. Också.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-21 20:27:00
Frederik
How much do you know about the tradtional understanding of God? And where did you get that knowledge from? Maybe itd be useful if you were a bit more critical of your own sources?
Inlägg #6: Postat: 2002-10-21 20:51:00
David Woxberg
Marcus P: Jag hoppas att du inser att det finns vettigare saker att ägna sig åt än att komma med patetiska förolämpningar. Tror du verkligen att jag tar åt mig? Vad vill du egentligen uppnå med att vara så otrevlig?
Inlägg #7: Postat: 2002-10-21 21:18:00
Marcus P
Det är inte min mening att vara otrevlig. Det var en ärlig förhoppning. Jag är så innerligt trött på att höra tvärsäkra människor använda tautologier för att "bevisa" sina ideologiska ställningstaganden och hänvisa till Ayn Rand. Många av dessa kan inte tänka sig att andra tänkesätt än det "objektivistiska" ska vara annat än rena felaktigheter. Kan du?
Inlägg #8: Postat: 2002-10-21 21:54:00
Marcus P
Låt mig förtydliga med ett exempel: jag ser på din epostadress att du är moderat. Jag är inte moderat. Förklaringen till denna skillnad mellan våra åsikter kan bero på att a jag är dum i huvet och tycker fel, b du är dum i huvet och tycker fel, c vi uppfattar verkligheten olika. Men det är ju ändå samma verklighet?
Inlägg #9: Postat: 2002-10-22 02:41:00
David Woxberg
Marcus P: Ok, jag kanske missförstod dig. Jag är alltid mycket noga med att testa mina ståndpunkter mot andra teorier. Dogmatism är inget eftersträvansvärt. Men objektivismen har ett inbyggt skydd mot detta, då filosofins högsta dygd är rationalitet och självständigt tänkande.
Inlägg #10: Postat: 2002-10-22 02:43:00
David Woxberg
Marcus P: Jag bär däremot på flera starka övertygelser, däribland uppfattningen att Gud inte existerar. Det är emellertid inte samma sak som att acceptera idéer godtyckligt. Jag tänker inte börja kalla dig dum i huvudet för att du inte håller med, och hoppas att även du låter bli att reducera debatten till en sådan nivå.
Inlägg #11: Postat: 2002-10-22 02:46:00
David Woxberg
Jag hoppas till sist att du också kan visa samma öppenhet inför andra idéer - inklusive Ayn Rands.
Inlägg #12: Postat: 2002-10-22 16:54:00
Marcus P
Jag bär på en stark övertygelse att jag aldrig kommer kunna veta om Gud existerar eller inte - helt enkelt därför att jag tror att en eventuell Gud finns bortom människans fattningshorisont. Det är inte heller godtyckligt. Vad gäller Rand har hon vissa poänger även om hon i min mening går alldeles för långt. Hon lär ju ha sett ner på människor med annan musiksmak än henne själv och kallat de "objektivt felprogrammerade" eller nåt sånt.
Inlägg #13: Postat: 2002-10-22 23:00:00
Stella
Ja, det är lätt att sätta sig på höga hästar och dra till strids i den heliga logikens namn.
De flesta kommer dock längre i sin personliga utveckling om de stiger ner och behåller sin öppenhet.

Om gud finns/kan finnas eller inte-något svar på den frågan som kan kallas "sant" lär vi aldrig få. Tror jag.
Inlägg #14: Postat: 2002-10-29 18:00:00
David Woxberg
Att Rand skulle kallat människor för "objektivt felprogrammerade" låter, minst sagt, rätt underligt då hon sågade determinismen.
Inlägg #15: Postat: 2002-10-29 18:01:00
David Woxberg
Det är också lätt att sätta sig på sina höga hästar och dra till strids i det heliga godtyckets namn. De flesta kommer dock längre i sin personliga utveckling om de stiger ner och behåller sitt rationella tänkande. Att gud inte kan existera har jag redan visat, och det vet jag.
Laddar...