Porren objektifierar män mer

Inlägg #1: Postat: 2002-10-21 00:12:00
Michael Lundahl
Budskap i porren? Läser du framtiden i kaffesump också?
Inlägg #2: Postat: 2002-10-21 06:42:00
Man
Gör dig inte dummare än du är! Med "budskap" menar jag som du säkert förstår de underliggande värderingar som tar sig uttryck i filmerna. T. ex. vem som framställs som aktiv/dominant resp. passiv/undergiven o. likn.
Inlägg #3: Postat: 2002-10-21 10:07:00
Michael Lundahl
Oh really? Det öppnar ju en hel maskburk av frågor: Hur syns dessa värderingar? Hur avgör du om någon är /aktiv/passiv? Hur mycket av vardera har du observerat i porr? Skiljer det sig får film till film? Finns det verk där båda är aktiva? Finsn det verk där kvinnan är aktiv och mannen passiv? Hur skiljer du på frivillig passivhet mot ofrivillig sådan? Är det alltid av ondo att inte vara den aktiva?
Inlägg #4: Postat: 2002-10-21 10:16:00
Man
Alldeles riktigt - att göra någon form av innehållsanalys av porrfilmer kan leda till en massa frågor. Och det är nog inte så enkelt att kvinnan alltid är den som blir förnedrad/objektifierad eller framställs som underordnad. Men detta talar inte emot vad jag sa i mitt ursprungliga inlägg, dvs. att man bör skilja på produktionen och filmerna i sig då man diskuterar porr.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-21 10:28:00
Michael Lundahl
Japp, det må vara sant att detta är två helt olika diskussioner. Men har min artikel motsagt det?
Inlägg #6: Postat: 2002-10-22 23:50:00
trino
Nej, din artikel har inte motsagt sig det alls. Intressant att läsa hur du tar upp något jag aldrig tänkt på. Det ger mig alltid en tankeställare. Tack!
Men Mans mening att vad porr förmedlar är kanske viktigare än hur de som producerar porr framställs? Även om det inte är en diskussion som bör föras här då den handlar om produktionen av porr.
Laddar...