Porren objektifierar män mer

Inlägg #1: Postat: 2002-10-20 18:53:00
frida
frågan är bara, vart vill du komma? till att porren är dålig eftersom den framställer en stereotyp sexualitet som objektifierar båda könen? eller ville du bara påpeka att skådespelarna utnyttjas? jag kanske är trög men jag fattade inte riktigt poängen. kändes lite som att "det är faktiskt synd om männen också". som om feminism bara handlar om kvinnor.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-20 20:54:00
Michael Lundahl
"mannen är ju subjektet, den som handlar och den tittaren identifierar sig med". Jaså? Hur kan du då hålla med om artikeln som säger att mannen i porren objektifieras? Och om det är som du säger, hur förklarar du då den stora mängden kvinnlig solo- och lesbisk sex? I en lesbisk scen, var har du det påstådda manliga subjektet då?
Inlägg #3: Postat: 2002-10-21 09:18:00
Stella
Han sittter och onanerar framför TV:n.... Michael, ursäkta men det känns ibland som om du har missat en massa saker som vi andra bara vet, i kraft av att vara vuxna människor och ha sett en eller annan p-rulle och läst om mäns och kvinnors drömmar och beteende. Du som slänger dig med så mycket kanske-siffror hit och dit borde även veta att många mäns hemliga dröm är att se på kvinnor som har sex och sedan ta över.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-21 09:18:00
Stella
Alltså är en stor del av lesbfilmerna till för män som inte kan eller vill identifiera sig med den manlige aktören och därför bara vill köra "förshowen" med två tjejer och sen följa upp fantasin själv.

Detta trodde jag alla kunde tänka sig fram till, men tydligen inte. Hiterapporterna må vara gamla och till del kritiserade men lite finns nog att hämta där?
Inlägg #5: Postat: 2002-10-21 10:31:00
Michael Lundahl
"filmerna är till för...". Well now... nu snackar vi DJUPA analyser här! Hur har du kommit fram till dessa slutsatser Stella? HAr du intervjuat porrproducenter? Eller konsumenter? Du gör en stor mängd bombsäkra uttalanden som säger "Si och så är det med porren". Vad har du fått dessa ifrån? Från faktiska studier av porr och dess konsumenter? Eller från din önskan att vilja se porren som något ont?
Inlägg #6: Postat: 2002-10-21 10:33:00
Michael Lundahl
Jag tycker att frasen "...som vi andra bara vet" säger det mesta. Det svarar riktigt bra på frågan. Men faktum är att du VET inte, du spekulerar, gissar och önskar. Anledningen till att porr ser ut som den gör kan ha väldigt många olika anledningar... och du har valt den som passar din övertygelse bäst. Men VET, det gör du inte.
Inlägg #7: Postat: 2002-10-22 00:52:00
foobar
Jag är benägen att hålla med Stella angående vilka som konsumerar lesbiska filmer. Men däremot håller jag med ML om att mannen självklart objektifieras där han förekommer. Men den som verkar ha minst koll här är frida: "porren förnedrar både män och kvinnor" har du några verklighetsbaserade belägg för detta? Objektifiering är väl inte samma sak som förnedring. Vad fick du det ifrån?
Inlägg #8: Postat: 2002-10-22 10:09:00
frida
foobar: men det var ju det jag menade! att porren förnedrar både män och kvinnor, männen framställs som kåta svin och kvinnorna som hål som kan behandlas hur som helst. däremot objektifieras bara kvinnan eftersom det ofta är hon som är objektet medan mannen är subjekt. vad var det du inte förstod med det?
Inlägg #9: Postat: 2002-10-22 10:11:00
frida
jag håller inte med om att mannen objektifieras i vanlig standardporr. däremot håller jag med om att både kvinnor och män framställs på ett förnedrande sätt.
Inlägg #10: Postat: 2002-10-22 17:16:00
Micke
Michael Lundahl, måste du få allt bekräftat genom många, stora, objektiva som förövrigt inte finns, eftersom allt görs av människor undersökningar? Kan du inte bara titta ut genom fönstret och dra egna slutsatser? Blir du inte konfunderad över att många, med egna erfarenheter, berättar för dig att de finner porr förnedrande? Borde inte det på något sätt betyda att det är så eller har vi alla fel och är bara moraliserande för moraliserandets skull? Inte jag i alla fall.
Inlägg #11: Postat: 2002-10-22 20:31:00
foobar
frida: "männen framställs som kåta svin och kvinnorna som hål som kan behandlas hur som helst." Vad snackar du om? har det någonting med verkligheten att göra?
Inlägg #12: Postat: 2002-10-22 20:36:00
foobar
frida: "däremot objektifieras bara kvinnan eftersom det ofta är hon som är objektet medan mannen är subjekt."... D.v.s. kvinnan objektifieras eftersom hon är objektet? Nämen oj! ett cirkelbevis! Vad bevisar det? Att det finns kvinnor frida som inte klarar av tänka logiskt? Feminister är verkligen sorgliga varelser.
Inlägg #13: Postat: 2002-10-23 11:19:00
frida
foobar: vad tråkigt det är när man inte kan diskutera på ett trevligt sätt. spelar det någon roll om jag skriver att kvinnan i filmen är ett objekt eller att hon objektifieras? fattar inte vart du vill komma genom att märka ord. du förstör verkligen nöjet i att diskutera.
Inlägg #14: Postat: 2002-10-23 11:21:00
frida
om hur mannen och kvinnan framställs i porren kan jag inte säga mer än vad jag vet. och jag har inte sett någon annan porr än den mest typiska som man inte kan undgå om man har tv och internet. och ja, där framställs männen som svin som övertalar tjejer som inte vill, och som ofta kallar tjejerna "hora" osv.
Inlägg #15: Postat: 2002-10-23 14:19:00
foobar
Jag märkte inte ord, jag ifrågasatte ditt resonemang. Jag ville ha en förklaring som beskrev vilka fenomen i porren som gör att du vill beskriva porr som objektifiering av kvinnan. Istället fick jag nått i stil med: "Kvinnor är objekt för att de är objekt"
Inlägg #16: Postat: 2002-10-23 14:22:00
foobar
Till din lite mer ingående beskrivning:

1: Den typ av porr du beskriver tycker inte jag är särskilt vanlig, men då kanske vi har tittat på olika ställen.

2: "där framställs männen som svin som övertalar tjejer som inte vill" Menar du att man är svin för att man försöker övertala någon? Så om jag försöker övertala min chef om en högre lön, och han inte vill det, är jag ett svin då? Jag fattar inte vad du snackar om.
Inlägg #17: Postat: 2002-10-24 13:05:00
frida
men du vet väl vad jag snackar om? jag har sett porr som anspelar på våldtäkt, att ett nej inte riktigt är ett nej i alla fall. att det ligger spänning i att övertala en oerfaren tveksam tjej. och sex är väl inte direkt en grej där övertalning brukar fungera bra? det fenomen i porr som objektifierar kvinnan är det faktum att hon den som knullas, medan mannen är den som knullar. den som handlar är subjekt, den som handligen utförs på är objekt.
Inlägg #18: Postat: 2002-10-24 13:08:00
frida
nu är det inte så att jag är en fanatisk porrmotståndare. jag motsätter mig stereotyp porr som konserverar könsroller och förtrycker kvinnor. jämlik porr där människor får riktiga orgasmer och ingen behöver lokalbedövning eller knark för att orka vara med har jag inget problem med. jag förstår att det finns människor som njuter av att ha sex på film, när man gör det för sin egen skull. då blir det också en njutning att titta.
Laddar...