|
Inlägg #21: Postat: 2002-10-21 09:28:00
|
|
Stella |
För övrigt har ML rätt, porren objektifierar självklart även män, MEN det har sannolikt betydligt mindre negativ inverkan på manssynen i samhället än på kvinnosynen. Objekt i en mening är den som något görs med, subjekt är den som agerar. Vilket av dem är oftast kvinna eller man i porren?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2002-10-21 09:39:00
|
|
Stella |
Så Michael, du har nog inte förstått betydelsen av ordet objektifiering riktigt, för det handlar om VEM som något görs med i sammanhanget. Och det är huvudsakligen mannen som agerar, mannen som penetrerar, bestämmer ställning etc. Om du ändrar rubriken till att mannen _stereotypiseras_ lika mycket som kvinnan kan man läsa din artikel utan att tycka att du har missat poängen.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2002-10-21 10:11:00
|
|
Michael Lundahl |
Nej Stella... jag har inte missupfattat. Mannen redceras till ett penis-objekt. Se på porren så ser du! Det är inget kvar av honom förutom hans rakade organ och vad det "vill"! Och vad gäller vem som "agerar" så håller jag fast vid vad jag sade i inledningen: de som kommer med påståenden har fan inte sett mycket porr.... och när de har gjort det så har de redan haft sina uppfattningar klara och tolkat vad de ser efter det, mörkandes det som inte passar.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2002-10-21 14:16:00
|
|
foobar |
Stella: Det finns också filmer där kvinnan är mer aktiv, leta lite så får du se! Sen angående din kommentar: "MEN det har sannolikt betydligt mindre negativ inverkan på manssynen i samhället än på kvinnosynen." Förklara gärna, vad baserar du din fundering på? Har det någon som hellst förankring i verkligheten?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-10-21 14:21:00
|
|
foobar |
Stella: "...faktiskt är kvinnor och lever med olika typer av diskriminering i princip varje dag!". Är det här baserat på verkligheten? Visa mig någonting som skulle vara sämmre för kvinnor än vad det är för män. Det enda jag kan se är att kvinnor verkar vara väldigt, väldigt, väldigt bra på att tycka synd om sig själva. Utan verklig orsak alls!
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2002-10-21 14:27:00
|
|
foobar |
Jo förresten, kvinnor har en väldigt bra orsak att tycka synd om sig själva. Det ger en orsak att ge sig på mannen. Jag skulle gärna se någon kvinna försöka förklara VARFÖR porr är dåligt för kvinnosynen. Vilken jävla befängd idé egentligen. Men ingen har försökt förklara det så min gissning är att de inte kan det.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2002-10-21 15:44:00
|
|
Marcus P |
FOOBAR: Det där med olika lön för lika arbete är ett bra exempel. Att 97,6 av börsens VD:ar är män är ett annat. För fler exempel, läs min artikel "Feminism für alle". STELLA: Tack så mycket. Men vad gäller just manssynen håller jag inte med dig. Jag tror att just manssynen är roten till djävligt mycket patriarkaliskt förtryck. Jag återkommer f.ö. i ämnet.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2002-10-21 15:46:00
|
|
Marcus P |
Och slutligen: jag tycker att det är skitlöjligt att det så gott som varje gång det ska diskuteras feminism blir som nåt sorts krig mellan könen. Det handlar inte om kvinnor mot män. Det handlar om att alla ska ha lika förutsättningar oavsett vad man har mellan benen. Ska det vara så svårt?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2002-10-21 20:16:00
|
|
Michael Lundahl |
Varför heter det då inte humanism istället för feminism? Män drabbas också av könsrelaterade orättvisor.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2002-10-22 00:39:00
|
|
foobar |
Marcus: Jag tycker att det är skitlöjligt att feminister så ofta i svepande generaliseringar fördömmer allt män gillar. Är det en slump? Är det ett propagandakrig mot mannen? Jag tycker att det är en sund reaktion att vi här inte låter kvinnorna stå oemotsagda, som sker i alla andra tidningar Expressen mm.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2002-10-22 00:42:00
|
|
foobar |
Vidare: "Att 97,6 av börsens VD:ar är män är ett annat" och det betyder? Antingen har vi diskriminering men det kan lika gärna förklaras med att kvinnor, av någon anledning, ÄR sämmre på att slå sig fram i karriären och ta tillvara sina möjligheter. Ifall kvinnor låter sina egna tillkortakommanden gå ut över män vore det vidrigt beteende.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2002-10-22 00:46:00
|
|
foobar |
Jag har sagt det förr och det tål att sägas igen: Feminismen balanserar mellan godhet och ondska. Och som ML säger. Varför inte använda ordet "humanism" istället så slipper vi alla radikala feminister med icke-rumsrena åsikter?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2002-10-22 16:59:00
|
|
Marcus P |
Feminism är för mig en viktig del av humanismen. Vilka förmågor anser du vara viktiga för att kunna bli VD, Foobar?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2002-10-22 18:32:00
|
|
foobar |
Av vad jag har sett har feminism inte mycket med humanism att göra. För att bli VD måste man vara bra på att bli VD. Om vi antar att marknadsekonomin är en tävling där alla är emot alla, då kanske det krävs maktbegär för att bli VD. T.ex. att man prioriterar makten högre än sin egen familj etc. Om det skulle visa sig att kvinnor inte har maktbegär i lika hög utsträckning blir de inte lika framgångsrika. Men detta är som sagt en spekulation.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2002-10-22 18:37:00
|
|
foobar |
Om vi antar att min spekulation stämmer, vad ska man då göra för att få fler kvinnliga VD:ar? Kvotera in kvinnor? Borde man då inte på samma sätt kvotera in män med lite maktbegär för att det ska bli rättvist? Sålänge marknadsekonomi är vårt bästa alternativ och fungerar som den gör är det lite svårt att se en bra lösning.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2002-10-22 18:43:00
|
|
foobar |
Jag tycker en kul lösning på jämnställdhetsfrågan är att ge kvinno-bidrag. Om nu kvinnor är människor som konsekvent misslyckas i samhället av olika skäl så kan de ju få statligt bidrag som kompensation för att de föddes som kvinnor. För det verkar ju vara enda sättet att få ett rättvist samhälle? Gillade ni inte idén? Notera då att alla former av kvotering mm i princip är samma sak.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2002-10-22 18:45:00
|
|
foobar |
Frågan är altså: Har kvinnor sämre lön för att de särbehandlas, eller för att de INTE särbehandlas?
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2002-10-22 22:49:00
|
|
Stella |
Foobar> du kan tagga ner några hekto, jag är varken för kvotering eller särskilda kvinnobidrag, men faktum är att man inte kan låta bli att märka att man som kvinna behandlas annorlunda än en man i många olika situationer.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2002-10-22 22:49:00
|
|
Stella |
Statistik och hårda siffror visar t ex att vi får några procent lägre lön, allt annat korrigerat; vi får sämre vård än en man, billigare mediciner, oftare psykiska diagnoser istället för somatiska etc etc etc. Jag skulle kunna rabbla så mycket siffror att du blir helt trött men det känns inte lönt, jag får börja skriva på Source själv istället i så fall ;
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2002-10-23 00:02:00
|
|
foobar |
Stella: Jag betvivlar dig inte. Det jag däremot bestrider är hurvida man kan använda detta som en förevändning att angripa mannen. Som jag ser det beror den negativa särbehandlingen av kvinnor främst på två saker: Könssegregering i kombination med att kvinnor skiljer sig i beteende ifrån män män har mer testosteron, alla vet att steroider påverkar betweende etc.
|
| |